Hoe zie jij het online-marketinglandschap voor je? Zie je het als een goudmijn waar het goud zomaar voor het oprapen ligt? Of zie je het toch als een investering in de toekomst? Een investering waarbij je in het begin veel tijd moet besteden aan het opzetten van een customer journey, maar waar je later de vruchten van kunt plukken?

In dit artikel ga ik het met je hebben over de marketingstrategie op lange termijn. Waarom? Omdat kortetermijnmarketing niet werkt, je investeert vaak veel maar uiteindelijk is het weggegooid geld en verspilde tijd. Wil je een mindset die zich focust op langetermijnmarketing? Lees dan nu dit artikel.

Korte termijn marketing werkt niet

Sinds een paar weken word ik via internet belaagd door internetmarketeers die bergen goud proberen te verkopen. Je kent ze wel “hoe ik in 2 dagen € 100.000,- verdiende”. Zelf krijg ik op zo’n moment meteen de kriebels om op deze zogenaamde “internetcowboys” te reageren, maar ik doe het toch maar niet.

Makkelijk geld verdienen bestaat gewoon niet. Je moet investeren, investeren in het ontdekken van jouw doelgroep, luisteren, weten wat de behoeftes zijn en hierop inspelen. Dat alles red je niet met enkel een advertentiebudget. Dat beweren sommige internetmarketeers wel, maar zo is het niet. Als online-marketingspecialist die gepassioneerd bezig is met het opzetten van customer journeys, ben ik er voor de volledige 100% van overtuigd dat online-marketing een kwestie van de lange termijn is. En weet je? Met zo’n mindset van de lange termijn is het best leuk!

Het gaat om de journey van jouw doelgroep

Kortetermijnmarketing werkt simpelweg niet, omdat jouw doelgroep een bepaalde route loopt (customer journey) voordat die zaken met jou gaat doen. Uiteraard is er een verschil tussen de customer journey van een “luxe product” en een bedrijf waarmee je jaren wilt gaan samenwerken. Een luxe product schaf je eventueel sneller aan, met minder stappen in de customer journey dan wanneer je langer samen wilt gaan werken met een bedrijf. Het is en blijft altijd van belang dat je een customer journey opzet.

Het niet opzetten van een customer journey is hetzelfde als schieten met hagel. Net zolang doorgaan, duizenden euro’s investeren in adverteren en hopen dat je maar iets raakt. Het werkt niet, geloof mij maar.

Dynamic customer journey

Hierboven zie je het voorbeeld van de customer journey die ik voor mijn klanten hanteer. Zoals je kunt zien maakt jouw doelgroep verschillende stappen voordat deze het product bij jou koopt. Wanneer je een kortetermijnmindset hebt, zul je al snel deze customer journey overslaan en denken dat het niet nodig is. Maar ik kan je 1 ding garanderen: zonder customer journey gaat het heel lastig worden, want je klant zal een pad bewandelen dat jij niet voor hem hebt uitgezet. Hierdoor komt jouw potentiële klant drempels tegen, die jij niet voor hem oplost.

The Law of Diffusion of Innovation

De theorie van The Law of Diffusion of Innovation is tevens een bewijs waarom kortetermijnmarketing niet zal werken.

Law-of-Diffusion-of-Innovation

Stel je voor: je hebt een nieuw product en wilt dat gaan vermarkten? Hiervoor kies je voor een korte termijn en gaat massale crossmediale campagnes opzetten waarmee jij jouw product onder de aandacht brengt. Mensen zien de advertentie, maar waar kunnen mensen referenties vinden over dit nieuwe product? Eerlijk gezegd helemaal nergens, want je hebt niet de tijd genomen om referenties te verzamelen en dan gaat het bij een kortetermijnstrategie dus direct fout.

Wanneer we de regels van The Law of Diffusion of Innovation opvolgen dan zullen we net zoals het merk Apple doet, ons eerder gaan focussen op de Innovators en Early Adopters. Dit zijn de mensen die no matter what, jouw product zullen kopen, testen en zonder dat je erom vraagt het product zullen reviewen bijvoorbeeld via YouTube of een website zoals Tweakers.net. Dit zijn de mensen die uiteindelijk de Early Majority en daarop volgende doelgroepen beïnvloeden met hun positieve referenties. Zonder deze mensen ga je nergens kopen. In deze tijd, zeker als we kijken naar de jongere doelgroepen zoals de Millennials, kijken doelgroepen altijd eerst naar referenties en baseren daarop hun keuzes. Wanneer jij je focust op langetermijnstrategie, dan had je dit onderdeel allang getackeld.

Micro-moments

Misschien heb je er al van gehoord, misschien ook nog niet: Micro moments. Zoals Google het heel mooi zegt: Mobile has forever changed the way we live, and it’s forever changed what we expect of brands. It’s fractured the consumer journey into hundreds of real-time, intent-driven micro-moments. Each one is a critical opportunity for brands to shape our decisions and preferences.

Iedere seconde van de dag kan er een micro-moment plaatsvinden en voor jou is het van belang om inzichtelijk te maken welke micro-momenten zich bij jouw potentiële klanten afspelen.

Stel je voor dat je net zoals ik op een dag last krijgt van hooikoorts? Wat doe je dan? Het eerste wat ik deed was direct op Google zoeken op combinaties zoals “medicijnen tegen hooikoorts”. Toen ik meer had gevonden over hooikoorts was ik wel erg benieuwd in welke maanden er pollen in de lucht zitten. Hiervoor kon ik een handige applicatie downloaden die mij tot de dag van vandaag dagelijks laat zien wat voor pollen er nog in de lucht zitten. En wat denk je? Deze artikelen en applicatie zijn gewoon ontwikkeld door een slim bedrijf dat eerst mijn vertrouwen wint en daarna zijn producten aan mij zal verkopen.

