Ben je al een poosje erg actief met online marketing, maar bereik je nog steeds geen resultaat? Vraag jij je af waarom het gras bij jouw concullega groener lijkt dan bij jou? Ben je van mening dat je meer uit je online marketing kunt halen of sta je op het punt om het op te geven of weer je marketingstrategie aan te passen?

Hold on en lees dit artikel! Vandaag ga ik jou het vertrouwen teruggeven in je online marketing, zodat je op een consistente manier kunt werken aan jouw online succes.

Eerst de cloud van marketingbullsh*t doorprikken

Als je echt denkt dat 90% van de mensen die jij volgt via social media een beter leven hebben, dan geloof je hoogstwaarschijnlijk ook in de meeste marketingbullsh*t.

Ik wil je uit dit lijden verlossen en je laten weten dat een groot deel van de online wereld één grote illusie is. Niet alleen ziet het leven van jouw vrienden er op social media vaak beter uit dan het het is, ook de beloftes die online worden gemaakt door diverse online marketeers zijn niet altijd even pluis.

Daarom wil ik samen met jou de cloud van marketingbullsh*t doorprikken. Misschien heb  je op dit moment al wel de juiste online-marketingstrategie waar jij jouw online succes mee gaat boeken.

Wat enkel vaak ontbreekt is vertrouwen, geduld en consistentie.

  • Vertrouwen, omdat je online-marketingstrategie niet deugt want je boekt niet snel genoeg resultaat.
  • Ongeduld, omdat je via internet belaagd wordt met succesformules en strategieën die blijkbaar sneller voor resultaat zorgen dan jouw eigen strategie.
  • Inconsistentie, omdat je geen vertrouwen hebt én ongeduldig bent, heb je geen zin meer om te veel tijd in jouw marketing te steken.

Eindresultaat: het continu zoeken naar nieuwe strategieën, online-cursussen en samenwerkingsverbanden en er uiteindelijk achterkomen dat het je weer niet is gelukt.

Daarom ga ik 3 belangrijke tips behandelen zodat je vertrouwen, geduld en consistentie behoudt of weer terugkrijgt.

#1 Vertrouwen in je online-marketingstrategie

Wanneer je vertrouwen wilt krijgen in je online marketing, moet je ten eerste feeling krijgen met jouw eigen plan en niet de marketingstrategie van iemand anders kopiëren en plakken. Je moet er tijd voor nemen zodat je voor jezelf een plan hebt met:

  • de juiste doelgroepomschrijving (Empathymap)
  • doelstellingen
  • kanalenstrategie
  • kpi’s
  • een overzichtelijke campagnekalender, contentkalender en advertentiekalender

Heb je deze nog niet? Download dan mijn gratis stappenplan, waarmee ik je stap voor stap door deze fases meeneem.

Door het opstellen van een duidelijke online-marketingstrategie, heb je voor jezelf een duidelijk overzicht van wat je de aankomende maanden gaat doen. Hierdoor weet je sowieso dat je er over nagedacht hebt en dat je niet continu online hoeft te zoeken naar nieuwe strategieën.

Vertrouw niet in de “one-fits-all”-strategieën die je online kunt downloaden of aanschaffen. Ieder bedrijf is uniek en het moet wel heel toevallig zijn als jouw doelgroep precies dezelfde behoeftes heeft en zich oriënteert via dezelfde kanalen als die van alle andere bedrijven.

Vaak komen kant-en-klare-strategieën die je enkel zelf nog dient in te vullen neer op kopiëren en plakken. Wel gemakkelijk maar totaal niet effectief.

Oftewel belangrijk voor jezelf:

  • Krijg feeling met je strategie.
  • Weet dat deze vanuit de behoefte van jouw doelgroep is opgesteld.
  • Zorg voor overzicht en helderheid zodat je niet ‘s ochtends met een twijfel opstaat.
  • Blijf geloven en iedere dag weer stappen zetten (consistentie: hier ga ik het zo over hebben).

#2 Stoppen met ongeduldig zijn, patience!

Deze ochtend (nja niet deze ochtend voor jou) toen ik aan het hardlopen was om 5:15 uur, luisterde ik naar Brian Tracy “Personal succes”. Brian Tracy is auteur van 70 bezoeken en ik kan je vertellen dat ze behoorlijk interessant zijn.

Afijn, tijdens het luisteren vertelde Brian Tracy mij meerdere malen dat geduld één van de belangrijkste eigenschappen is die je als ondernemer moet hebben om succes te behalen. En niet alleen hij zegt het, de meeste succesvolle ondernemers zeggen dat geduld alles is.

