Sta je op het punt om aan de slag te gaan met online marketing, het aannemen van een fulltime online marketeer of het inhuren van een externe online marketeer? Weet dan dat je veel tijd en geld moet investeren in online marketing om er daadwerkelijk een succes van te maken. Het komt niet aanwaaien. De succesvolle verhalen van internetmarketeers die binnen 30 dagen 100.000 euro verdienen zijn niet waar en met denken op de korte termijn kom je er zeker weten niet. Toch kan ik je ondanks deze “negatieve punten” vertellen dat je MOET investeren in online marketing, want veel bedrijven die op dit moment nog steeds denken dat ze er zonder online marketing ook komen, bestaan binnen enkele jaren niet meer.

Wil je dus investeren in online marketing en goed voorbereid zijn? Investeer dan 10 minuten van je tijd in het doornemen van dit artikel en dan ben ik er van overtuigd dat jij de juiste keuze gaat maken!

#1 Stagiair verantwoordelijk stellen voor al jouw online-activiteiten is dom

Ik ben zelf een groot voorstander van stagiaires, maar maak jezelf niet wijs dat een stagiair alle online-marketingactiviteiten kan gaan uitvoeren voor jouw bedrijf. De kennis van een stagiair is nog in ontwikkeling en dus zijn veel dingen vaak nog een trail-and-errorproces. Wanneer je serieus aan de slag gaat met online marketing dan is het belangrijk dat je een online marketeer hebt. Die stuurt jouw stagiair aan voor de activiteiten waar in principe een online marketeer te duur voor is, maar waar de inzet van een stagiair prima past.

Nee, ik wil niet zeggen dat je een stagiair enkel de eenvoudige activiteiten moet laten uitvoeren, maar wel dat het van belang is dat de kwaliteit gewaarborgd blijft. Iemand met ervaring weet beter wat wel en niet werkt. Juist in samenwerking met een stagiair kunnen grote stappen worden gezet en het zorgt ervoor dat de investering in het online-marketingbudget een beter rendement oplevert dan wanneer je een stagiair verantwoordelijk stelt voor alle activiteiten. Het is dus belangrijk om een vaste online marketeer te hebben, intern of een interim, dat maakt niet veel uit.

#2 Online marketing is langetermijnmarketing

Onlangs heb ik hier nog een artikel over geschreven: Pluk de vruchten van marketing op de lange termijnWanneer je gaat investeren in online marketing, dan moet je echt weten dat het een investering is voor de lange termijn. Nog te veel bedrijven hanteren een korte termijn, waarbij ze van mening zijn dat wanneer ze vandaag beginnen, ze binnen 1 à 2 maanden daadwerkelijk ook resultaat zien. Dit zou eventueel kunnen, maar dat ligt geheel aan jouw product of dienst. Investeren in online marketing betekent de eerste 3 à 4 maanden beginnen met het verzamelen van datagegevens. Data heb je namelijk in grote aantallen nodig en dat betekent dus ook dat je daadwerkelijk geld moet investeren in data. Deze gegevens zijn van belang om te kijken waarop jij je het aankomende jaar gaat focussen, wat wel en niet werkt en tevens waar drempels liggen. Na deze eerste 3 tot 4 maanden kun je aan de hand van deze datagegevens gerichter aan de slag gaan, daarna ga je juist wel kijken naar conversies en het behalen van omzet. Wanneer je vanaf dag 1 al direct kijkt naar omzet en daarop ook jouw online marketing bijstuurt, dan is de kans groot dat je na 2 weken al de online-kanalenkranen dichtdraait omdat het hoogstwaarschijnlijk niks zal opleveren.

#3 Online marketing is bouwen aan een toekomst

Wanneer ik offline marketing vergelijk met online marketing, dan ben ik voor 100% van mening dat online marketing investeren in de toekomst is en offline marketing niet. Denk bijvoorbeeld maar eens aan investeren in zoekmachineoptimalisatie. Hoe meer artikelen je in de aankomende jaren online zet, hoe groter jouw vindbaarheid wordt. Maar wanneer we dit vergelijken met een offline column, dan is de kans groot dat mensen na enkele weken het magazine weggooien en jij de investering in het magazine kwijt bent. Dit is dan ook de reden waarom punt 2 zo belangrijk is. Wanneer je focust op langetermijnmarketing bouw je aan een toekomst en een online presence die alsmaar groter en groter wordt. Doe je dat niet en investeer je alleen in offline marketing, dan lopen de concurrenten straks kilometers voor.

