Sta je op het punt om aan de slag te gaan met jouw digitale marketingstrategie? Ken je de Empathy Map en je benieuwd hoe die een grote impact kan hebben op jouw klantstrategie? Wil je weten waarom jouw digital marketing niet zonder de Empathy Map kan?

Vandaag laat ik jou zien waarom ieder bedrijf eerst moet beginnen met het opzetten van de Empathy Map. Zonder Empathy Map verspil je vele kostbare uren en marketingeuro’s.

Nog nooit gehoord van de Empathy Map?

Ben jij als bedrijf bekend met de Empathy Map? In de vele jaren dat ik actief ben als online-marketingmentor merk ik dat het gros van de bedrijven niet bekend is met de Empathy Map. En hierbij maakt het niet uit hoe groot of klein een bedrijf is.

Ik heb samengewerkt met bedrijven met meer dan 250 medewerkers en zelfs deze bedrijven maakten er nooit gebruik van. Je zou dan haast denken dat het overbodig is, totdat ik je nu vertel dat ik “AHA-momenten” creëerde toen ik samen met deze bedrijven een Empathy Map opstelde.

Hieronder zie je de Empathy Map die onderdeel uitmaakt van de strategiesessies die plaatsvinden bij de bedrijven die ik train en ondersteun.

Wanneer je de Empathy Map op ware grootte wilt downloaden, klik dan hier en dan stuur ik hem direct naar jou toe.

Empathy-map-van-Wouter-Kleinsman

Met een Empathy Map zoom je in op de behoeftes van de doelgroep, zodat je een duidelijk beeld krijgt van wie jouw doelgroep nu echt is. Vaak wordt echter de volgende fout gemaakt:

Beginnen met technologie in plaats van doelgroep

Het onderbouwen / onderzoeken van je doelgroep is voor de meeste bedrijven niet het meest leuke onderdeel. Daarom wordt er te vaak eerst gekeken naar technologie. Één van de vragen die ik tijdens mijn keynotesessies vaak krijg is: Wouter, wat zijn de nieuwste kanalen en trends op marketinggebied?’

Vaak beantwoord ik deze vraag met een lach en de opmerking dat weten wat de nieuwste kanalen zijn niet interessant is. Het is veel interessanter om jezelf af te vragen:

  • waar jouw doelgroep actief is;
  • via welke kanalen zij hun informatie binnenhalen;
  • en wat voor informatie dit is.

Onlangs verzorgde ik een digital marketing strategiesessie voor een opleidingsinstituut in Nederland waarbij studenten onze potentiële doelgroep is.

Vanuit onze eigen gedachten waren we van mening dat de student actief hun informatie binnenhalen via de website en social-mediakanalen. De input van de studenten bewees het tegendeel:

De studenten haalden alle informatie binnen via brochures en open dagen. Social-mediakanalen en de website waren niet interessant genoeg.

AHA-momentje voor ons! Zo zie je maar dat je altijd moet beginnen met het inzoomen op jouw doelgroep (Empathy Map) en niet blindelings moet inspelen op kanalen, technologieën en trends.

Empathy map voor opleidingsinstituut

Je krijgt met de Empathy Map waardevolle informatie

Zoals je hierboven al leest, krijg je met de Empathy Map waardevolle informatie voor je digital marketing klantstrategie. Alles wat je online doet moet onderbouwd zijn op basis van de Empathy Map. Of simpel gezegd: aansluiten op  jouw doelgroep.

Als bedrijf wil je aansluiting vinden op het wereldbeeld van jouw doelgroep. Dat krijg je enkel inzichtelijk door eerst goed te gaan verkennen.

value-creation-empathy-map

Een goed voorbeeld hiervan is Ikea

IKEA heeft 6 jaar gedaan over het openen van hun eerste winkel in Zuid-Korea. Ze hebben deze 6 jaar gebruikt om de unieke cultuur van hun doelgroep te verstaan en het wereldbeeld van hun doelgroep inzichtelijk te krijgen, zodat ze een verhaal konden vertellen dat resoneerde.

