Sta je op het punt om cruciale keuzes te maken op het gebied van online marketing? Wil je gaan snijden in je online-marketingactiviteiten? Zie je door de snelle ontwikkelingen niet meer waar je online actief moet zijn? Merk je dat de continuïteit in je marketing-effort afneemt? Of zie je online marketing als een randzaak?

Vandaag laat ik je zien hoe jij de online marketing binnen jouw organisatie moet gaan vereenvoudigen, zodat je op een effectieve manier de lange strijd die marketing is kunt volhouden.

Kijk uit voor complexiteit

Ik zie het overal om mij heen gebeuren. Complexe marketingstrategieën, die niemand leest en die dus niet worden toegepast. Wij houden namelijk niet van complexe dingen, al helemaal niet als het niet ons ding is! Wanneer activiteiten te complex worden, dan worden ze al snel aan de kant geschoven onder het mom van ‘Dat doen we later deze week wel.’

Dit gebeurt ook in de wereld van online marketing. Vaak worden deadlines niet gehaald, de continuïteit in de marketingactiviteiten is ver te zoeken en aan het einde van de maand wordt er heel veel negativiteit gedeeld over de resultaten.

Het is dus de hoogste tijd om van complexiteit naar eenvoud te gaan. Dit is ook de leidraad in mijn onderneming en de masterclass is hier ook op gebaseerd. Ik wil namelijk dat jij de grip op jouw online marketing binnen je bedrijf weer terugkrijg . En dat is echt niet zo lastig.

Jouw complete strategie op 1 A3

In alles wat ik doe, is het me opgevallen dat ik al snel uit balans raak  wanneer ik geen duidelijke strategie voor mezelf heb. En met duidelijke strategie bedoel ik een eenvoudig overzicht op 1 A4tje.

Als je namelijk jouw doelen wilt bereiken, is het ten eerste van belang dat je een strategie hebt. Die strategie kun je eenvoudig tot je nemen en je kunt het ook daadwerkelijk uitvoeren.

Ten tweede is het belangrijk dat je doelen eenvoudig te analyseren zijn. Maak je dingen te complex, dan gaat het je te veel energie kosten en houd je het nooit lang genoeg vol om er een succes van te maken.

Maak je het eenvoudig en inzichtelijk op één sheet, dan kun je deze sheet in de werkruimte ophangen en weet je wanneer jij dat wilt precies wat er moet gebeuren.

Vergeet immers niet dat we dagelijks al meer dan 35.000 beslissingen maken. Houd je online-marketingstrategie daarom ook eenvoudig, anders wordt er al snel het label “randzaak” opgeplakt.

[ctt template=”4″ link=”V21Yv” via=”yes” ]Various internet sources estimate that an adult makes about 35,000 remotely conscious decisions each day (in contrast a child makes about 3,000). ~ go.roberts.edu[/ctt]

Mooi die woorden, hoe pak ik dat aan?

Online zijn er duizenden strategieën te vinden die jij als bedrijf niet moet inzetten. Ik zeg heel duidelijk “niet moet inzetten”, omdat er een overload aan b*llshit is, bijvoorbeeld complexe strategieën die je enkele maanden tijd kosten om te realiseren en implementeren.

Die strategieën wil je vermijden, daarom heb ik mijn eigen WK-marketingmodellen gerealiseerd en hierbij gekeken naar wat belangrijk is voor jouw bedrijf. Natuurlijk is dit artikel niet enkel voor jou geschreven, maar ook voor alle andere lezers. Daarom zie je hieronder een opbouw van een strategie die heel misschien wel iets “too much” voor jou is. Anyway, laten we er samen in duiken. Ik wil je laten zien dat het allemaal niet zo complex hoeft te zijn en dat je een duidelijke strategie kwijt kunt op één A4.

De opbouw van de WK-marketingmodellen

First of all wil ik je laten weten dat mijn marketingmodellen continu worden geüpdatet. De updates worden vaak gemaakt op basis van de feedback die ik krijg van de masterclass-deelnemers en bedrijven die ik train door middel van mijn strategiesessies.

