Denk je na over een samenwerking met een online marketing coach of mentor? Wil je weten waar je op moet letten bij het zoeken naar de juiste marketing mentor? En hoe je erachter komt welke marketing coach / mentor het beste bij jou past?

Lees dan nu dit artikel waarin ik je 7 tips geef voor het vinden van de marketing coach / mentor die echt bij jou past!

First of all: marketing coach of  marketing mentor wat is het verschil?

Als je getriggerd bent door mijn titel dan vraag jij je misschien af wat nou het verschil tussen een marketing coach of mentor is. Voor de meeste mensen zit er geen verschil tussen. Encyclo geeft het volgende aan:

  • Een coach stelt een persoon in staat zijn mogelijkheden optimaal te gebruiken.
  • Een mentor geeft een minder ervaren persoon voor een bepaalde tijd hulp en advies.

Kijken we naar het online-zoekgedrag van mensen dan zit er wel verschil in:

Of er dus echt een verschil zit tussen een coach of een mentor? Als we kijken naar het gebruik van de ‘titel’ wel, maar de meest ervaren mensen willen zichzelf geen coach meer noemen. Onlangs sprak ik diverse topcoaches die mij vertelden dat zij zich als coach schamen voor de vele “marketing coaches”. Het internet overstroomt de afgelopen jaren immers met zogeheten “online marketing coaches”. Scroll simpelweg maar eens door je Facebooknieuwsoverzicht of doe een search op “marketing coach” via LinkedIn en zie de vele resultaten die naar voren komen. De ervaren mensen die ik sprak, hebben plannen om hun titel om te zetten van coach naar mentor.

Waar ben ik op uit met mijn uitleg van het verschil tussen een coach of een mentor?

Waar ik op uit ben is het volgende: of je nu zoekt naar een online marketing coach of  online marketing mentor, ik ga je nu enkele belangrijke tips geven zodat je in ieder geval de juiste keuze maakt bij het zoeken naar deze coach / mentor.

O ja, voordat ik het vergeet en jij je er aan gaat storen: Onder het motto “Oh wat zijn we eerlijk”, in mijn tekst wissel ik “marketing coach” en “marketing mentor” af. Je begrijpt nu dat de ‘titel’ anders is, maar dat er inhoudelijk geen verschil is. Enkel vindt de zoekmachine het interessant als ik een mix maak van beide zoektermen.

#1 Wat is jouw doel?

Wat voor doel heb jij op dit moment voor ogen? Zoek je naar een online marketing coach / mentor die jou helpt bij het opzetten van een online-marketingstrategie? Of zoek je juist naar een sparringpartner die jou up-to-date houdt over alle veranderingen in deze snelle digitale wereld?

Belangrijk is om jouw doel goed te kennen. Iedere marketing coach heeft namelijk zijn eigen specialistische kennis en interesses. Zelf ben ik al meer dan 7 jaar online marketing strateeg en volg ik enkel de meest belangrijke veranderingen op de voet. Dit combineer ik met onder andere mediapsychologie, sociologie, mindset etc.

Wanneer je dus een echte die-hard-funnel-expert wilt hebben die jou hierin kan coachen, dan moet je niet bij mij zijn. Natuurlijk heb ik er kennis van, maar niet zo diepgaand als een echte expert.

Daarom dus: weet wat jouw doel is en kies daarbij de beste marketing mentor.

#2 Branche-ervaring van de marketing coach / mentor?

Hierboven gaf ik het al even kort aan: zorg ervoor dat je weet waar de online marketing coach echt goed in is!

Je kunt hierachter komen door te kijken naar zijn portfolio, casestudies, artikelen die hij schrijft of simpelweg door het hemzelf te vragen.

Er zijn vele marketing coaches die zich focussen op 1 specifieke branche. Hierdoor neemt de kans toe dat zo’n marketing coach vele malen beter bij jou past dan een marketing coach die breed is georiënteerd.

Het kan ook zo zijn dat een marketing coach enkel ervaring heeft met kleine ondernemingen en niet met mkb en grootbedrijf. Check dat altijd even voordat je een samenwerking aangaat met een marketing mentor die je niks / weinig nieuws kan leren.

#3 Wat zeggen andere mensen over deze coach / mentor?

Dit vind ik één van de meest belangrijke punten bij het zoeken naar een goede marketing mentor. Door het grote aantal online marketing coaches / mentoren wordt de keuze maken er niet makkelijker op. Daarom is het goed om de online marketing mentor onder de loep te nemen.

Heeft hij referenties via LinkedIn? Zijn er andere externe websites waar referenties over hem staan of ken je iemand uit jouw netwerk die een connectie met deze marketing coach heeft? Waar je de laatste tijd voor uit moet kijken zijn de marketing-apen, deze mensen doen alsof ze erg veel verstand hebben van hun vak en doen beloftes die ze never nooit kunnen nakomen.

Referenties

Vaak zie je vele referenties van mensen die laaiend enthousiast over deze marketing-aap / coach zijn. Enkel zijn deze referenties nep of ze zijn geschreven door vrienden / andere mensen in zijn netwerk waar hij in feite nooit mee heeft samengewerkt.

Deze marketing-apen / coaches begrijpen namelijk maar al te goed dat iedereen gevoelig is voor referenties. Vermenigvuldig die referenties met 40, vertoon enkel de positieve referenties and there you go! De ene na de andere ondernemer trapt in deze valkuil.

Ik ben er van overtuigd dat je vast en zeker wel 1 persoon kent die zich als “marketing-aap” aan het verkopen is. Zelf ken ik er minstens 6 die ik vanuit mijn netwerk vele keren naar voren hoor komen.

