Wil je aan de slag met leadgeneratie en zoek je naar een echt goede manier? Of ben je juist nieuwsgierig naar wat leadgeneration is en wil je weten of het iets voor jou is?

Vandaag ga ik met jou mijn mening delen over leadgeneratie en waarom je er ontzettend mee moet uitkijken.

Yes, ik vind leadgeneratie ontzettend overrated!

Overal waar je kijkt, of het nou op Facebook, LinkedIn of fora is, de kans dat je weer een advertentie voorbij ziet komen met “de goudenfunnelformule” is 99,9%.

Gisteren maakte ik al een update via mijn LinkedIn-profiel dat ik leadgeneratie ontzettend overrated vind. Dit komt simpelweg omdat de zogenaamde “leads” die mensen je in overvloed beloven, vaak niks voorstellen.

Het is niet moeilijk om 10.000 leads te verzamelen in een maand. Doe je doelgroep een valse belofte en ze laten al snel hun e-mailadres achter. Dit gebeurt vaak ook online, met al die leuke advertenties waarin ze je duizenden leads beloven of andere leuke dingen die erg interessant lijken, maar leads zeggen helemaal niks, want het zijn op dat moment nog geen klanten.

Ik doe voor verschillende grote bedrijven / midsize “MKB” hun leadgeneratiecampagnes. Denk bijvoorbeeld aan leden, abonnementen, vacatures of donateurcampagnes. Wanneer ik het aantal leads zie oplopen, dan krijg ik het op dat moment nog helemaal niet warm. Een groot deel van de leads dat namelijk gegenereerd wordt, is vaak helemaal niet interessant.

Daarom moeten we ook eerlijk naar elkaar zijn en het gaan hebben over kwalitatieve leads in plaats van kwantitatieve leads. Zo gooide ik gisteren nog 1.800 e-mailadressen weg omdat het allemaal freebies zijn. Freebies in de vorm van: mensen die nergens voor willen betalen.

Weet je hoe je zo’n freebiesdoelgroep aantrekt? Door een gratis b*llshitproduct weg te geven waar iedere aap intrapt. Natuurlijk ga ik hier kort door de bocht, maar ik wil je op basis van dit artikel duidelijk maken dat leadgeneration echt overrated is. Wanneer we het immers gaan hebben over kwalitatieve leads dan valt 2/3 van de online-trainingen al direct af. De gemiddelde marketeer die kopieert namelijk het “trucje” van een mede-gemiddelde-marketeer enzovoort, enzovoort…

Leadgeneratie is niet nieuw. Meer dan 7 jaar geleden bestelde ik mijn leadgeneratietraining van Adam Urbanski ~ Millionaire Marketing Mentor. Die training wordt nu dagelijks aangeboden door iedere gemiddelde marketeer.

De R.O.I. van zo’n online cursus? Duizenden leads met een nieuwe klantpercentage van 0,00%. O ja, misschien houd je er wel klanten aan over. Klanten die:

  • zeuren;
  • energiezuigen;
  • niet betalen.

Aan jou dus de keuze:

  • Ga je met de massa mee om kwantitatieve leads te genereren?
  • Of pas je de onderstaande tips toe om de kwaliteit van je leads te verhogen?

#1 Laat ze een commitment aangaan

Ik zei het zojuist al even. Met gratis trainingen trek je freebies aan. Wat je dus wilt, is van tevoren alvast een filter in jouw funnel bouwen.

Hoe je dat doet? Denk aan een geringe investering van € 1 die iemand moet betalen wanneer hij jouw product/dienst wil ontvangen. Geen gratis product of training dus, maar bijvoorbeeld € 1 of een ander symbolisch bedrag.

Als je een filter van € 1 inbouwt, is het aantal leads wat je genereert meteen een stuk lager. De mensen die de “investering” van € 1 doen, zijn echter eerder bereid later verder te investeren.

Medewerkers in bijvoorbeeld een kledingwinkel weten dit maar al te goed. Zo lang een klant geen nee zegt, moet je hem dingen blijven aanbieden die voor hem interessant zijn Pas nadat de klant nee zegt (en bij sommige winkels geld dat pas na 5 keer), dan sluit je de deal. Hetzelfde geldt vaak ook voor jouw funnel: aan mensen die in een koopproces zitten moet je blijven verkopen.

Daarom is het dus ook vele malen interessanter om mensen in je funnel te krijgen die een commitment met jou aangaan. En nog simpeler gezien: iemand die geen € 1 voor jouw product/dienst overheeft, gaat al helemaal niet voor jouw eindproduct.

Dus..: ga je voor kwantiteit of kwaliteit? Deze keuze kan in eerste instantie pijnlijk zijn voor je ego en de bulk aan kwantitatieve leads. But at the end of the day…, gaat het over kwalitatieve leads en kun je er beter 5 hebben die klant worden dan 10.000 die op hun kont blijven zitten.

#2 Richt je op de juiste doelgroep

Zorg dat je met jouw funnel de juiste mensen bereikt. De mensen waarmee je op dit moment ook zaken doet.

Online zie ik veelal dezelfde typen doelgroepen die benaderd worden met online advertenties. Ik heb het hierbij dan vaak over typische freebiesdoelgroepen.

Van die doelgroepen die:

  • alles wat gratis is aanschaffen;
  • veel zeuren en niet willen betalen.

Het klinkt logisch om deze doelgroep niet aan te trekken. Enkel wanneer jij ervoor kiest jouw marketing uit te besteden, dan is de kans groot dat zulke doelgroepen worden aangetrokken.