Wanneer je aan de slag gaat met het WK-marketingmodel, dan integreren we in zijn totaliteit 4 modellen op één A3:

  1. Doelgroep onder de loep
  2. De klantreis
  3. De campagne-, content- en advertentiekalender
  4. Jouw scoredashboard

Bovenstaande 4 modellen vormen de online-marketingstrategie die bepaalt hoe jij het aankomende jaar jouw doelgroep online gaat bereiken en hoe je jouw marketingdoelstellingen gaat behalen.

Ze zijn ontstaan uit heel wat strategiecompetenties die ik zelf heb opgesteld:

online-marketingstrategie competenties

Klinkt goed? Laten we er samen even in duiken.

#1 Doelgroep onder de loep

Alles, maar dan ook echt alles begint bij jouw doelgroep. Bij het realiseren van je online-marketingstrategie begin je daarom ook bij het onder de loep nemen van jouw doelgroep.

Hierbij blijf je niet aan de oppervlakte. Nee, je wilt precies weten wat de mensen in jouw doelgroep zien, horen, denken en voelen.

Investeer je onvoldoende tijd in het omschrijven van je doelgroep? Dan geef ik je 0.00001% van slagen om online een succes te maken van jouw bedrijf. Je gehele marketingstrategie is namelijk afhankelijk van jouw doelgroep.

Wat mij opvalt tijdens de masterclass en strategiesessies, is dat vrijwel geen één bedrijf eenvoudig kan benoemen wie hun doelgroep nou daadwerkelijk is. Het verwoorden demografische gegevens zoals:

  • geslacht
  • leeftijd
  • interesses
  • functies

dat lukt nog wel. Gaan we dieper in op het gebied van:

  • zien
  • horen
  • denken
  • voelen

dan biedt het WK-marketingmodel de oplossing om deze belangrijke input naar voren te halen.

Belangrijk voor jezelf is dan ook om eerst een duidelijke omschrijving te maken van jouw doelgroep. En deze informatie zo beknopt mogelijk te verwerken, zodat je gehele online-marketingstrategie vertoond kan worden op 1 A4.

#2 De klantreis

Als je voor jezelf niet duidelijk hebt hoe jouw doelgroep zich oriënteert, dan is het voor jouw medewerkers al helemaal niet duidelijk. Tegen deze struggle lopen vele bedrijven aan.

Vaak gebeurt er maar iets online, worden kanalen ingezet op basis van eigen verwachtingen en kennis en raken medewerkers al snel gedemotiveerd omdat ze eigenlijk geen idee hebben waarom ze iets doen.

Op dit moment zijn er slechts 2 grote bedrijven waarbij ik heb gezien hoe ze eenvoudig hun klantreis op één A3 hebben uitgewerkt. Het zullen er vast en zeker wel meer zijn, maar toch zijn er naar mijn weten meer complexe overzichten van “de klantreis” dan er “eenvoudige overzichten op één A3” zijn.

Hoe staat het er bij jou voor? Weet je überhaupt wel hoe een klantreis eruitziet? En hoe je deze doorvertaalt naar jouw doelgroep?

customer journey railroad europe

Bovenstaand is de klantreis van Railroad Europe. Toen ik deze de eerste keer zag, viel het mij direct al op hoe eenvoudig / duidelijk zij de klantreis hebben ingericht.

Dit voorbeeld was voor mij ook een inspiratie toen ik aan de slag ging met mijn eigen WK-marketingmodellen. Ik zeg inspiratie, want ik vind niet alle informatie even interessant voor ieder bedrijf. Zelf ben ik immers vol tegen de “one-size-fits-all”-strategieën.

Bedrijven die werken met mijn klantreismodel, hebben voor zichzelf op 1/4 van een A3 inzichtelijk hoe hun doelgroep zich online oriënteert, via welke kanalen zij als bedrijf actief moeten zijn en waar kansen liggen die niet direct geïntegreerd hoeven te worden.