Oftewel:

  1. Kijk naar gemeenschappelijke connecties die iemand in jouw netwerk heeft met de marketing mentor en vraag na.
  2. Vertrouw je gevoel wanneer je referenties leest van de marketing mentor / coach.

#4 De prijs-kwaliteitverhouding

Ik zie steeds meer businesscoaches trainingen verkopen onder het motto “producten verkopen aan high end klanten”. Hierbij gaat het erom dat je simpelweg meer geld voor je producten moet vragen ook al is de kwaliteit er niet naar.

Klinkt heftig, vind je ook niet? Dat vind ik ook, enkel komen er heel wat businesscoaches mee weg. Het klinkt ook wel lekker: een product wat je namelijk € 100 oplevert kan je nu opeens € 10.000 opleveren. Wauw!

Maar goed, waar ik je voor wil waarschuwen is dat je niet moet denken dat hoge investering altijd zorgt voor hoge kwaliteit. Er zijn flink wat goede trainingen te vinden waarvoor de investering laag is en de kwaliteit enorm hoog.

Kijk daarom altijd goed naar de inhoud van een training of coaching. Laat je niet verleiden door 10x meer inkomsten, traffic e.d.

Je bedrijf laten groeien kost tijd, dat kan niet met een vingerknip. Laat je daarom ook niet verleiden door foto’s van marketing mentoren in dure auto’s die vaak  niet van ze zijn, staande voor een privé-jet of aan het strand met hun laptop (het is namelijk echt niet effectief werken met de zon op je beeldscherm).

Vaste kost is dan ook om mijn Tedx Talk te bekijken die hier nog wat dieper op in gaat:

#5 Intensieve 1-op-1 of juist in een team?

Waar ben je naar op zoek? Wil je liever een intensieve 1-op-1-training met een online marketing mentor of wil je liever een training in teamverband?

Het heeft beide zijn voor- en nadelen.

Voordelen van een intensieve training:

  • alle aandacht voor jou;
  • marketing mentoring op het tempo van jouw groei en ontwikkeling;
  • een intensieve mentor training die 100% aansluit op jouw niveau.

Nadelen van een intensieve training:

  • hogere investering;
  • je kunt enkel sparren met de marketing mentor.

Voordelen van een teamtraining:

  • lagere investering;
  • sparren met het team en dus input van meerdere ondernemers;
  • geïnspireerd raken door de mensen in het team;
  • extra ondersteuning van de mensen in het team.

Nadelen van een teamtraining:

  • je ontkomt er nooit aan: verschillende kennisniveau’s binnen de groep;
  • geen 100% aandacht voor jou;
  • eventuele vertraging en wachten op mensen in het team e.d.

Oftewel: zoals je ziet hebben beide opties voor- en nadelen. Ik heb zelf echt een voorkeur voor een intensieve 1-op-1-coaching. Je zult altijd zien dat in een team de ene meer verstand heeft van het één en jij van het ander. Hierdoor moet je altijd op elkaar wachten en als je snel wilt groeien zit je hier niet op te wachten.

Maak daarom voor jezelf de keuze!

#6 Uitkijken met online-programma’s

Als ik ergens niet in geloof dan zijn het wel “one-size-fits-all”-marketingstrategieën. Vele online-trainingsprogramma’s die ik ben tegengekomen verkopen allemaal een “one-size-fits-all”-marketingstrategie of marketingfunnel. 

Wanneer je ongeveer 2 uur de tijd neemt, dan zul je zien dat de meest online-trainingsprogramma’s allemaal hetzelfde zijn. Sterker nog, vaak hebben 10 verschillende marketing coaches dezelfde training bij een andere marketing coach gevolgd en verkopen zij allen nu dezelfde training.

Ik denk dat je ook hier minstens wel 1 persoon kent die dit doet.

Als je echt goed wilt worden in Facebookadverteren of als je bijvoorbeeld meer wilt leren op het gebied van contentmarketing, dan kan een online-trainingsprogramma best uitkomst bieden.

Wil je meer leren over marketingstrategieën en dergelijke dan gaat een online-programma vaak niet werken. Deze online-programma’s zijn immers vaak opgenomen en ze maken geen onderscheid tussen de verschillende bedrijven en doelgroepen.

Kijk daarom goed uit als je wilt investeren in een online-programma. Ga bij jezelf na of je liever getraind wilt worden door een marketing mentor “face to face of via Skype bijvoorbeeld” of dat je de gok wilt wagen door een kant en klaar online-trainingsprogramma te volgen.

#7 Een weg vinden door het digitale oerwoud

De tips die ik hierboven met je deel zijn tips vanuit mijn eigen inzichten. Zelf investeer ik ieder jaar in een mentor / coach die mij kan helpen bij het groeien van mijn onderneming. Hierdoor ben ik voor mezelf een checklist gaan maken hoe ik de beste mentor vindt.

Ik hoop dan ook dat deze tips jou kunnen helpen je weg te vinden door het digitale oerwoud. Vertrouw altijd op je onderbuikgevoel en het eerste wat naar voren komt.

Vertrouw je iets niet, laat je dan niet beïnvloeden door mensen die wel enthousiast zijn over die persoon maar waar je geen connectie mee hebt, deze mensen zijn vaak niet het type ondernemer dat jij bent. Iedereen is immers verschillend en daardoor moet je altijd zoeken naar een online marketing mentor / coach die echt bij jou past. Loop daarom de checklist af en wanneer je mij als jouw online marketing mentor wilt hebben, dan weet je in ieder geval wat je moet doen voordat je met mij contact opneemt.

Eerst goed screenen, mensen vragen in je netwerk, je onderbuikgevoel volgen, kennismaken met de online marketing mentor en dan je keuze maken.

Weet je het al en wil je mij vanaf vandaag als jouw mentor?

Neem dan nu contact met mij op.