Hoeveel marketinguren worden er wekelijks gemaakt in jouw bedrijf? En hoeveel van deze uren leveren daadwerkelijk ook écht iets op?

Waarom ik je deze 2 vragen stel?

Omdat er vele uren in marketing worden geïnvesteerd zonder dat het daadwerkelijk iets oplevert. Jammer van jouw tijd, die van je medewerkers en al helemaal jammer omdat het eenvoudig is op te lossen.

Begin je met online marketing? Dan zijn er enkele belangrijke activiteiten waar je rekening mee moet houden. Activiteiten die je op korte en lange termijn heel wat uren besparen en je marketing meer rendabel maken.

Benieuwd naar deze belangrijke activiteiten? Lees dan nu snel verder!

Het begint bij logische keuzes maken

De digitale tijd gaat razendsnel en voordat je het weet is er alweer een nieuw kanaal in opkomst. Bedrijven springen er als een stel gekken bovenop, zonder dat ze eerst logisch nadenken of het kanaal wel interessant voor ze is.

Dat jij een bepaald social-mediakanaal leuk vindt, hoeft nog niet te zeggen dat iemand anders die mening deelt. Het begint dus allemaal bij je verdiepen in jouw doelgroep en weten van welke kanalen zij gebruikmaken.

Het opzetten van de customer journey (digitale strategie) is dan ook stap 1 voordat je aan de slag gaat met het inzetten van online marketing. Op basis van deze strategie kom je namelijk achter belangrijke factoren zoals:

  • Op welke kanalen beweegt je doelgroep zich en naar welke informatie zijn ze op zoek?
  • Hoe maakt de doelgroep gebruik van deze kanalen?
  • Hoe ga je deze kanalen dagelijks, wekelijks en maandelijks inzetten?
  • Hoeveel capaciteit (medewerkers, freelancers) is er nodig?
  • Hoeveel budget vragen de online activiteiten?

Dit zijn factoren waar je sowieso rekening mee moet houden in je strategie. Hierdoor ontstaat er namelijk duidelijkheid en kun je ook kijken of je de maandelijkse investeringen wel kunt maken.

Wat vaak nog fout gaat bij bedrijven is het gebrek aan continuïteit. De eerste 2 maanden gaan ze vol “in de aanval” en daarna zijn er andere prioriteiten waardoor de online marketing stukje bij beetje afzwakt.

Stick to the plan

Wanneer iets niet direct werkt, moet je niet direct de stekker eruit trekken. Succesvolle marketing vraagt om een lange adem. Het gaat om processen van data vergaren, analyseren en optimaliseren.

Je marketing rendabel hebben in één maand is niet voor ieder bedrijf weggelegd. Mijn advies is dan ook altijd “stick to the plan”. Ga niet wekelijks of maandelijks switchen in je activiteiten. Investeer minimaal 2 maanden in de activiteiten die je hebt opgesteld in je strategie.

Enkel op deze manier kom je er echt achter of je online-marketingstrategie en -activiteiten wel of niet rendabel zijn. Vanuit daar kun je dan vervolgstappen ondernemen.

Zelf noem ik het ook wel mijn “One-thing”, dat ik iedere ochtend uitvoer. Bij bedrijven groter dan 10+ medewerkers is het vrij standaard dat er een marketingmedewerker dagelijks bezig is met de activiteiten. Die continuïteit is belangrijk, zodat je na 2 maanden conclusies kunt trekken.

Jouw expertise en uitbesteding

Of je nou een mkb-bedrijf bent of een enterprisebedrijf, in sommige dingen ben je goed en andere dingen moet je echt uitbesteden. Je secretaresse promoveren tot marketingmanager is een echte no-go. Ook het aannemen van een stagiair die de marketing gaat uitvoeren is een big fat no!

Mijn advies is om eerst te kijken waar de expertise binnen jouw bedrijf ligt. Waar zijn jullie nou echt goed in? Zelf ben ik van mening dat bedrijven zich moeten bezighouden met contentcreatie. Denk hierbij aan: artikelen, video’s en de social-mediakanalen. Dit wil je echt never nooit uitbesteden.

Waarom? Omdat jij en jouw medewerkers expert zijn op het gebied van…

Een marketingbureau kan nooit voldoen aan deze dezelfde kennis / expertise.

Natuurlijk kunnen ze jullie bijstaan, dat is wat ik ook doe bij mijn klanten. Maar toch moet de echte informatie vanuit jezelf komen, anders prikt een bezoeker er al snel doorheen en dat wil je natuurlijk niet.

Natuurlijk zijn er ook andere activiteiten op online-marketinggebied. Activiteiten zoals online-adverteren, socialmedia-adverteren en analyses. Bij deze activiteiten moet je jezelf afvragen of jullie dit echt in-house willen doen. Zelf zie ik namelijk steeds vaker dat zulke activiteiten worden uitbesteed. Zo ben ik ook voor vele klanten verantwoordelijk voor hun online marketing, doelstellingen en maandelijkse omzet. Het voordeel van uitbesteding is dat je 100% zeker weet dat de activiteiten ook echt worden uitgevoerd.

