Het jaar loopt bijna ten einde en dat betekent voor veel bedrijven dat ze druk bezig zijn met het afronden van hun online-marketingstrategie voor het nieuwe jaar. Veel bedrijven maakten dit jaar al een gigantische switch in hun manier van bereiken, aanspreken en helpen van hun doelgroep. Nieuwe kanalen werden en worden ingezet en trial-and-error-processen zorgden ervoor dat bedrijven sinds dit jaar nog beter weten hoe zij hun kanalen kunnen inzetten.

Benieuwd wat ik jou mee wil geven voor het nieuwe jaar? Lees dan dit artikel.

Op naar 2016!

Ik heb dit jaar vele dingen op het gebied van online marketing, social-mediamarketing en mediapsychologie mogen meemaken. Ik heb gefaald, maar dat is iets wat we als ondernemers en bedrijven allemaal doen. Falen maakt ons sterker, we leren wat wel en wat niet werkt (trial and error) en aan de hand van die informatie zorgen we ervoor dat we erachterkomen hoe het wel moet. Om ervoor te zorgen dat jij de belangrijkste punten van 2015 tackelt, heb ik hieronder enkele belangrijke punten voor jou genoteerd.

#1 Het gaat om de ervaring

Iets wat dit jaar vaak gecommuniceerd en tevens ook bewezen is: het draait steeds vaker om de ervaring die jouw doelgroep heeft met jouw bedrijf. Als we kijken naar de customer journey, dan hebben we het over de ervaringsfase. De laatste fase van de journey waarin je ervoor zorgt dat jouw doelgroep een goede ervaring beleeft met jouw bedrijf. Maar niet enkel moet de ervaring in de ervaringsfase geweldig zijn. Bij ieder contactmoment met jouw doelgroep, in de winkel, via de telefoon of social media of andere mogelijkheden, het is altijd van belang dat jouw doelgroep er een goede ervaring aan overhoudt. Denk aan: goede service in de winkel en klaarstaan voor jouw doelgroep via de telefoon of socialkanaal. En daarbij is het ook van belang dat iedere medewerker binnen jouw bedrijf dezelfde tone-of-voice gebruikt en hetzelfde gevoel uitstraalt. Gebeurt dit niet, dan kan de gehele ervaring voor jouw klant totaal verschillend zijn. Zo kan het zijn dat hij via de telefoon goed geholpen wordt, maar via social op arrogante wijze te woord wordt gestaan.

Het gaat in 2016 dus om het creëren van een geweldige ervaring. Op ieder front! Brian Solis publiceerde dit jaar één van zijn meest geweldige boeken die ik jou van harte aanbeveel:  “The Experience When Business Meets Design. Iets wat mij aansprak en wat tevens een geweldig uitspraak van Brian Solis is over zijn ervaring met Disneyland Orlando:

Brian Solis: 

The last truly great experience was when I visited Disney World in Orlando. I was presented with a MagicBand with a personalized box adorned with characters from the Invincibles. I opened the box carefully as if I were unwrapping a Christmas present, slowly, savoring every moment. Everything about the arrangement, presentation, it was all reminiscent of Apple.

Very thoughtful and very intentional.

But it didn’t stop there. I downloaded the app. Connected my account. And suddenly my MagicBand was my “magic” wallet, hotel room key, park admission, FastTrack pass, et al. The idea of a completely integrated and value-add experience that continues before, during and after park tickets is beautiful.

As I put the box down, I glanced across the room and saw a bath towel shaped so cleverly as a silhouette of Mickey Mouse and I thought, “perfect.”

brian-solis-experience-with-disneyland-

Mijn advies

Zorg er in 2016 voor dat je goed gaat kijken naar de gehele customer journey van jouw klant. Plan eventueel een brainstormsessie met jouw medewerkers. Pak een groot vel papier en ga de vele verschillende contactmomenten in kaart brengen. Breng deze momenten onder in de customer journey en ga kijken hoe je bij ieder contact met jouw doelgroep kan zorgen voor een geweldige ervaring. Vergeet tevens niet om het boek van Brian Solis aan te schaffen.

