All right ondernemer, opgelet! Dit artikel is echt iets voor jou als je onzeker bent over je onderneming, wanneer je geen balans hebt of wanneer je van mening bent dat je maar iets aan het doen bent.

Dit artikel laat zien welke fouten ikzelf heb gemaakt, hoe jij deze fouten niet gaat maken en hoe je jouw kostbare tijd enkel investeert in de dingen die echt werken.

Dus geweldige ondernemer die je bent, wil je vanaf vandaag vol zekerheid ondernemen, investeer dan nu 10 minuten van je tijd.

Het begon allemaal bij mezelf

Time flies when you’re having fun. Het is alweer 7 jaar geleden dat ik voor mezelf ben begonnen als ondernemer.

Good old times. De tijden van vallen en opstaan.

De tijden van veel leren, veel tijd investeren in dingen die wel en niet werken en ook veel geld geïnvesteerd. Het allerbelangrijkste wat ik denk te hebben geleerd? Uitvoering is alles.

Je kunt duizenden uren aan de schetstafel zitten en werken aan je plan, maar als je het niet uitvoert dan gebeurt er niks.

Zelf heb ik vele uren geïnvesteerd in zowel persoonlijke als zakelijke ontwikkeling. En op de dag van vandaag investeer ik nog steeds vele uren maar ook duizenden euro’s aan ontwikkeling, maar ik houd daarbij mijn focus. Er is zo ontzettend veel informatie online, maar als je niet weet wat je nou daadwerkelijk wilt bereiken dan gooi je vele uren en kostbare euro’s letterlijk weg.

Ik wil niet dat jij deze fout gaat maken. Ik wil dat jij jouw tijd slim en effectief gaat investeren.

Zelf heb ik in mijn beginjaren te veel tijd weggegooid en dat is jammer. Daarom wil ik je nu precies laten zien welke stappen je vandaag moet nemen om een gelukkig ondernemer te worden.

O ja, verkijk je niet op dit artikel. Of je nu een zzp’er bent of een directeur van een groot bedrijf. Dit artikel is écht iets voor jou!

Startende ondernemers met te veel tijd (doen domme dingen)

Enkele weken terug lanceerde ik mijn 1-op-1 intensieve coachingstraject. Ik moest deze keuze voor mezelf maken omdat ik ongelukkig werd.

Waarom ik ongelukkig werd? Omdat ik zoveel geweldige ondernemers om mij heen zag en zie met een geweldige en aanstekelijke passie, enkel investeren ze hun kostbare tijd onjuist.

Ze gaan van de hak op de tak, van het opzetten van een website, naar het aanmaken van de social-mediakanalen, het opzetten van hun eerste e-book en tussendoor volgen ze ook nog eens verschillende gratis webinars.

This ain’t gonna work, trust me! Ook al heb je als startend ondernemer nog niet veel klussen.

Investeer alsjeblieft je tijd in de juiste dingen. De dingen die daadwerkelijk zoden aan de dijk zetten.

De juiste dingen waarbij je de achterliggende gedachten weet. Alles wat je immers doet moet gericht zijn op jouw doelgroep en hun gedrag.

Je wilt niet actief zijn op social media omdat je actief wilt zijn op social media. Je wilt actief zijn op social media omdat jouw doelgroep deze kanalen gebruikt tijdens de oriëntatiefase.

Doen ze dat niet? Dan schakel je dat kanaal niet in.

Dat… is effectief en slim omgaan met je kostbare uren en marketingeuro’s.

Enkel doet het gros van de startende ondernemers dat niet. Want laten we eerlijk zijn…

  • Hoeveel uur spendeer jij op dit moment aan marketing?
  • En hoeveel van die tijd ben je écht effectief bezig en levert het je iets op?

Wanneer je 10 minuten stilstaat bij deze twee vragen, dan ben ik er van overtuigd dat je denkt “WTF!” Dit zeiden 15 trainees ook toen ik ze sprak tijdens de overzichtssessie die vooraf gaat aan de 1-op-1 intensieve coaching.

Omdat we vaak te veel tijd hebben, zetten we deze tijd niet altijd even slim in. Wanneer je een deadline hebt, dan presteer je waarschijnlijk beter en werk je ook effectiever.

Gelukkig is er goed nieuws, want niet enkel startende ondernemers maken deze fout.

De drukke ondernemer met te weinig tijd (maakt ook domme fouten)

Drukke ondernemers doen vaak precies hetzelfde. Hoe ik dat weet? Omdat ik dat zelf ook deed.

De valkuil van een drukke ondernemer is dat hij te weinig tijd heeft om na te denken over zijn marketing. Hierdoor:

  • doet hij vaak bepaalde dingen maar voor 80%.
  • behoudt hij niet de volledige continuïteit.
  • laat hij zich adviseren door marketing-apen.

Ik merk dat drukke ondernemers graag willen, enkel is het van belang dat ze gaan investeren in een online-marketingcoach.

Dat hoef ik niet per se te zijn, want er zijn voldoende andere coaches. Enkel weet ik wel dat de afgelopen jaren één van mijn beste investeringen een Business Coach & Life Coach is geweest.