Aan jou heb ik dan ook de vraag: heb jij voor jezelf inzichtelijk hoe jouw doelgroep zich online oriënteert en hoe jij als bedrijf online vertegenwoordigd bent? Zo nee, verdiep je dan eens in de masterclass.

#3 De campagnekalender

Iets waar het bij bedrijven vaak spaak loopt, is het uitvoeren van de online-marketingstrategie. Één keer raden waarom?

Juist ja…, omdat het vaak niet duidelijk is wat er online moet gebeuren / er helemaal geen campagnekalender is opgesteld.

Grote kans dat online marketing bij jou een randzaak is. Daarom is mijn advies om jouw campagnekalender minimaal één maand van tevoren op te stellen.

Doe je dat niet? Dan kan ik je nu al garanderen dat je de in de strategie beschreven activiteiten wekelijks gaat opschuiven.

Tijdens de masterclass en strategiesessie werk je voor jezelf de campagnekalender uit voor het gehele jaar. Zo heb je overzicht en voldoende tijd om zaken van hoge kwaliteit uit te werken.

Veelal gaat er veel tijd zitten in de contentcreatie en het uitwerken van de campagnes. Je wil daar dan ook voldoende tijd voor nemen, zodat dingen niet afgeraffeld worden of continu uitgesteld.

In de campagnekalender staat duidelijk wat er ieder(e):

  • uur
  • dag
  • week
  • maand
  • jaar

moet gebeuren. Over alles wat je online doet, moet goed worden nagedacht.

Mijn tweede vraag aan jou is dan ook: heb jij voor jezelf een duidelijke campagnekalender? En houd jij je ook aan deze campagnekalender? Onlangs heb ik hier een artikel over geschreven dat ik je van harte aanbeveel: Verhoog je marketingrendement met een marketing- & contentkalender.

#4 Jouw scoredashboard

Zelf heb ik een vaste dag in de week dat ik mijn scoredashboard invul. Mijn scoredashboard  bestaat uit de meest belangrijke statistieken van mijn online-marketingstrategie. Ik heb ervoor gekozen om naast een digitaal dashboard gebruik te maken van een print-versie die ik handmatig invul.

Waarom? Het automatiseren van jouw scoredashboard zorgt ervoor dat je door alle drukte om je heen al snel niet naar de statistieken zult kijken. De afspraak met jezelf maken om iedere week het dashboard in te vullen, zorgt ervoor dat je continu betrokken blijft bij de activiteiten en resultaten.

Dit is niet alleen ontzettend belangrijk wanneer je een mkb’er bent. Nee, ook voor grote bureaus is dit ontzettend belangrijk. Door het ophangen van een groot afgedrukt scoredashboard in de werkruimte blijft iedereen op de hoogte van de activiteiten en daadwerkelijke resultaten.

Zorg er daarom ook voor dat je voor jezelf per kanaal de 3 belangrijkste kpi’s (key performance indicators) pakt. Niet meer (oké, misschien wel eentje meer), maar ook niet maar dan dat. Anders weet je al gauw niet meer waar je naar moet kijken.

Plan voor jezelf (of je medewerker) een vaste dag in de week om het scoredashboard in te vullen. Bespreek deze met elkaar en houd goed in de gaten wat het rendement uit jullie marketinguren en -euro’s is.

Klaar om alles te vereenvoudigen?

Mijn eerste advies is om aan de slag te gaan met de punten verwerkt in dit artikel. Door deze punten op te volgen, kun je al een hele slag maken in het vereenvoudigen van je online-marketingstrategie.

Zoals je weet ben ik tegen het enkel consumeren gedrag. Het is immers jammer van je tijd om enkel informatie tot je te nemen en deze niet in de praktijk toe te passen. Wanneer je de vervolgstap wilt zetten, adviseer ik jou mijn masterclass of strategiesessie.

Zo krijg je de grip terug op je marketing en gaan we werken aan jouw online-marketingjaarstrategie. Van complexiteit naar eenvoud en resultaat!