Maak je als bedrijf gebruik van social-mediamarketing en/of online marketing? Dan is het van belang dat je deze activiteiten meetbaar maakt. Benieuwd hoe je het beste jouw social-mediacampagnes en online-marketingcampagnes meetbaar kunt maken? In dit artikel deel ik enkele slimme technieken.

Inleiding

Als social-media-expert en online-marketingspecialist houd ik me dagelijks bezig met het opzetten van socialmedia- en online-marketingcampagnes voor bedrijven van klein tot groot. Hierdoor kom ik in contact met veel bedrijven die zich aan het oriënteren zijn op het nog beter benutten van de online marketing kansen. Één ding dat ik vaak hoor is dat bedrijven het lastig vinden om hun online-marketingactiviteiten meetbaar te maken. Wanneer ik dan enkele minuten de tijd neem om door te vragen over waarom zij dit zo ervaren, valt het mij al direct op dat vaak de kennis ontbreekt over hoe je campagnes meetbaar maakt. Dit artikel laat zien hoe je op verschillende manieren jouw socialmedia- en online-marketingcampagnes meetbaar maakt.

Google Analytics doelen

Één van de belangrijkste technieken is het opzetten van doelen in jouw Google Analytics account. Of je nou wel of geen gebruik maakt van campagnes, het is altijd van belang om jouw doelen te definiëren. Hoe kun je immers anders conversie meetbaar maken op jouw website? Dat is de vraag die bedrijven vaak stellen: wat levert mijn website mij maandelijks op? Tijd dus voor het opstellen van de doelen in Google Analytics.

google-analytics---doelen-definieren

Wanneer je bent ingelogd via Google Analytics navigeer je via het tabblad Beheerder naar het tabblad Doelen. Op deze pagina zie je een overzicht van al jouw doelen (zie afbeelding hierboven). Wanneer je nog geen doelen hebt opgesteld kun je een nieuw doel aanmaken door te kiezen voor Nieuw doel.

google-analytics-doel-instellen

 

Nu kun je kiezen voor verschillende typen doelen namelijk: Bestemming, Duur, Pagina’s/schermen per sessie of Gebeurtenis. Van belang hierbij is dat je ten eerste weet waar je een doel voor wilt opzetten. Mocht dit bijvoorbeeld voor een contactformulier zijn, dan is het van belang dat je weet wat er gebeurt nadat iemand jouw contactformulier heeft ingevuld. Wordt diegene meegenomen naar een bedankpagina? Dan kies je voor de optie Bestemming. Blijft diegene op dezelfde pagina wanneer het contactformulier wordt verstuurd? Dan kies je voor Gebeurtenis. 

Wanneer je voor één van deze typen hebt gekozen, word je meegenomen naar een vervolgscherm waar je de gegevens invult zodat jouw doelen gaan functioneren.

Belangrijk bij het opzetten van doelen

Wanneer je gebruik gaat maken van Google Analytics doelen, is het altijd verstandig om alle doelen te testen wanneer je deze hebt ingesteld. Vul een formulier in of voltooi de activiteit waarvoor je het doel hebt opgesteld en via Google Analytics Realtime statistieken kun je op dat moment direct zien of jouw doelen functioneren.

Tevens adviseer ik je om altijd contact op te nemen met het online-marketingbureau dat jouw website heeft gebouwd. Persoonlijk vind ik namelijk dat het bureau verantwoordelijk is voor het instellen van de doelen op jouw website.

google-analytics-doelen-testen

Social media conversiepixel

Wanneer je gebruik gaat maken van social media adverteren is het altijd van belang dat je voordat je de advertentie lanceert de conversiepixel installeert. Door het installeren van de conversiepixel kun je eenvoudig via het statistiekendashboard van het desbetreffende social-mediakanaal bijhouden hoe jouw advertenties presteren. Op basis van deze statistieken kun je dan wekelijks of maandelijks jouw social-mediacampagnes optimaliseren. Als je jouw doelen hebt gedefinieerd in Google Analytics dan kun je ook daar de conversies bijhouden.