Ik werk nu nog met beide coaches samen, want door mijn overvolle agenda heb ik iemand nodig die mijn focus bewaart en die mijn mindset goed houdt.

Lang verhaal kort: zoals je al leest is een grote crux dat drukke ondernemers vaak niet volledig de focus hebben.

Dit zorgt ervoor dat ze hun kostbare uren die ze nog over hebben voor marketing op een onjuiste manier inzetten.

Tijd dus voor verandering!

Pick the 3: eigen, betaald & verdiend

Alright, ik heb een belangrijke vragen aan jou.

  • Wil jij jouw onzekerheden achterlaten?
  • Wil jij een ijzersterke focus hebben?
  • Wil je uren en tijd investeren in dingen die werken?

Is je antwoord “JA” op één van deze vragen? Dan gaan we nu direct aan de slag!

In marketing gaat het namelijk allemaal om balans. En wanneer je balans wilt in je marketing moet je ze alle 3 pakken.

  • Eigen aandacht
  • Betaalde aandacht
  • Verdiende aandacht

Door een juiste balans te hebben in de bovenstaande manieren van aandacht, ben je nooit afhankelijk van één kanaal / strategie.

Sommige mensen leunen ontzettend op hun samenwerkingsverbanden. Enkel wanneer deze eindigen dan hebben ze geen andere mogelijkheden meer om onder de aandacht te komen van hun potentiële doelgroep.

Daarom moet je balans hebben. Een balans voor korte en lange termijn. Time to get on the work!

#1 Eigen aandacht

Wat zijn de kanalen die jij op dit moment in bezit hebt, waarmee jij jouw doelgroep kunt bereiken? Denk hierbij aan:

  • jouw website;
  • e-mailmarketinglijst;
  • social-mediakanalen / fans;
  • WhatsApplijsten;
  • en ga zo maar door…

Bovenstaande kanalen vallen onder eigen aandacht. Het zijn de kanalen die je nu direct kunt inschakelen om in contact te komen met jouw doelgroep.

Vaak zijn deze kanalen ook gratis of vrijwel gratis (abonnementen e.d. eventueel aan kosten). Eigen aandacht is enorm belangrijk, want zo kun je direct communiceren met jouw doelgroep.

Wat je dus wilt als ondernemer, is dat je elke week gaat investeren in eigen aandacht. Ga goed kijken bij jouw doelgroep welke kanalen zij inzetten en wees actief op deze kanalen.

Sowieso is het hebben van een eigen site een must (doh!) en e-mailmarketing is ook een échte must-have. Daarbij kun je dan de keuze maken uit bijvoorbeeld 2 social-mediakanalen die de meeste zoden aan de dijk zetten.

Voor mezelf is dat LinkedIn. Met mijn strategie genereer ik minstens rond de 8 face-to-face-afspraken met grote bedrijven per maand, die mij ook directe business opleveren.

Het fijne aan je eigen aandachtstrategie en -activiteiten is dat je er direct mee aan de slag kunt gaan. Je hebt zelf het heft in handen en kunt zo flink gas geven.

#2 Betaalde aandacht

Wanneer je net zoals ik een enorme liefhebber bent van leadgeneratie, dan behoort betaalde aandacht ook thuis in jouw strategie.

In principe vind ik dat jij en alle andere ondernemers minimaal € 150 (per maand) aan de kant moeten leggen voor online-adverteren.

Met een slimme advertentie kun je namelijk vandaag nog onder de aandacht komen van jouw potentiële doelgroep.

En ja, natuurlijk kost het geld, maar met de juiste strategie zet je die geïnvesteerde euro’s om in euro’s die op jouw rekening binnenlopen.

Klinkt eenvoudig en natuurlijk gaat het niet 1,2,3 zo. Maar toch behoort betaalde aandacht tot de 3 en zul je dat daarom ook in moeten gaan zetten.

Waar kies je voor:

Je ziet het al, je kunt vele keuzes maken. Mijn advies hier is dat je in eerste instantie kijkt naar een kanaal waarbij je de investering laag kunt houden.

Bij een jongere doelgroep zal dit Instagram zijn en bij de iets oudere doelgroep ga je voor Facebook.

De andere kanalen zoals LinkedIn, Twitter en Google Adwords? Hier ben je toch al snel minimaal € 10 per dag kwijt. Daarnaast liggen de klikkosten vaak vele malen hoger dan wanneer je kiest voor Instagram- of Facebookadverteren.

Uiteraard moet je niet kijken naar de kosten. Het gaat om de effectiviteit!

Dus…, voor welk kanaal ga jij?

#3 Verdiende aandacht

Hoe heerlijk zou het zijn dat andere mensen voor jou reclame maken? En hoe heerlijk zou het zijn als je daar niet eens zoveel tijd aan kwijt bent?

Verdiende aandacht gaat al snel over de mond-tot-mond-marketing, zowel offline als online. Hoe dat ontstaat?