Waarom? Lage kosten per lead, maar dus wel kwantitatieve leads in plaats van kwalitatieve leads.

Houd daarom de grip op je eigen marketing en weet goed welke doelgroep je online wilt aanspreken met jouw funnel. Richt je liever op de high-endklanten waarvan je weet dat:

  • ze duurder zullen zijn om te bereiken;
  • ze kieskeurig zijn;
  • ze bereid zijn om meer dan € 1 te investeren.

#3 Kies voor een juiste weggever

Waar is die high-endklant nu echt online naar op zoek? Wat kun jij als weggever gebruiken, waarbij je nog steeds de high-ender bereikt en niet de freebiesdoelgroep?

Dit is een belangrijke vraag voor jouw funnel. Je zult bij overrated funnels al vaak zien dat er gekozen wordt voor een gratis training of webinar. Maar is dit wel zo interessant voor jouw doelgroep?

Misschien moet je wel gaan voor een:

  • whitepaper;
  • casestudie;
  • offline magazine;
  • etc.

Loop niet de massa achterna, maar bedenk juist goed voor jezelf hoe je echt waarde kunt bieden aan die high-enddoelgroep. Wat past bij jouw bedrijf en waar is de high-ender naar op zoek?

Welke producten verkoop jij op dit moment? Wat voor een soort weggever past daarbij? Maak het niet allemaal te makkelijk, maar maak aan mensen duidelijk dat ze een commitment met jou aan moeten gaan. Doe je dat niet? Dan trek je een doelgroep aan die never nooit een commitment aangaat.

#4 Follow up, follow-up and again… follow-up!

Grant Cardone (New York Times bestselling author, top sales trainer in the world) <- zo heerlijk die opgeblazen omschrijvingen… Anyway, Grant Cardone zegt: dat ruim 80% van de bedrijven hun marketing verprutsen omdat ze vergeten om follow-ups in te zetten.

Komt jou dit ook bekend voor? Hoe vaak volg jij mailtjes op van mensen die aangegeven hebben interesse te hebben in jouw product of dienst? 1x, 2x, 4x, 5x? In het begin verkeek ik me hier ook op. Normaliter stuurde ik maar 1 of misschien 2x een follow-up.

Wanneer iemand nu een teken van interesse geeft, denk ik:

  • “Klikt vanuit een e-mailcampagne op een potentiële links zoals: masterclass”
  • “Doet een aanvraag via mijn website”

Dan krijgt zo’n persoon gemiddeld 5x een follow-up van mij. Waarom? Omdat een gemiddelde ondernemer “veel te druk is” en daarom de eerste 3 mailtjes vaak niet opent. Bij mij is de reden vaak: “Oh Wouter, ik dacht dat je weer met één van jouw geautomatiseerde mailtjes aankwam, daarom negeerde ik het mailtje.”

Zorg er daarom voor dat je meerdere follow-upmailtjes stuurt naar mensen die in jouw funnel terechtkomen. Personaliseer deze mails en automatiseer niet. Mensen hebben dit namelijk door.

Als ik kijk naar hoeveel daadwerkelijke nieuwe klussen ik uit mijn 5x follow-ups krijg, dan weet ik zeker dat jij vanaf vandaag ook minstens 5x een follow-up gaat sturen.

#5 Misschien is het wel helemaal niks voor jou!

Tja, die optie is er ook nog. Misschien zijn funnels en leadgeneration wel helemaal niks voor jou. Zo’n keuze moet je dan ook maken. Laat je niet verleiden door de “snelrijk-verhalen” en alle “successtories”. Een funnel die echt werkt, kost heel wat jaren van investeren.

Funnels zijn inmiddels echt overrated, iedereen doet het en daarom zit er een negatief imago aan. Zelf investeer ik nog 0,00% van mijn kostbare uren in zulke gratis trainingen en overige rotzooi. Toch bied ik het nog steeds wel voor mijn klanten aan. Waarom? Omdat het werkt, maar zoals ik je al zei: het kost flink wat uren om erachter te komen wat wel en wat niet werkt.

Maak daarom ten eerste voor jezelf de keuze of het wel of niet iets voor je is. Of je er tijd en geld in wilt investeren, of dat je toch beter een andere vorm van marketing kunt inzetten.

Ik kan je in ieder geval beloven dat je er niet snel rijk van wordt. Die gekke marketing-apen die je op internet ziet met hun dure auto’s (die hoogstwaarschijnlijk niet hun eigendom zijn), die moet je lekker links laten liggen.

Iedere hardwerkende, succesvolle ondernemer weet dat er niet zoiets bestaat als overnight succes. Het is hard werken, analyseren en optimaliseren.

Ik help je graag, maar niet bij ‘overnight succes’

Nu je dit artikel hebt gelezen weet ik één ding zeker: je wilt meer uit je marketing halen dan dat je op dit moment doet. Guess what? Dat kan en vandaag kun jij die keuze maken.

Er zijn namelijk 3 mogelijkheden die ik je wil aanbieden. Keuzestress, no worries, ik help je graag:

  • 1-op-1-mentortraject (wanneer je direct samen met mij wilt knallen)
  • masterclass (wanneer je met 10 andere ondernemers wilt werken aan jouw online succes)
  • strategiesessie (wanneer je een MKB / DGA bent die marketing naar de next-level wil brengen)

De keuze is aan jou.

Succes!