Moet ik online marketing en social media nu wel of niet uitbesteden? Dat is één van de vragen die ik wekelijks gesteld krijg. Vraag jij je dat ook regelmatig af? Wil je weten welke voor- en nadelen eraan zitten en waarom je het misschien beter niet kunt doen?

Vandaag (net zoals alle andere dagen) wil ik 100% transparant en eerlijk zijn over waarom je waarschijnlijk een heel groot deel van je online marketing en social media niet moet uitbesteden. Ik wil je laten zien waar je voor moet uitkijken en welke stappen je kunt ondernemen na het lezen van dit artikel.

Waarom jouw online marketing en social media uitbesteden?

Dit is de eerste vraag die ik simpelweg aan jou vraag: Waarom wil jij jouw online marketing en social media uitbesteden? 

  • Heb je er zelf geen tijd voor?
  • Gaan ontwikkelingen te snel, waardoor je met je kennis achterloopt?
  • Wil jij je juist focussen op je eigen passie en zie je marketing als een randzaak?
  • Heeft één van je partners of vrienden op de golfbaan je verteld dat je het moet doen?
  • Heb je ondercapaciteit en wil je geen medewerker in dienst nemen?

Veelal krijg ik antwoorden die te maken hebben met focus, geen tijd of kennis die achterloopt. Maar laten we heel eerlijk zijn, zijn dit redenen om jouw online marketing en social media uit te besteden?

Het direct maar uitbesteden zie ik meer als een vluchtweg die lekker makkelijk is. Zo leg je al jouw marketingactiviteiten bij een online-marketingbureau neer en heb je er zelf geen omkijken meer naar. En hier gaat het dan vaak ook fout…

Je verliest de grip op je marketing

Alle samenwerkingen zijn gebaseerd op vertrouwen. Wanneer je geen vertrouwen hebt in een online-marketingbureau, dan moet je er 100% geen zaken (meer) mee doen (open deur intrappen). Gelukkig zijn er genoeg online-marketingbureaus wel te vertrouwen.

Één ding wat mij sowieso wel opvalt, is dat diverse marketingbureaus de klant geen duidelijke inzage geeft in de statistieken. Heb jij dit voor jezelf wel? Met tools zoals Google Data Studio, Geckoboard, DashThis, Cyfe en vele andere kun  je zelf 24/7 inzage hebben in de meest belangrijke statistieken van jouw marketing. Een marketingbureau hoeft dus niet aan te komen met een maandelijkse rapportage of met slappe excuses zoals: “Ja, maar deze statistieken zijn veel te complex voor jullie.”

Uitbesteding van je marketing klinkt dan misschien interessant, maar 2/3 van de bedrijven raakt de grip op hun marketing kwijt en je wilt juist grip houden.

Bedrijven zijn namelijk vaak:

  • niet meer betrokken bij hun marketing (het marketingbureau krijgt/neemt de vrije hand);
  • “te druk”, daardoor blijft hun marketing een randzaak en wordt het marketingbureau dus ook niet aangestuurd;
  • te goedgelovig en de meesten stellen hun marketingbureau nooit moeilijke vragen.

Wanneer je dus bedenkt dat je online marketing en social media gaat uitbesteden, dan moet je er rekening mee houden dat het je alsnog enkele uren per maand gaat kosten om alles in goede banen te leiden.

Jij bent immers de expert

Een marketingbureau heeft niet de kennis van jouw product of dienst die jij hebt. In ieder geval, daar ga ik vanuit toch?

Hoeveel marketingbureaus heb jij gehoord die jouw volledig kunnen ontzorgen? Van online-marketingcampagnes tot aan socialmedia-adverteren en contentmarketing?

Sorry, dikke b*llshit! Jij bent de expert, zij niet!

Complete ontzorging is simpelweg niet mogelijk, ook al klinkt het wel ontzettend aantrekkelijk. Zelf lekker op vakantie gaan, een weekendje weg en het marketingbureau die pompt de ene sale na de andere sale rond.

Best knap, dat je zelf 10 jaar hebt gestudeerd voor jouw vak en een online-marketingbureau binnen één week jouw hele kennis kan overnemen die ze dan tot uitvoering brengen in de praktijk.

Uh uh…that’s not possible!

Bij ieder bedrijf waar ik aan tafel zit, zeg ik altijd: “Jullie zijn altijd zelf verantwoordelijk voor de input / content. Waarom? Jullie zijn de experts op jullie vakgebied. Dat ben ik niet!”

Hoe graag ik het ook wel zou willen. Het is gewoon echt niet mogelijk om jouw kennis 1-op-1 over te nemen, waardoor ik jou compleet kan gaan ontzorgen.