Door mensen die tevreden zijn en

  • een aanbeveling doen via LinkedIn.
  • een referentie achterlaten via Facebook.
  • tijdens een verjaardag over jou praten.
  • ga zo maar door…

De kracht van verdiende aandacht ligt in een geweldige ervaring door jouw doelgroep. Op ieder moment dat de doelgroep in aanraking met jou komt moet de ervaring optimaal zijn, van oriëntatie, richting het zaken doen met jou en het natraject. Wanneer jij zorgt dat deze ervaring optimaal is, gaan mensen ook sneller over jou praten.

Voor jou is verdiende aandacht dan ook een echte must. En goed nieuws…, het is niet ingewikkeld:

  • Vraag klanten om een referentie wanneer ze zaken met jou hebben gedaan, face-to-face of via de e-mail.
  • Respecteer jou klanten en zorg ervoor dat ze tevreden zijn. Los problemen op en denk niet aan je eigen portemonnee.
  • Verras je klanten met iets kleins, zoals een persoonlijke brief, een flinke kortingscoupon of iets dergelijks.

Pak voor jezelf minstens één van bovenstaande punten en maak deze je eigen. Wees niet bang om mensen te vragen om een referentie.

Geef ze een goede reden om dit te doen. Verdiende aandacht is ontzettend krachtig en is op dit moment nog altijd dé krachtigste manier van marketing.

Dé combinatie van korte en langere termijn

Voordat je aan de slag gaat met de 3 manieren van aandacht trekken, wil ik je nog even iets belangrijks vertellen.

Iedere manier van aandacht heeft namelijk een valkuil waar je in zou kunnen trappen. Zoals je weet gaat het om balans.

Iedere manier van aandacht valt namelijk onder korte-termijn- of lange-termijnmarketing. Wanneer je dit weet ontstaat er ijzersterke focus.

Eigen aandacht = lange-termijnmarketing

1 jaar lang bloggen en geen resultaat. Als ik niet had geweten dat bloggen onder de lange-termijnmarketing viel, dan was ik 70% van mijn klanten misgelopen.

Weet goed dat eigen aandacht behoort tot de lange-termijnmarketing. Het kost tijd om je mailinglijst op te bouwen, een community te creëren via Facebook en om voldoende mensen naar jouw website te krijgen.

Geef het daarom ook die tijd. Weet dat je op langere termijn 100% de vruchten gaat plukken.

Continuïteit en ijzersterke focus is hier een echte pré. Heb je dat niet? Dan gooi je na 1 jaar van resultaat je uren op straat.

Betaalde aandacht = korte-termijnmarketing

Klik en play kunnen we het ook wel noemen. Superinteressant want vanaf vandaag kun je al direct onder de aandacht komen van jouw doelgroep. De enige valkuil is dat het je op eventueel langere termijn niks gaat opbrengen.

Wanneer je namelijk jouw advertentie uitschakelt, ben je weer van de aardbodem verdwenen. Besef dus goed dat betaalde aandacht enorm krachtig is, maar onder de korte-termijnmarketing valt.

Verdiende aandacht = lange-termijnmarketing

Net zoals eigen aandacht behoort ook verdiende aandacht tot de lange-termijnmarketing. Verwacht namelijk niet dat mensen direct over jou gaan praten.

Iemand die ontevreden is over jou zal eerder over jou praten dan iemand die tevreden is. Bedenk daarom ook een slimme strategie om dit proces te versnellen.

Maar weet goed dat het tijd kost. Geef het daarom ook die tijd!

Jouw actielijstje voor vandaag

Poeh, flink wat informatie of niet? Goed nieuws, ik laat het niet bij een zweverig verhaal.

We gaan het nu direct toepassen in de praktijk. Here we go:

Stap 1 – kiezen

  • Kies 2 kanalen voor eigen aandacht
  • Kies 1 kanaal voor betaalde aandacht
  • Kies 1 activiteit voor verdiende aandacht

Belangrijk: Kies voor de kanalen die de meeste zoden aan de dijk zetten.

Stap 2 – planning

  • Koop een papieren agenda / notitieboekje
  • Deel je activiteiten in:
    • 30 minuten voor eigen aandacht
    • 10 minuten voor betaalde aandacht
    • 10 minuten voor verdiende aandacht

Stap 3 – uitvoering

  • Begin je dag met deze activiteiten
  • Doe het iedere dag
  • Focus en vertrouwen

Don’t forget!

Uitvoering is alles zoals ik aan het begin van dit artikel al zei. Zorg ervoor dat je iedere dag deze activiteiten uitvoert.

Heb je geen 50 minuten extra per dag? Hoe laat gaat op dit moment jouw wekker?

Die van mij om 6:00 uur. Die van jou kan misschien ook een uurtje eerder afgaan.

Er is altijd tijd, want we spreken over prioriteiten. Marketing is 1 van jouw prioriteitien.

Ga daarom vandaag aan de slag.

Speciaal voor jou!

Heb je hulp nodig? Zie je alles wel zitten wat je in dit artikel hebt gelezen?

Maak dan kennis met de 1-op-1 intensieve coaching.

3 maanden samen gas geven, zowel face-to-face als via Skype.

Dé manier voor resultaat en anti-stress.