Bovenstaande is dus een voorbeeld van een micro-moment. Het inzetten van een blog met behulpzame artikelen, realiseren van applicaties en andere methodes zijn dus manieren om jouw doelgroep te ondersteunen tijdens hun micro-momenten. Onderzoek dus welke micro-momenten er bij jouw potentiële klanten leven en hoe jij ervoor kunt zorgen dat jij ze ondersteunt bij deze momenten. Doe je dat niet en focus jij je op de korte termijn? Dan loopt de doelgroep jou mis en zal één van jouw concurrenten wel de hulp bieden die nodig is tijdens de micro-momenten van die groep.

Een geweldige ervaring zorgt voor nieuwe klanten

Ben jij iemand die in zijn bedrijf liever de achterdeur dichttimmert of probeer je zoveel mogelijk nieuwe klanten binnen te halen om ze daarna compleet te verwaarlozen? Wanneer jij je richt op kortetermijnmarketing dan ben je hoogstwaarschijnlijk degene met de open achterdeur. Als je iemand van de langere termijn bent, dan timmer je de achterdeur dicht en zorg je voor een geweldige ervaring voor jouw klanten.

Een geweldige ervaring is één van de meest cruciale punten in de online-marketingstrategie. De reden hiervoor is zeer eenvoudig: wanneer iemand klant bij je wordt, begint het pas echt. De klant heeft verwachtingen van jou en deze zul je waar moeten maken. Stel dat ik een mobiele telefoon koop, dan wil ik meteen alle mogelijkheden uit deze telefoon halen, dan wil ik een geweldige ervaring hebben. En weet je wat? Wanneer ik een geweldige ervaring heb met mijn aankoop, dan is de kans erg groot dat ik het zal doorvertellen aan mijn vrienden. En dat is nou precies waarom langetermijnmarketing en een geweldige ervaring nou zo belangrijk zijn.

Wanneer je ervoor zorgt dat klanten tevreden zijn, dan is de kans groter dat ze het zullen doorvertellen aan hun vrienden. En dat zorgt er uiteindelijk voor dat deze tevreden klanten “loyale klanten” worden die jouw product gaan verkopen. Echter wanneer jij jouw klanten verwaarloost, dan zullen ze negatieve berichten over jou publiceren en je als klant verlaten.

Hoe jonger hoe beter

Dit was een echte eye opener voor mij afgelopen week. Het is namelijk zo dat de gouden regel is: hoe jonger de doelgroep met jouw bedrijf in aanraking komt, hoe beter het gevoel is dat ze bij jouw bedrijf krijgen als ze ouder zijn. En dit is dan ook precies de reden waarom veel bedrijven en merken hierop inspelen. Deze informatie en tevens theorie komt uit het boek: Brandwashed van Martin Lindstrom.

audi online marketing

Denk je dat Audi gewoon voor de fun speelgoedauto’s aanbiedt aan jongere kinderen? Nee, Audi weet net zoals vele andere bedrijven dat het van belang is om de doelgroep op zo’n jong mogelijke leeftijd te bereiken. Door ze in de aankomende jaren te verblijden met verschillende leuke producten, groeit het goede gevoel en neemt de kans toe dat ze wanneer zij groot zijn, een Audi zullen kopen.

Weer een reden waarom het hebben van een langetermijnstrategie van belang is. Audi zal in het begin nog niet veel verdienen aan deze jonge doelgroep, maar uiteindelijk wanneer deze doelgroep ouder is, werpt de langetermijnstrategie zijn vruchten af.

Wat gebeurt op internet, blijft op internet

In de eerste jaren van mijn ondernemersleven met mijn online-marketingbureau, ben ik veel bedrijven tegengekomen die zich enkel richtten op de korte termijn. Het opzetten van social-mediakanalen, blogartikelen, e-mailmarketingcampagnes en dergelijke, het moest allemaal binnen 2 maanden geld opleveren en anders was het einde verhaal. Iets wat ik op dat moment deze bedrijven nog niet kon bijbrengen was dat een focus op de lange termijn van belang is om van iets een succes te maken.

Succes dat hoe langer je investeert in jouw langetermijnstrategie, steeds meer sporen achterlaat op het internet. Blogartikelen worden in het eerste jaar misschien nog niet veel gelezen, maar naarmate jouw zichtbaarheid groter wordt zullen deze artikelen ook steeds meer aandacht genereren. En wat dacht je van jouw online advertentiecampagnes? Voor Adwords adviseer ik altijd om de eerste 3 maanden te investeren in het verzamelen van data om op basis van die data de juiste keuzes te maken om maximaal rendement te behalen met de campagnes. In deze eerste 3 maanden wordt er nog niet gekeken naar conversies. Dat komt pas na die 3 maanden.

Referenties? Hoe eerder je begint met het verzamelen van referenties, hoe meer referenties je na het eerste jaar al hebt die je bijstaan in de customer journey van jouw klant. Van veel dingen die je online doet neemt het belang toe en ze vervagen niet. Het is niet een flyer die je verspreidt en die een dag later in de prullenbak ligt. Alles wat je doet blijft in ieder geval op dat moment op het internet staan en daarom is het ook van belang om te stoppen met de kortetermijnstrategie. Investeer in lange termijn, neem de tijd en besef goed dat je iedere maand die je extra investeert uiteindelijk dubbel en dwars terugverdient.

wouter-uitgesneden

Ga je voor kortetermijn- of langetermijnmarketing?

Ik ben erg benieuwd op welke manier jij vanaf vandaag verder gaat. Als online-marketingspecialist sta ik jou graag bij in dit avontuur. Laat je reactie hieronder achter.