De afgelopen maand kreeg ik uit verschillende hoeken de vraag: Wouter, wat ben jij nou? Ben je een fulltime social-mediaspreker, online marketeer of totaal iets anders? Deze vragen zijn de reden dat ik dit artikel heb geschreven. Mensen die mij kennen weten dat ik niet graag over mezelf praat, maar dat ik liever mijn kennis deel en mensen help bij het bereiken van hun doelen. Enkel deze keer wil ik toch iets meer over mezelf vertellen dan je op de “Over mij-pagina” op mijn website kunt lezen.

 Het begon met een passie

Wanneer ik terugkijk, is het allemaal begonnen met een passie voor social-mediamarketing. Vele jaren terug viel het mij op dat grote bedrijven zoals Coca-Cola gebruik gingen maken van social-mediamarketing en hun eerste resultaten boekten. Steeds meer grote maar ook kleine en middelgrote bedrijven gingen aan de slag met social-mediamarketing. Een grote chaos volgde. Kanalen werden aangemaakt en de foldertjes die je normaal door de bus kreeg, verschenen opeens via de social-mediakanalen.

Toen begon mijn voorliefde voor online marketing. Ik was namelijk van mening dat het anders moest. Door het lezen van vele boeken, congresbezoeken, het volgen van online-trainingen en webinars werden mij al snel vele dingen duidelijk. Het gaat niet om de kanalen, het gaat om de mensen. Het gaat om behoeftes van de doelgroep en weten welke kanalen je moet inzetten om die behoeftes te bevredigen. Het lezen van social-mediamarketingboeken was dus niet genoeg. De kennisontwikkeling breidde zich uit naar online marketing, customer journey, mediapsychologie, neurologie, sociologie en andere belangrijke vakgebieden met betrekking tot het hoe en waarom van het handelen van mensen, wat ze belangrijk vinden, waar ze gevoelig voor zijn maar ook hoe ze met elkaar communiceren. De passie groeide uit en tot op de dag van vandaag ben ik nog steeds druk bezig met het ontwikkelen van mijn kennis.

Kennis delen

Geweldig, door mijn passie voor zelfontwikkeling had ik in een jaar veel kennis opgedaan maar wat nu? Al snel werd het voor mij duidelijk dat ik bedrijven wilde helpen bij het bereiken van hun doelgroep. Enkel theoretische kennis is niet voldoende. De kennis moest worden toegepast in de praktijk. Om die reden begon ik daarom op basis van de customer journey social-mediastrategieën in elkaar te zetten voor bedrijven. Waarom op basis van de customer journey? Zelf was ik er van overtuigd dat bedrijven enkel online succes kunnen boeken wanneer ze weten hoe hun doelgroep zich oriënteert en welke kanalen daarbij van belang zijn. Op basis van die informatie werden de kanalen dan ook bepaald en vanuit daar werd de strategie opgezet.

Eerste succesvolle case kwam

Kort nadat ik voor mijzelf was begonnen kwam mijn eerste succescase al. De case van Hamam het Oosten. Een wellnessbedrijf dat ik tot op de dag van vandaag help met hun online-marketingactiviteiten. Wat begon als een bedrijf met een doorstart, is nu een bekend wellnesscenter geworden in Hengelo dat dankzij kanalen zoals Facebook en e-mailmarketing enorm is gegroeid. Door het succes van dit bedrijf ontwikkelde mijn passie zich nog sneller, ik wilde meer!

Social-mediamarketing was niet genoeg

Wanneer ik terugkijk naar mijn eerste jaren, was mijn kennis al breed en niet enkel social georiënteerd, maar mijn werkzaamheden waren wel alleen gericht op social-mediamarketing. Daar kwam al snel verandering in toen ik zag dat social-mediamarketing niet voor ieder bedrijf interessant was. Ik liep tegen problemen aan zoals slechte websites, het inzetten van verkeerde kanalen en beperkingen omdat ik mij alleen bezighield met de social-mediamarketingactiviteiten. Al snel kwam daarom bij mij het idee om het breder te trekken en mijn tijd te investeren in het opzetten van een gedegen online-marketingstrategie. Een strategie die op basis van de customer journey werd opgezet en waarbij goed wordt gekeken naar de doelgroep van de klant en de gebruikte kanalen tijdens de customer journey.

Ik bezocht een congres van Brian Solis, een autoriteit op het gebied van de digital customer en één van mijn grote voorbeelden. Ik las zijn boeken en vanuit daar adviseerde hij mij weer andere interessante sprekers die zich ook bezighielden met de behoefte van de consument en de customer journey. Op basis van mijn nieuwe kennis ging ik al snel mijn huidige én nieuwe klanten adviseren om in plaats van een social-mediamarketingstrategie een online-marketingstrategie op te zetten. Na het maken van deze switch ging het opeens enorm snel.

