Wil je jouw marketingrendement verhogen? Wil je werken aan jouw relevantie? Wil je een gezonde business hebben met een langetermijnfocus?

Ja? Lees dan nu dit artikel en kom erachter hoe je met een professionele marketing- en contentkalender jouw marketingrendement op lange termijn laat toenemen.

Daarom bereiken bedrijven niks met marketing

Marketingkalenders zijn natuurlijk niks nieuws en contentkalenders ook niet. We zijn er allemaal mee bekend, maar gek genoeg maakt  2/3 van de  bedrijven er geen gebruik van. Van de bedrijven die wel gebruikmaken van een marketing- of contentkalender snapt een groot deel niet dat het allemaal draait om relevantie in plaats van contentcreatie, dus het oeverloos je berichten uitspuwen. Je zult je misschien daarom ook afvragen wat je uit dit artikel gaat halen en hoe dit artikel jouw marketingrendement kan verhogen.

Zelf geniet ik er tijdens mijn strategiesessies en masterclasses met directeuren, ondernemers en medewerkers van dat zij hun creativiteit loslaten om te werken aan hun relevantie. Door dat enthousiasme vond ik het tijd om onderdelen te delen die ook aan bod komen tijdens de strategiesessie en masterclasses.

Stap 1: Zoom in op jouw doelgroep

Soms heb ik het gevoel dat ik met mijn artikelen in herhaling val. Het is immers niet de eerste keer dat ik vertel hoe belangrijk het is om eerst goed in te zoomen op jouw doelgroep.

Te veel bedrijven en dan heb ik het over “de grote jongens”, maar ook de mkb’er en zzp’er (oké iedereen dus…) spenderen hun marketinguren en -euro’s aan activiteiten waarbij ze niet eens weten wie hun doelgroep is. Gesproken over anti-relevantie!

En nee, enkel de demografische gegevens opnoemen van jouw doelgroep, maakt het geen haar beter. Je moet dieper inzoomen op jouw doelgroep en dat doe je als volgt.

De-empathy-map - marktetingkalender en contentkalender

Empathy Map

Yes, tijdens mijn strategiesessies en masterclasses werken we altijd met de Empathy Map. Lekker groot uitgeprint op A0 met post-its zodat iedereen zijn of haar creativiteit kwijt kan.

Ik noem het ook wel braindump, waarbij we flink gaan inzoomen op de doelgroep. Wat je eigenlijk eerst moet doen, is kiezen op welke doelgroep jij wilt focussen. Veel bedrijven hebben te maken met verschillende doelgroepen. Jij ook? Kies dan de voor jou belangrijkste doelgroep.

Wanneer je deze uitgekozen heb, ga je alle stappen van de Empathy Map af: (deze stappen staan ook beschreven in mijn artikel over business model canvas)

1. See – Wat ziet  zij?
Beschrijf wat de klant ziet in haar omgeving.

  • Hoe ziet de omgeving eruit?
  • Wie zijn haar vrienden?
  • Aan wat voor soort aanbod wordt ze dagelijks blootgesteld? (dit in tegenstelling tot het totale marktaanbod)
  • Welke problemen komt ze tegen?

2. Hear – Wat hoort zij?
Beschrijf hoe de omgeving de klant beïnvloedt.

  • Wat zeggen haar vrienden? Haar echtgenoot?
  • Wie beïnvloedt haar echt, en hoe?
  • Welke mediakanalen zijn invloedrijk?

3. Think & Feel – Wat denkt en voelt zij echt?
Probeer een beeld te schetsen van wat er omgaat in het hoofd van jouw klant.

  • Wat is echt belangrijk voor haar (wat ze misschien niet publiekelijk zegt)?
  • Stel haar emoties voor. Waar wordt ze door geraakt?
  • Waar zou ze wakker van kunnen liggen?
  • Probeer haar dromen en aspiraties te beschrijven.

4. Say & Do – Wat zegt en doet zij?
Stel je voor wat de klant zou kunnen zeggen of hoe ze zich in het openbaar zou kunnen gedragen.

  • Wat is haar attitude?
  • Wat zou ze tegen anderen kunnen zeggen?
  • Besteed vooral aandacht aan potentiële conflicten tussen wat een klant zou kunnen zeggen en wat ze misschien echt denkt en voelt.

5. Pains – Waar zit haar pijn?
Wat zijn de grootste frustraties van de klant?

  • Welke belemmeringen staan er tussen haar en wat ze wil of moet bereiken?
  • Welke risico’s durft ze misschien niet te nemen?