#4 Google Analytics en doelen zijn jouw vrienden

Wanneer je gaat investeren in online marketing, wil je daadwerkelijk ook weten wat het jou gaat opleveren. Zorg er daarom voor dat je een GoogleAnalytics-account aanmaakt en dat je deze inricht met doelen. Doelen zijn bijvoorbeeld: mensen die contact opnemen via het contactformulier op jouw website, een aankoop doen, een brochure of e-book downloaden etc. Enkel door het inrichten van Google Analytics kun je analyseren of jouw investering in online marketing het daadwerkelijk ook wel waard is. Ik zie nog te veel bedrijven die investeren in een goede website, Google Adwords inzetten en andere onlinemarketing- en social-mediakanalen, maar zich nooit bezighouden met het daadwerkelijk maandelijks analyseren van de statistieken. Enkel door te analyseren kom je erachter of jouw geïnvesteerde tijd en geld daadwerkelijk ook iets opleveren.

#5 Wees bereid om te investeren in online adverteren

Steeds meer bedrijven gaan zich focussen op online marketing en dit betekent dan ook dat de online concurrentie groeiende is. Het trekken van de aandacht van jouw online doelgroep word steeds lastiger omdat andere bedrijven ook de aandacht willen van jouw doelgroep. Facebook gooit het organische bereik van bedrijven omlaag en de zoekmachine van Google is overspoeld met duizenden concurrenten. Mijn advies is dan ook om direct vanaf dag 1 te gaan investeren in online adverteren. Juist door het inzetten van online adverteren pak je een groter deel van de aandacht van jouw doelgroep en op basis daarvan haal je ook sneller waardevolle datagegevens binnen. Google Adwords in combinatie met zoekmachinemarketing is een geweldige tactiek. Door middel van Adwords bereik je vanaf dag 1 al direct vele mensen en daardoor kun je ook direct zien welke zoekwoorden interessant zijn voor jouw zoekmachineoptimalisatie. Facebookadverteren is een slimme manier om er snel achter te komen wat jouw doelgroep wel en niet interessant vindt en deze data kun je dan gebruiken om betere berichten op te zetten zonder adverteren. Adverteren zorgt dus voor het sneller verzamelen van data en het winnen van de aandacht van jouw doelgroep. Wanneer je het goed doet, verhoogt het de maandelijkse omzet. Wanneer het niet de maandelijkse omzet verhoogt, dan doe je iets fout 😉

#6 Online strategie en vooruitkijken zijn key

Wanneer je wilt investeren in online marketing dan MOET je echt een online-marketingstrategie hebben. Te veel bedrijven beginnen zonder onderzoek met het inzetten van verschillende kanalen en komen er na enkele maanden achter dat het niet het gewenste resultaat oplevert. En logisch uiteraard, want wat zijn jouw doelstellingen? Waar beweegt jouw doelgroep zich en wat zijn hun behoeftes? Hoe ziet de maandelijkse campagnekalender eruit? Deze en andere vragen dienen onderbouwd te worden in de online-marketingstrategie zodat je focus hebt en weet wat je maandelijks moet doen voor het behalen van jouw doelstellingen. En wanneer je maandelijks aan de slag gaat met het uitvoeren van jouw online-marketingstrategie, is het tevens van belang dat je vooruit blijft kijken. Blijf op de hoogte van de laatste technologische ontwikkelingen, het gedrag van jouw doelgroep en welke kanalen mensen gebruiken voor het maken van hun keuzes. Enkel door vooruit te kijken maak je de juiste keuzes en ben je daar waar jouw doelgroep ook is.

#7 Je kunt niet alles uitbesteden

Laat je niet verleiden door online-marketingbureaus die laten weten dat zij jou voor 100% kunnen ontzorgen. Misschien kan het wel, maar dit wil je echt never nooit. Weet je waarom? Expertise en autoriteit moeten altijd vanuit het bedrijf zelf komen. Hoe geweldig een tekstschrijver ook kan zijn, hij of zij zal nooit zo goed zijn als jij. Jij bent de expert en de autoriteit! Belangrijk is daarom ook dat wanneer je een online-marketingbureau inschakelt, dat je zelf verantwoordelijk bent voor de diepgaande content.  Ik zeg diepgaande content, want activiteiten zoals het plaatsen van social-mediaberichten, zoekmachineoptimalisatie en het opstellen van een nieuwsbrief kunnen juist wel door een online-marketingbureau uitgevoerd worden. Echter, wanneer je wilt werken aan jouw onderscheidende gehalte, dan moet dit toch echt van jou komen. Door zelf te zorgen voor de diepgaande content, werk je daadwerkelijk sneller en beter aan een autoriteitstatus. Uitbesteding is goed en ik doe het ook voor veel bedrijven als interim online marketeer, maar bepaalde informatie en content moeten echt vanuit jezelf of het bedrijf komen.

Ben jij klaar om te investeren in online marketing?

Ik hoop dat ik je met dit artikel voorbereid heb op de dingen die gaan komen. Online marketing is zeer interessant en een echte must have! Maar onderschat het niet, want het gaat tijd en geld kosten. Bereid je daarom goed voor, maak de juiste keuzes en mocht je hulp en ondersteuning nodig hebben dan help ik jou hier graag bij. Succes!

 

wouter-uitgesneden

Klaar voor het inzetten van online marketing?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het inzetten van online marketing. Laat je reactie hieronder achter.