Ik zie het namelijk maar al te vaak dat door andere prioriteiten het online-marketingwerk een ondergeschoven kindje is. Daarom mijn advies: uitbesteden met duidelijke afspraken, doelstellingen en meetbare kpi’s.

Processen automatiseren

In deze tijd hoef je niet meer alles handmatig te doen. Steeds meer activiteiten kun je automatiseren waardoor je al snel veel kostbare uren bespaart.

Denk hierbij aan:

E-mailworkflow

Met e-mailsoftware zoals Active campaign en MailChimp kun je veel e-mailprocessen automatiseren. Zo hoef je mensen niet meer handmatig te benaderen die bijvoorbeeld een belangrijke pagina hebben geopend vanuit je nieuwsbrief.

Nee, op basis van het klikgedrag kun je “bepaalde tags” koppelen aan een persoon en vanuit daar kun je die dan meenemen in een automatische workflow. Erg interessant wanneer jullie je bezighouden met e-mailmarketing.

Het eenmalig inrichten kost minder tijd dan vele dingen continu handmatig blijven doen. Verdiep je er daarom maar eens in.

Advertising scripts

Wanneer je gebruikmaakt van advertentiekanalen zoals Facebook, Instagram of Google Adwords dan is het inzetten van advertising scripts een echte must. Zo hoef je zelf minder vaak in te loggen op de advertentieaccounts omdat je bepaalde regels hebt ingesteld.

Een voorbeeld kan een Adwords-campagne zijn. Wil je continu op positie 2 blijven, dan kun je een script instellen dat het volgende zegt:

Wanneer mijn positie slechter is dan 2, verhoog dan het budget van de campagne met 20%. Wanneer de positie beter dan 2 is dan verlaag mijn budget met 20%.

Deze en andere advertentiescripts zorgen voor een flinke tijdbesparing en ze maken jouw campagnes vele malen effectiever. Duik daarom maar eens goed in de instellingen en kijk welke regels je voor jezelf kunt / wil automatiseren.

In één oogopslag toegang tot je statistieken

Bij vrijwel ieder bedrijf waar ik voor het eerst kom, zijn er struggles met de online-marketingstatistieken. Er worden vaak uitgebreide dashboards bij gepakt of er wordt continu geswitcht tussen verschillende online kanalen.

Wanneer je vanaf vandaag direct tijd wilt besparen met het analyseren van jouw online-marketingstatistieken, dan adviseer ik jou om direct gebruik te maken van Google Data Studio.

Met Google Data Studio richt je slechts één overzichtelijk dashboard in waar jij al jouw online kanalen aan koppelt. Zo hoef je niet meer te switchen van het éne naar het andere kanaal.

Al mijn klanten maken gebruik van Google Data Studio en dit bespaart minstens 1 uur per week, wat al gauw 4 uur per maand is.

Minder consumeren en meer implementeren

Wanneer je mijn artikelen of mailings al een tijdje volgt, dan weet je hoe vaak ik het heb over consumeren. Het hele internet is overladen met informatie en daardoor raak je al snel in de verleiding om continu informatie tot je te nemen zonder dat je het ook daadwerkelijk tot uitvoering brengt.

Dit gebeurt niet enkel bij de kleine bedrijven, nee ook bij grote enterprisebedrijven. Beperk jezelf bij het consumeren en kijk enkel naar wat echt belangrijk is voor jouw bedrijf. Hoe zien die activiteiten eruit, heb je die echt nodig en zo ja, wie / wat heb je nodig?

Door te stoppen met het voortdurend consumeren van gratis informatie en door te investeren in de dingen die er echt toe doen bespaar je al snel  vele uren per maand, die je weer kunt investeren in je eigen bedrijf.

Snel schakelen

Eindeloze meetings waar na 2 uur de kogel nog niet door de kerk is. Dat komt je waarschijnlijk bekend voor?

Snel schakelen is belangrijk. Niet enkel voor jouw kostbare uren, maar ook voor de effectiviteit van je marketing. Je kunt alleen snel schakelen als je duidelijk hebt wat jullie belangrijkste kpi’s zijn.

Stel daarom per kanaal 3 kpi’s op en volg die met bijvoorbeeld Google Data Studio. Wekelijkse of maandelijkse meeting? Pak het dashboard erbij, neem de kpi’s door en bekijk of jullie op schema lopen. Als je het op deze manier aanpakt, dan kan een meeting na 15 minuten al afgelopen zijn en weet iedereen wat hem of haar te doen staat.

Meer tijd besparen?

Wanneer je naast deze tips nog meer tijd wilt besparen met je marketing en de maandelijkse omzet wilt laten groeien, dan adviseer ik jou mijn whitepaper ‘Grip houden op marketing in het mkb’ aan. Je kunt deze whitepaper nu aanvragen en je betaalt enkel voor de print- / verzendkosten.

Wanneer je de whitepaper combineert met de tips in dit artikel dan bespaar je niet alleen tijd, maar je verbetert ook de effectiviteit van je marketing aanzienlijk.

En nu aan de slag!

Je hebt nu genoeg informatie geconsumeerd. Ga voor jezelf daarom nu na welke punten voor jou van belang zijn. Ga met deze punten direct aan de slag, zodat de geïnvesteerde minuten in dit artikel ook daadwerkelijk rendabel worden.

Succes!