6. Gains – Wat wint zij?
Wat wil of moet de klant echt bereiken?

  • Hoe meet ze succes?
  • Bedenk een paar strategieën die ze zou kunnen gebruiken om haar doelen te bereiken.

Stappen duidelijk?

Door het uitwerken van de Empathy Map krijg je goed inzichtelijk hoe jouw doelgroep er echt uitziet. Deze informatie heb je nodig voor jouw contentkalender.

Stap 2: Maak een strategische keuze uit je diensten / producten

Nu je op basis van de Empathy Map duidelijk hebt hoe jouw doelgroep eruitziet, is het van belang dat je bepaalt op welke diensten en producten je de aandacht gaat richten.

Wanneer je enkel één dienst of product hebt, dan kun je deze stap voor jezelf overslaan. Zo niet, dan nu goed opletten want hier gaan veel bedrijven de fout in.

Marketing gaat om focus en daarom is deze tweede stap ontzettend belangrijk. Je wilt namelijk voor jezelf één product of dienst uitkiezen waar jij je de aankomende weken / maanden op gaat focussen. Doe je dit niet, dan schiet je communicatie en marketing alle kanten op en zul je na één maand ontevreden zijn over de resultaten.

Kies daarom een dienst / product met de meeste potentie. Deze keuze kan ik via dit artikel niet voor jou maken, maar ik kan je wel vertellen dat je echt een keuze moet maken, zodat je al jouw marketingactiviteiten kunt afstemmen op dat product of die dienst.

Heb je er één voor jezelf uitgekozen? Top, dan moet je nu voor jezelf duidelijk maken hoelang jij je op deze dienst of dit product gaat focussen. Zelf maak ik hiervoor gebruik van een campagne-canvas die ook op basis van post-its word ingevuld. Zo ontstaat er overzicht voor een aantal maanden en kun je eventueel ook eenvoudig switches maken.

Contentkalender en marketingkalender met post-it

Stap 3 – Thema-onderbouwing

Awesome, als het goed is heb je de eerste 2 stappen uitgewerkt. Je weet nu per week of maand precies op welke diensten en producten jij je gaat richten.

Ga nu iedere week / maand voorzien van een thema dat jouw dienst of product onderbouwt. Klinkt misschien vaag dus daarom hieronder een voorbeeld:

thema met contentkalender

Door het toekennen van thema’s aan je producten / diensten ga je de kant op van relevantie. Je gaat namelijk kijken naar onderwerpen die interessant zijn voor jouw doelgroep die interesse hebben in jouw product of dienst. Te veel bedrijven zoomen in op hun dienst / product en zullen daarom niet interessant genoeg zijn voor hun doelgroep.

Wanneer je het aanpakt zoals hierboven omschreven, neem je afstand van je product / dienst maar je houdt het wel een connectie en dat is ontzettend belangrijk!

Stap 4 – De connectie tussen content en product of dienst

In het begin van dit artikel had ik het al even over contentcreatie en het uitspuwen van content. Contentcreatie is goed, enkel dient het wel een connectie te hebben met je product of dienst, alleen dan zul je aan het einde van de maand tevreden zijn over de resultaten.

Vrijwel alle bedrijven die ik heb geholpen / aan het helpen ben, keken nooit op deze manier naar contentcreatie. Iedere week verzonnen ze maar iets of ze sprongen van product, naar product, naar product. Niet slim, want op deze manier kun je nooit kijken wat het effect van jouw content is. Wanneer je focus aanbrengt in je contentcreatie door middel van bovenstaande stappen, kun je iedere maand goed in de gaten houden welke invloed jouw content heeft gehad op de verkoop van jouw producten of diensten.

Kijk nog maar even naar mijn voorbeeld bij stap 3. De maanden januari en februari staan bij mij in het teken van mijn dienst “model masterclass”. Alle content heeft een raakvlak met die dienst. Doordat mijn contentfocus 100% ligt op de dienst “masterclass” kan ik iedere week goed in de gaten hoe mijn content zorgt voor nieuwe aanmeldingen voor mijn masterclass: Model your sense of digital succes.

Dit is waarom focus zo belangrijk is. Zonder weten wat nou het praktische doel van je content is, gooi je letterlijk al jouw marketinguren en marketingeuro’s overboord.