#2 Slimmer data verzamelen en inzetten

Veel bedrijven zijn dit jaar massaal verschillende social-mediakanalen gaan inzetten. “Like en deel”-wedstrijden werden opgezet om op een zo snel mogelijke manier vele fans te verkrijgen. Hier en daar kwamen remarketingcampagnes om de hoek kijken, maar toch stonden deze activiteiten bij veel bedrijven nog in de kinderschoenen. Met kinderschoenen bedoel ik voornamelijk dat bedrijven nog niet goed op de hoogte zijn van hoe belangrijk het is om data te verzamelen. Met data is namelijk zoveel mogelijk en data zijn cruciaal in jouw online-marketingstrategie. Waarom?

Denk bijvoorbeeld maar eens aan jouw social-mediakanalen. We zijn allemaal druk met het verkrijgen van veel volgers, maar wat als morgen Facebook jouw pagina verwijdert? Je raakt al jouw fans, waar je vele duizenden euro’s in hebt geïnvesteerd, kwijt. Mijn advies daarom: zorg ervoor dat je persoonlijke gegevens verzamelt van jouw doelgroep. Denk hierbij aan e-mailadressen of telefoonnummers of cookie-drops. Deze gegevens zijn goud waard want je kunt er zo ontzettend veel mee doen. Bijvoorbeeld:

  1. Remarketingcampagnes opzetten waarbij je mensen bereikt op basis van hun e-mailadres of telefoonnummer of cookie-drop.
  2. Aan de gang met een nieuw social-mediakanaal? Vrijwel ieder kanaal biedt de mogelijkheid om e-mailadressen of telefoonnummers te importeren zodat jij jouw huidige doelgroep sneller en eenvoudiger kunt bereiken.

Uiteraard zijn dit maar 2 ideeën van veel meer wat je met data kunt doen. Maar geloof mij: data zijn geweldig!

Mijn advies

Zorg ervoor dat je gaat kijken hoe je slim data kunt ontvangen van jouw doelgroep. Social-mediacampagnes? Zorg ervoor dat mensen hun e-mailadres of telefoonnummer moeten achterlaten wanneer ze deelnemen aan een wedstrijd. Websitebezoekers? Zorg ervoor dat je een remarketingpixel plaatst op jouw website. Dit zijn enkele manieren die weinig tijd kosten, maar waar je ontzettend veel mee kunt doen.

#3 Meten is ook in 2016 weten

Iets wat mij dit jaar erg opviel is dat nog te veel bedrijven hun online-marketingactiviteiten niet meten of meetbaar maken. Het eenvoudig installeren van Google Analytics op de website wordt door vele bedrijven nog niet toegepast. Het gebruikmaken van de Google URL Builder, waarmee je unieke campagnelinks kunt opzetten, is iets waar veel bedrijven zich ook nog niet bewust van zijn. Bij alles wat je doet en bij ieder online-marketingkanaal dat je inzet, het is altijd van belang om duidelijke doelstellingen te bepalen met daarbij key performance indicators zodat je maandelijks kunt analyseren hoe je ervoor staat. Enkel door te analyseren weet je of je de goede kant opgaat en of het de investering in uren en marketingbudget ook echt wel waard is.

Mijn advies

Zorg ervoor dat je voor ieder online-marketingkanaal doelstellingen opstelt en dat je tevens de mogelijkheid hebt om alle activiteiten te analyseren. Zelf maak ik voor mijn klanten gebruik van DashThis. DashThis is een dashboard waar alle statistieken van de online-marketingkanalen samenkomen.

 

#4 Contentmarketing met een reden

Een woord dat dit jaar ook veel werd uitgesproken was “contentmarketing”. Vele bedrijven begonnen dit jaar met het opzetten van een blog en met het schrijven van hun eerste artikelen. Het ene bedrijf zet daarbij in op kwantiteit en het andere bedrijf op kwaliteit. Dat contentmarketing belangrijk is voor het positioneren van jouw bedrijf, wil helaas nog niet zeggen dat ieder artikel dat je schrijft daadwerkelijk ook helpt bij het positioneren van jouw bedrijf. Het gaat erom contentmarketing in te zetten met een reden.