Hieronder heb ik een overzicht gemaakt van de social-mediakanalen waarbij het mogelijk is om een conversiepixel te installeren. Klik op het social-mediakanaal waarvan je gebruik maakt om de installatie-instructies te lezen.

Google Campagne URL Builder

De Google Campagne URL Builder is één van mijn favoriete tools om van een standaardlink zoals bijvoorbeeld www.wouterkleinsman.nl een meetbare link te maken waaraan je specifieke paramaters koppelt. Stel dat ik een social-media-advertentie opzet waarbij ik in de tekst refereer naar een specifieke pagina. Dan kan ik via de Google Campagne URL Builder een link realiseren, zodat ik via Google Analytics eenvoudig kan analyseren via welke campagne of advertentie mensen op mijn website zijn gekomen of hoe een conversie via de website is ontstaan. Het gebruikmaken van de Google Campagne URL Builder ziet er als volgt uit:

Google URL Builder

Wanneer ik alle parameters heb ingevuld die voor mij van belang zijn, maak ik mijn URL aan en deze zal er als volgt uit komen te zien (zie afbeelding hieronder). Nu mijn URL is gegenereerd kan ik deze gaan gebruiken voor mijn Facebookadvertentie.

www.wouterkleinsman.nl/utm_source=Facebook&utm_medium=Advertentie%20
banner%20&utm_campaign=Facebook%20V2%20Campagne.

Tip bij het aanmaken van een Google URL

Wanneer je een unieke URL aanmaakt, zie je dat de link erg lang is, zoals het voorbeeld hierboven. Maak daarom gebruik van bijvoorbeeld bit.ly om de link korter te maken. Een korte link ziet er vaak betrouwbaarder uit dan een lange campagne-URL.

Bit.ly shortlink

Een andere manier om een websitelink meetbaar te maken, is gebruikmaken van een shortlink zoals die van bit.ly. Wanneer je gebruikmaakt van Twitter zie je vaak dat websitelinks die je plaatst in jouw tweet, automatisch worden omgezet in een bit.ly-link (wanneer je dit hebt aangegeven bij jouw Twitterinstellingen). Maar je ziet dit niet alleen vaak bij Twitter. Ook bedrijven die gebruik maken van Facebook en hun doelgroep naar een websitepagina willen sturen maken vaak gebruik van een Bit.ly-shortlink omdat een korte link er beter uitziet dan een lange.

Het voordeel van Bit.ly is dat zij tevens op hun website statistieken aanbieden van jouw URL’s die je hebt omgezet naar een bit.ly-link. Aan de hand van deze statistieken kun je precies zien hoeveel mensen op jouw link hebben geklikt en vanuit welke social-mediakanalen zij dit hebben gedaan.

bit.ly shortlink statistieken

Maak gebruik van deze slimme technieken

Of je nou enkel een website hebt of dat je gebruikmaakt van social-mediamarketing en/of online marketing, zorg er altijd voor dat je bovenstaande technieken implementeert. Zonder deze technieken is het vrijwel onmogelijk om statistieken meetbaar te maken en zonder meten kom je er nooit achter wat jouw online-marketingactiviteiten opleveren.

Zoals ik al aangaf vind ik persoonlijk dat wanneer je een samenwerking aangaat met een online-marketingbureau of social-mediabureau dat zij zich minstens verantwoordelijk stellen voor het installeren van de doelen op jouw website. Wanneer je een samenwerking met mij aangaat krijg je tevens 24/7 toegang tot jouw online-statistieken. Waarom? Omdat eerlijkheid en transparant werken leiden tot een gezamenlijk succes!

wouter-uitgesneden

Hulp nodig bij het implementeren van deze technieken?

Lukt het jou niet om deze technieken te implementeren dan kun je altijd contact met mij opnemen. Als online-marketingspecialist en social-media-expert sta ik graag voor jou klaar om samen maximaal rendement te halen uit jouw social-media- en online-marketingactiviteiten.