Stap 5 – Kalender onderbouwen met kanalen & berichtenthema’s

Alright, als je het precies doet zoals ik het heb uitgelegd, dan heb je voor de aankomende maanden een duidelijk overzicht van:

  • de producten en diensten waar jij je op gaat richten;
  • thema’s die de producten en diensten ondersteunen.

Nu is het tijd om jouw maanden te onderbouwen met kanalen en berichtenthema’s. In dit artikel ga ik het niet hebben over het uitzoeken van je kanalen (daarvoor klik hier), wel ga ik het hebben over berichtenthema’s.

Ik wil voorkomen dat je nog steeds jouw content te oppervlakkig houdt. Daarom maak ik altijd gebruik van berichtenthema’s tijdens de strategiesessies en masterclasses.

First of all, zie je hieronder een overzicht van verschillende thema’s. Maak voor jezelf een keuze uit thema’s die interessant zijn voor jouw doelgroep.

content marketing kalender thema's

Wanneer je een keuze hebt gemaakt uit de verschillende thema’s, ga je ze indelen in jouw marketingkalender.

Heb je nog geen marketingkalender? Laat dan hieronder jouw e-mailadres achter en ik stuur de marketingkalender naar je mailbox.

Download gratis de marketingkalender

Oeps! We konden je formulier niet vinden.

content kalender marketing

Wat je hierboven ziet is een voorbeeld van een marketingkalender die ik inzet voor mijn klanten. Voor de hele maand kun je plannen welke themaberichten jij wilt inzetten.

Hierbij kun je dan met diverse kleuren spelen om onderscheid te maken tussen de diverse online-marketingkanalen. Wanneer je de hele maand hebt voorzien van de themaberichten is het tijd om jouw content te creëren.

2 belangrijke tips die ik met je wil delen

Ik zat even te dubben of ik nog extra informatie met jou wil delen, dit misschien omdat het te veel voor je wordt, maar toen bedacht ik mij dat ik je met dit artikel echt wil laten zien hoe je meer rendement uit je marketing haalt. Daarom volgen nu 2 belangrijke tips die bij dit artikel horen.

Tip 1: Houd rekening met de See-Think-Do-Care

Ken je dit nog niet? Lees dan dit artikel: See-Think-Do-Care-model van Google vandaag diréct inzetten

Een valkuil waar bedrijven vaak intrappen is dat ze best wel goede content hebben, enkel is die content vaak niet verspreid over de verschillende fases van het “See-Think-Do-Care-model”.

Hierdoor trekken ze bijvoorbeeld wel de aandacht van de doelgroep met interessante content, maar zal die doelgroep vrijwel nooit converteren tot klant omdat er geen content is in de andere fases.

Mijn advies is dan ook goed om te kijken naar jouw content en of je over de gehele maand een goede spreiding hebt op basis van het “See-Think-Do-Care-model”.

Tip 2: Inspiratieloos = weg effectiviteit en continuïteit

We hebben allemaal wel eens een dag dat we inspiratieloos zijn. Daarom adviseer ik om eens een uurtje te gaan mindmappen. Door het opzetten van een mindmap kom je vaak op vele verschillende ideeën, waardoor je voor de aankomende tijd voldoende goede contentideeën hebt.

content-marketing-mindmap-768x535

Daarbij adviseer ik om minstens één maand vooruit te plannen, zodat je voldoende tijd hebt voor het schrijven van de content. Ben je hier zelf niet verantwoordelijk voor, maar bijvoorbeeld jouw contentteam?

Ook dan geldt het advies om minstens één maand vooruit te plannen. Vaak spelen er andere prioriteiten binnen het bedrijf, waardoor de contentcreatie een ondergeschoven kindje wordt en de effectiviteit van content drastisch daalt.

Hoe nu verder?

In dit artikel heb ik jou de globale stappen laten zien waarmee je meer rendement uit je marketing kunt halen door middel van een contentkalender en marketingkalender. Voor jou is het nu van belang om direct actie te ondernemen. Begin uiteraard bij stap 1 en werk daarna de rest uit.

Is dit een overload aan informatie en ben je van mening dat je hier hulp bij nodig hebt? Overweeg dan eens of een strategiesessie of deelname aan de masterclass iets voor jou is. Zo pakken wij samen niet alleen dit onderdeel op, maar ook de rest van jouw online-marketingactiviteiten.

Je bent pas echt effectief bezig, wanneer je niet enkel consumeert maar het ook daadwerkelijk implementeert.

 

Fotokrediet: Shuttestock – Content en marketingkalender