Nu focus houden en organiseren

Doordat ik in plaats van enkel de social-mediamarketing nu ook de online-marketingstrategie oppak voor bedrijven, is het voor mij duidelijk dat organiseren, focus en deadlines belangrijke dingen zijn. Wij ondernemers lopen vaak tegen het probleem aan dat wij te weinig tijd hebben. Maar iets wat ik de afgelopen jaren heb geleerd, is dat een goede planning zorgt voor meer rust. Vergeet daarbij niet de handige tools! De communicatie van een goede planning en het gebruikmaken van de juiste tools zorgen er nu voor dat ik meer rust in mijn werk heb en dat mijn productiviteit en resultaten steeds beter worden.

Wanneer ik kijk naar online marketing dan zijn kanalen pure bijzaak. Google Adwords, social advertising en andere kanalen zijn vrij eenvoudig om te leren. Kennis is online in overvloed te vinden en daarom vind ik het houden van focus ook zo belangrijk. Uiteindelijk wil ik de beste resultaten behalen voor mijn klanten. Wanneer ik merk dat mijn kennis niet voldoende is voor een klant, dan zorg ik ervoor dat ik mijn kennis aanvul. Als iets buiten mijn focus valt, dan koppel ik mijn klant aan een partner van mij. De klant staat altijd voorop en niks mag ten koste gaan van de resultaten.

Ik houd van transparant werken

Mijn werk is een passie voor mij en ik vind het daarbij van belang dat ik mijn uiterste best doe voor mijn klanten. Ik houd van helderheid en dus transparant werken. Mijn klanten hebben vanzelfsprekend het recht om 24/7 inzage te hebben in de werkzaamheden, statistieken en resultaten.

Mensen nodigden mij uit als spreker

Om één of andere reden heb ik het altijd al geweldig en inspirerend gevonden om mijn kennis te delen. En hoe kun je dat nu beter doen als spreker? Ik had het zelf nooit gedacht, want in mijn jongere jaren was ik altijd de verlegen jongen, maar nu kan ik vaak niet wachten om weer te mogen spreken tijdens een evenement. Ik vind het geweldig om mijn praktijkkennis te delen tijdens business events, gastcolleges en bij bedrijven. Wat enkele jaren geleden begon met spreken bij businessclubs breidde zich uit tot spreken tijdens evenementen, gastcolleges maar ook het trainen van medewerkers van bedrijven van 5 tot aan 400 personen. Ik heb tijdens het spreken maar één doel voor ogen en dat is het helpen van mensen zodat zij hun doelen kunnen bereiken.

Forever student

Ik geloof dat we in de snelle digitale wereld nooit zijn uitgeleerd. Dagelijks houd ik mijzelf nog bezig met kennisontwikkeling. Zowel door de online ontwikkeling in de gaten te houden als door het lezen van boeken om mijn kennis te vergroten. Mijn passie is om bedrijven te helpen met het bereiken van hun doelgroep op een manier die past bij deze tijd. Excellente ervaring, behoeftes, mensenkennis noem het maar op, het zijn allemaal zulke belangrijke zaken. Ik ben van mening dat wanneer je niet weet hoe een mens in elkaar steekt het een doolhof is in de online-marketingwereld. Een doolhof waar je vaak in diepe kuilen valt waar je dan telkens weer uit moet klimmen. Uiteraard leren we op basis van trial-and-error-processen, maar toch vind ik het zelf van belang om mijn kennis op het gebied van mediapsychologie, neurologie, sociologie en andere vakken op het gebied van mensenkennis uit te breiden.

Dus wat doe ik nou precies?

Zoals het op de homepagina van mijn website staat: ‘Ik help jou bij het vinden van jouw doelgroep, deze te verstaan, aan te spreken en te beïnvloeden.’ Maar om het nog duidelijker te maken heb ik het hieronder uitgewerkt in bulletpoints. Ik houd mij onder andere bezig met het:

  • opzetten en uitvoeren van online-marketingstrategieën
  • opzetten en uitvoeren van social en online-marketingcampagnes / advertising
  • verzorgen van trainingen voor bedrijven
  • verzorgen van social-media-, online marketing-, customer journey- en mediapsychologiesessies voor kleine zalen tot aan grote events
  • dagelijks vergroten van mijn kennis om bedrijven te assisteren in deze snelle digitale tijd

O ja, ik ben ook nog oprichter van SMC074

Misschien wist je het al, maar sinds december 2014 heb ik samen met Sharita Birtantie de social media club in Hengelo opgezet (SMC074). Om de maand halen wij grote sprekers naar Hengelo die hun kennis delen op het gebied van social-mediamarketing en online marketing. Het opzetten en organiseren van de bijeenkomsten ervaar ik als zeer inspirerend en ook hierbij vind ik het geweldig om ondernemers te ondersteunen op het gebied van social-mediamarketing en online marketing. Benieuwd hoe zo’n geweldige bijeenkomst eruitziet? Bekijk de video hieronder of ga naar www.smc074.nl.

wouter-uitgesneden

Nog een lichte twijfeling?

Mocht je naar aanleiding van dit artikel nog een lichte twijfeling hebben over wat ik nou precies doe, dan leg ik het graag uit tijdens een kennismakingsgesprek. Ik kan bij jou langskomen, we kunnen afspreken in een gezellig café of restaurant of een andere inspirerende plek. Let’s meet!