Online marketing kost simpelweg tijd. We denken vaak dat je snel succes kunt bereiken omdat duizenden marketingcoaches deze bullsh*t online verkopen.

Investeren we net even iets meer tijd om het goed te onderzoeken, dan kom je erachter dat iemand zoals Gary Vaynerchuck meer dan 1000 video’s nodig had om zijn echte grote eerste succes te behalen. 1000 video’s! Waar sta jij op dit moment?

Mijn advies is dan ook om goed te kijken naar punt 1: vertrouwen. Heb je voor jezelf goed nagedacht over de online-marketingstrategie? Weet jij hoe jij jouw online-succes meetbaar kunt maken? Zo ja, blijf dan iedere dag trouw aan je online-marketingstrategie en vertrouw erop dat het goed komt.

Ik weet dat het misschien allemaal wat zweverig klinkt, maar geef het minstens 2 maanden om de eerste successen online te zien door het meetbaar maken van jouw online-marketingactiviteiten.

#3 Consistentie, consistentie en nog eens consistentie!

Hier gaat het vrijwel altijd fout. Als je niet snel genoeg de eerste resultaten ziet binnenkomen, dan is marketing niet enkel voor jou een randzaak, nee dan is marketing een ECHTE RANDZAAK.

Mij is opgevallen dat een bedrijf gemiddeld 2 maanden consistentie houdt in marketing en daarna verzwakt het al snel omdat ze niet direct ontzettend tevreden zijn over de resultaten.

Hoe dat komt? 

  • onjuiste verwachtingen
  • geen meetbare doelstellingen
  • veel te druk waardoor eigen werk prioriteit #1 is en marketing #2

Ik kan het verhaal niet vaak genoeg vertellen: maar als ik na 1 jaar van bloggen mijn conclusies had getrokken op basis van mijn resultaten, dan zou ik nu 80% van mijn inkomen mislopen.

Een potentiële klant heeft soms wel meer dan 1 dag nodig  om te bepalen of hij jou überhaupt nodig heeft. Natuurlijk ligt dit ook aan de dienst of het product dat jij verkoopt, maar bij heel wat bedrijven is dit wel het geval.

Daarom wil je consistent blijven in je marketing. Je wil jouw doelgroep continu voorzien van relevante informatie via de kanalen waar zij zich oriënteren.

Ik heb geen geheimen over mijn online-marketingstrategie en daarom mag je ook best wel weten dat ik heel wat handmatig gepersonaliseerde mailtjes stuur naar mijn e-mailabonnees. Toen ik een jaar geleden begon met deze activiteit, was ik het na één maand goed zat. Geen resultaten en ik had soms de neiging om te denken: ‘Waar doe ik het allemaal toch voor?’

Totdat…, de eerste mensen begonnen te reageren op mijn persoonlijke mailtjes. Een groot aantal mensen dacht dat het een geautomatiseerde e-mail was en dat zij een van de velen waren die deze mail kregen. Uh uh..dat was dus niet zo!

Binnen 2 maanden haalde ik 2 grote opdrachten binnen, waardoor ik direct weer zin had om door te gaan met deze gepersonaliseerde mailtjes. En vanaf die dag ben ik tot op de dag van vandaag (19 april 2018) wekelijks nog steeds mensen handmatig aan het benaderen.

Handmatig? Is dat niet ontzettend zonde van je tijd? Nee…, de R.O.I. van een handmatig mailtje is vele malen positiever als die van een geautomatiseerd mailtje.

Hoe ik dat weet? Omdat ik wekelijks goed mijn statistieken in de gaten houdt op basis van een kpi-sheet die ik met de hand invul. Zo ben ik iedere week op de hoogte van mijn inzet en resultaten en blijf je ook een stuk gemotiveerder.

Kom nu in actie!

Neem voor jezelf nog eens goed de 3 punten door en ga bij jezelf na hoe jij er op dit moment voorstaat. Denk je dat je hulp nodig hebt van een online-marketingmentor waarvan je feedback krijgt en die er samen met jou voor zorgt dat je fundering (je online-marketingstrategie) goed staat en waarmee je iedere maand kunt sparren zodat je continu bezig blijft met de dingen die je moet doen?

Zet dan nu de volgende stap naar:

  • je verdiepen in de masterclass “jouw online succes” (slechts plaats voor 10 ondernemers) -> klik hier
  • de 1-op-1-mentoring wanneer je meer een individuele speler bent. –> klik hier

 

Succes!