Ikea: Een huis is niet zomaar een plek. Het is een gevoel, zoals in de meest comfortabele plek in het universum te zijn. Daarom is voor het begrijpen van de mensen hun thuisleven de meest natuurlijke plek om te beginnen. Ieder jaar bezoeken we vele huizen in de wereld om erachter te komen waar mensen over dromen. We combineren daarna hun behoeftes met het vermogen van onze leveranciers voor het creëren van een nieuwe oplossing, die hopelijk het leven iedere dag een beetje beter zal maken.

Ikea geeft in bovenstaande tekst duidelijk aan hoe belangrijk het is om achter het wereldbeeld van jouw doelgroep te komen. Zij zoomen hierbij in op de behoeftes van hun doelgroep en vertalen deze door naar nieuwe oplossingen.

Daarom is het volgende van belang…

Vul de Empathy Map in samen met jouw doelgroep

Denk niet dat je zelf jouw doelgroep goed genoeg kent. Wanneer het voor jouw bedrijf mogelijk is, dan adviseer ik je om jouw doelgroep uit te nodigen.

Denk hierbij aan de studenten waarmee ik samen de Empathy Map invulde. Hierbij ontstonden al direct AHA-momenten zoals dat:

  • de studenten enkel hun informatie offline opvroegen en dus niet via de website en social-mediakanalen.
  • er diverse emoties, behoeftes en manieren van informatie binnen halen plaatsvinden.

Dankzij dit onderzoek met de Empathy Map haalden wij voor het opleidingsinstituut waardevolle informatie binnen die de medewerkers / ikzelf niet konden verzinnen.

Daarom is altijd mijn advies: kijk of het mogelijk is om jouw doelgroep / bestaande klanten uit te nodigen voor een brainstormsessie. Je kunt vast en zeker wel een meerwaarde creëren voor de deelnemende doelgroep. Deze informatie gaat een grote impact hebben op je digital marketing klantstrategie.

Zonder Empathy Map geen waardevolle (content)marketing

Ik ben van mening dat het gros van de bedrijven geen waardevolle (content)marketing kan uitvoeren omdat ze veelal alles op hun onderbuikgevoel doen. Vaak ontbreekt er een duidelijke contentstrategie en -planning en is de marketing die ze online uitvoeren veelal gericht op hun eigen producten en diensten in plaats van op de behoeftes van hun doelgroep.

Ik krijg vaak ook de volgende opmerking: Wouter, hoe kunnen wij wekelijks over onze producten en diensten communiceren ? Na een poosje zijn we wel uitverteld.’

Dat klopt, als je platweg over je producten en diensten gaat braken dan ben je binnen de kortste keren uitgepraat. Echter, wanneer je achter de behoeftes van jouw doelgroep komt, dan heb je voor de aankomende tijd voldoende ideeën voor je contentmarketingstrategie en je marketingactiviteiten.

Één keer raden hoe je achter deze behoeftes komt: juist ja, de Empathy Map.

Wanneer je de Empathy Map op ware grootte wilt downloaden, klik dan hier en dan stuur ik hem direct naar jou toe.

Empathy-map-van-Wouter-Kleinsman

Dus mijn advies:

Start met het bestuderen van je doelgroep:

  1. download mijn Empathy Map op groot formaat
  2. print hem uit
  3. koop een stapel met post-its
  4. nodig 5 mensen uit die binnen jouw doelgroep vallen
  5. begin met brainstormen!
  6. werk aan een effectieve digital marketing klantstrategie

Dit is de eerste stap richting het professionaliseren van jouw marketing en het creëren van meerwaarde richting jouw doelgroep. Stap twee is het ontdekken van de klantreis van jouw doelgroep. Ook hiervoor heb ik een canvas opgesteld dat je samen met jouw doelgroep kunt doornemen.

Samen aan de slag? Download de opbouw en checklist van mijn strategiesessie en professionaliseer jouw marketing.
Of ga eerst zelf aan de slag door de Empathy Map te downloaden.