Dit is ook de reden waarom ik de afgelopen jaren hard heb gewerkt aan mijn eigen marketingmodellen. Mijn doel is om bedrijven de grip op hun marketing weer terug te laten krijgen. Zodat ze:

  • zelf weten wat er dagelijks, wekelijks en maandelijks moet gebeuren;
  • weten welke activiteiten zij moet uitvoeren;
  • weten welke activiteiten voor welke resultaten moeten zorgen;
  • samen kunnen werken met een marketingbureau, waarbij het marketingbureau de diepgaande marketingactiviteiten verzorgt.

Wanneer je een samenwerking overweegt met een marketingbureau, dan moet je eens goed naar ze luisteren. Ga eens kijken of zij “jouw expertise” 1-op-1 kunnen overnemen en of ze beweren dat ze je al jouw contentmarketing, online marketing en social media compleet uit handen kunnen nemen.

Wanneer ze beweren dat te kunnen…, dan moeten ze echt wel ontzettend veel verstand (en nog meer dan jij) hebben van jouw vak! Best wel cool…, zulke bureaus die gewoon alles in deze wereld weten.

Je moet het samen doen

Best wel apart eigenlijk hè, dat ik als online marketeer jou vertel dat je jouw marketing misschien wel helemaal niet moet uitbesteden. Waarom vertel ik jou dit dan?

Jouw resultaten staan altijd voorop. Ik kan je leuk gaan vertellen dat je jouw complete marketing moet uitbesteden, enkel kan ik jou dan al vertellen dat je resultaten vele malen lager zullen zijn, dan wanneer we het samen gaan doen. En dat zal uiteindelijk zorgen voor stress, irritaties, verbreken van de samenwerking en een negatieve referentie. Daarom doe ik nooit beloftes.

In de afgelopen jaren heb ik bij honderden bedrijven aan tafel gezeten, waarbij marketingbureaus beloftes hadden gedaan die ze simpelweg nooit nakwamen. Leuk om als marketingbureau zo bij een bedrijf binnen te komen. Minder leuk door de negatieve verhalen die uiteindelijk achter je rug om worden verteld, omdat je loze beloftes deed.

Marketing moet je (zoals ik net al even aangaf) echt samendoen. Daarom beginnen mijn strategieprojecten altijd met een dagdeel brainstormen.

Brainstormen samen met directeuren, managers en medewerkers. Brainstormen op basis van mijn WK-marketingmodellen, waarbij verschillende belangrijke onderdelen van de online-marketingstrategie worden besproken en uitgedacht.

Deze manier van werken is de beste keuze die ik in mijn herpositionering heb gemaakt. Juist door samen te brainstormen, is iedereen betrokken bij wat er gaat gebeuren en maakt iedereen deel uit van het marketingsucces.

Vorige week had ik nog een bedrijf aan de telefoon. Het bedrijf had hun marketing al aan diverse marketingbureaus uit handen gegeven. Gek genoeg kwam het marketingbureau met ideeën en voorstellen waarvan het bedrijf had gezegd dat ze het niet wilden, maar waarvan het marketingbureau toch echt zei dat ze het wel moesten doen.

Zoiets als: een bakker aanbevelen om tafels en stoelen te gaan verkopen omdat de doelgroep daar echt behoefte aan heeft! Yes…, een overdreven voorbeeld, maar sommige marketingbureaus denken de doelgroep gewoon beter te kennen dan het bedrijf zelf denkt te doen.

En daarom nogmaals…, je moet het echt samen gaan doen. Vanaf de eerste aanzet in jouw online-marketingstrategie of socialmedia-inzet. Zo houd je grip op je marketing en ben je samen verantwoordelijk voor jouw marketingsucces.

Wat kun je nu het beste doen?

Je hebt dit artikel gelezen omdat je in de oriëntatie- of keuzefase zit om je marketing wel of niet uit te besteden. Zoals je al las, is mijn intentie goed en wil ik je ontzettend graag helpen bij deze keuze.

Daarom raad ik jou mijn gratis en ook nog eens ontzettend waardevolle (gratis+waardevol? …jazeker!) online-marketing-challenge aan. In deze challenge maak je kennis met de WK-modellen, zet jij jouw marketingstrategie op zodat je weer grip en focus op je marketing krijgt.

Waarom deze stap eerst? Zodat je voor jezelf duidelijk hebt of het nog wel interessant is om jouw marketing uit te besteden.

Wanneer je deze challenge hebt gedaan (of niet omdat het je niks lijkt / geen tijd hebt), adviseer ik jou één van mijn mentoringtrajecten. Wanneer je met je marketing aan de slag wilt gaan in groepsverband, dan raad ik jou de 2-daagse masterclass aan. Meer een 1-op-1-fan? Dan is mijn mentortraject iets voor jou.

Kort samengevat dus:

  1. Doe de online-marketing-challenge voor grip en focus op je marketing.
  2. Verdiep je in de masterclass of mentortraject om samen van jouw marketing een succes te maken!

 

PS. Consumeer niet enkel dit artikel, maar breng het ook uit in de praktijk.

Succes!