Als je het mij vraagt is contentmarketing van belang om jouw doelgroep te helpen én als onderbouwing van een geweldige ervaring. Bij contentmarketing moet je weten tegen welke problemen jouw doelgroep aanloopt en wat hun verwachtingen zijn. En op die informatie moet jij jouw content afstemmen. Het moet dus niet gaan om kwantiteit, maar om kwaliteit die jouw doelgroep helpt. Het opstellen van een content-marketingpersona is dan ook geen slecht idee, maar juist een stap in de goede richting. Voor vele bedrijven die ik dit jaar heb mogen helpen was het opstellen van de content-marketingpersona juist de manier om aan de gang te gaan met het schrijven van doelgerichte en kwalitatieve content.

Mijn advies

Probeer eens om de huidige manier van contentmarketing te upgraden. Denk hierbij aan het opstellen van een content-marketingpersona, contentkalender, interview eventueel huidige klanten en zorg ervoor dat je weet wat voor content er geschreven moet worden. Met kwantiteit kom je nergens. Het draait allemaal om kwaliteit en zoals eerder in dit artikel vermeld “een geweldige ervaring”.

#5 Less is more

We zijn vaak geneigd om alle online-marketingkanalen en social-mediakanalen in te zetten die gelanceerd worden. Maar als we kijken of dit effectief is, dan komen we al snel van de koude kermis thuis. Hoe meer kanalen je gaat inzetten, hoe meer tijd het je gaat kosten en dan komt al snel een argument als “te weinig tijd” om de hoek kijken. Daarbij wordt dan ook vaak niet gekeken naar de customer journey van jouw klant en ook niet of de doelgroep daadwerkelijk wel actief is op dat social-mediakanaal.

Mijn advies

Less is more! Focus je enkel op de online-marketing- en social-mediakanalen die rendabel zijn. Bepaal doelstellingen en key performance indicators, zodat je maandelijks kunt analyseren of een kanaal wel of niet rendabel is. Stop met het inzetten van kanalen die niks opleveren en die ook niets toevoegen aan de marketingdoelstellingen van 2016.

#6 Iedereen moet participeren

Wanneer we kijken naar het inzetten van social-mediamarketing en online marketing dan is dit niet enkel de rol van de marketingafdeling en klantenservice. Het is een rol van iedere medewerker binnen jouw organisatie. Dit jaar kwam ik bij vele bedrijven die er precies hetzelfde over denken. Ze willen dat alle medewerkers betrokken worden bij hun online-marketingactiviteiten en kijken hoe iedere medewerker een steentje kan bijdragen.

Mijn advies

Wanneer je iedereen wilt betrekken bij jouw online-marketingactiviteiten dan kun je de medewerkers activeren door het organiseren van een inspiratie-avond. Deze avond kun je zelf leiden of mij inhuren als spreker die ervoor zorgt dat de medewerkers geïnspireerd worden. De medewerkers die hun steentje willen bijdragen, worden extra getraind en daarbij wordt gekeken welke rollen ze kunnen uitvoeren binnen het bedrijf op het gebied van online marketing en social-mediamarketing. Door gebruik te maken van narrowcasting voor het vertonen van wat er nou daadwerkelijk online gebeurt, blijven medewerkers betrokken en door het maandelijks versturen van een soort van “round-up-e-mail” zien de medewerkers wat online marketing en social-mediamarketing oplevert. Dit alles om medewerkers te inspireren en activeren.

wouter-uitgesneden

Ben je klaar voor 2016?

Als je het mij vraagt gaat 2016 een geweldig jaar worden. Ik hoop dat je er op basis van mijn 6 punten voor gaat zorgen dat jullie in 2016 online marketing en social-mediamarketing nog beter gaan inzetten dan jullie dit jaar al deden. Mocht je hulp nodig hebben of zoeken naar een online-marketingbureau? Dan sta ik graag voor jou klaar.