Ben jij dagelijks actief via de social-mediakanalen en maak je niet tot nauwelijks gebruik van social-mediatools? Wil je efficiënter werken en jouw tijd zo goed mogelijk benutten? Ja? Ik adviseer je dan om dit artikel door te nemen waarin ik 10 social-mediatools deel die het werken een stuk efficiënter maken en tevens ook tijdbesparend zijn.

#1 Tweriod

Wanneer je net zoals ik gebruik maakt van Twitter, dan is het van belang dat je jouw Twitterberichten op de tijden plaatst wanneer je doelgroep online is. Vaak zie je nog dat bedrijven Twitterberichten plaatsen wanneer de doelgroep niet tot nauwelijks aanwezig is. Hierdoor loop je een groot deel van jouw doelgroep mis en zul je na een maand geen positieve resultaten zien. Door gebruik te maken van Tweriod die tevens gratis is, kun je binnen enkele minuten zien op welke tijden jouw volgers het meest actief zijn. Je hoeft enkel eenmalig in te loggen met jouw Twitteraccount waarna Tweriod een analyse maakt.

Hieronder zie je een voorbeeld van de analyse van mijn Twittervolgers.

Social-mediatool - Tweriod voor Twitter

#2 Buffer

Het verspreiden van jouw social-mediaberichten kan veel tijd in beslag nemen. Ik weet nog goed dat ik enkele jaren geleden in mijn agenda notificaties plaatste wanneer ik een bericht zou moeten versturen via Twitter. Dankzij Buffer bespaar ik veel tijd en worden mijn social-mediaberichten enkel op de tijden geplaatst wanneer mijn doelgroep online is.

Buffer is een social-mediatool waarin je aan kunt geven op welke tijden je wilt dat jouw social-mediaberichten worden gedeeld. Ik zeg dan ook altijd dat Tweriod in combinatie met Buffer het ‘gouden team’ is. Via Tweriod maak je eerst een analyse van jouw doelgroep en deze analyse gebruik je voor Buffer om daar aan te geven op welke tijden je wilt dat de berichten eruit gaan. Niet alleen is het mogelijk om te zenden via Buffer, ook heb je toegang tot de statistieken zodat je kunt zien hoe de interactie met jouw geplaatste berichten is.

Je kunt Buffer gebruiken voor: Twitter, Facebook, LinkedIn en Google+. Hieronder zie je een voorbeeld van hoe de inroosterfunctie eruitziet.

Social-mediatool - Buffer voor social media

#3 CoSchedule

Ben jij net zoals ik maandelijks druk bezig met het schrijven van artikelen via jouw website? Dan is het uiteraard van belang dat zoveel mogelijk mensen jouw artikelen lezen. De promotie van jouw berichten kan veel tijd kosten wanneer je handmatig voor ieder social-mediakanaal het bericht moet klaarzetten en versturen. Omdat je via verschillende social-mediakanalen jouw artikel deelt, verlies je ook vaak het overzicht. Gelukkig hebben de mensen van CoSchedule voor jou de oplossing.

CoSchedule is online contentmarketing kalenderprogramma, waar je al jouw artikelen maar ook social-mediaberichten in kunt plannen. Door gebruik te maken van CoSchedule weet je altijd in één opslag welke berichten er wanneer worden gedeeld. In onderstaande video wordt binnen 2 minuten uitgelegd waarom CoSchedule zo geweldig is.

#4 Do Share

Maak je gebruik van Google+ persoonlijk en wil je jouw berichten inroosteren? Dan adviseer ik je om gebruik te maken van Do Share.

Do Share is een Google Chrome applicatie waarmee je een bericht kunt opstellen en deze kunt inroosteren voor in de toekomst. Deze social-mediatool is vooral handig als je een persoonlijk account op Google+ hebt. Bij het gebruikmaken van deze tool moet je er wel op letten dat je computer altijd aan moet staan wanneer je berichten hebt ingeroosterd. Enkel op deze manier is het inroosteren van Google+ berichten voor jouw persoonlijke profiel mogelijk.

Social-mediatool - Do Share voor Google Plus

#5 Buzzsumo

Ben je net zoals ik een actief blogger, maar weet je soms niet waar je over moet schrijven? Maak dan gebruik van Buzzsumo.

Buzzsumo analyseert wat voor content het beste werkt voor jouw blog. Na het invoeren van een zoekwoord of onderwerp, komt Buzzsumo met een lijst van artikelen die het beste presteren via het internet. Aan de hand van deze lijst kun je voor jezelf gaan kijken wat voor onderwerpen interessant zijn om over te schrijven.

Buzzsumo social media tool

#6 Tweepi

Maak je al een lange tijd gebruik van Twitter en vraag jij je wel eens af of alle mensen die je volgt nog wel actief zijn op Twitter? Maak dan kennis met Tweepi.

Door jouw Twitteraccount te koppelen aan Tweepi kun je binnen enkele minuten zien welke tweeps niet meer actief zijn op Twitter. Benieuwd welke tweeps interessant zijn om te volgen? Voer dan een naam van één van jouw rolmodellen in en zie welke mensen hij/zij aan het volgen is.

social-media-tool-Tweepi

#7 Bit.ly

Als je gebruik maakt van Twitter dan ben je hoogstwaarschijnlijk wel bekend met de shortlink: Bit.ly. Door gebruik te maken van een shortlink worden je lange links automatisch korte links. Maar dit niet alleen. Het voordeel van Bit.ly is dat je via de website inzage krijgt in hoeveel mensen er op jouw link hebben geklikt en daarnaast ook via welk platform zij komen.

Wanneer je een campagne hebt opgezet en mensen zich moeten aanmelden via een link, dan is het een slimme zet om deze link via Bit.ly te maken. Hierdoor kun je dagelijks goed in de gaten houden hoeveel mensen er op deze link klikken. Tevens heb je via Bit.ly de mogelijkheid om de benaming van de link aan te passen. Hierdoor kun je eenvoudig een aangepaste link maken zoals: bit.ly/wouterkleinsman-mailing.

social-media-tool-bit.ly

#8 SumAll

Ben je via verschillende social-mediakanalen actief en is het hierdoor niet meer te behappen om jouw social-mediastatistieken overzichtelijk te houden? Ik adviseer je dan om gebruik te maken van SumAll.

SumAll is zoals ze zelf zeggen het “All-in-One Social Media & E-commerce Dashboard”. In simpele woorden gezegd: hét dashboard voor al jouw social-mediastatistieken in een oogopslag. Via SumAll heb je de mogelijkheid om al jouw social-mediakanalen aan dit platform te koppelen. Op dat moment gaat SumAll bezig met het binnenhalen van alle gegevens. Na enkele minuten heb je een totaaloverzicht van alle statistieken van al jouw kanalen. Je hoeft hierdoor dus niet meer in te loggen op al jouw social-mediakanalen om daar de statistieken te bekijken. Je kunt dit eenvoudig doen door in te loggen op SumAll en voilà, daar zijn al jouw social-mediastatistieken.

Sumall---Social-media-en-E-commerce-dashboard

 #9 Canva

Waar ik voorheen enkel gebruik maakte van Photoshop voor het realiseren van de social-mediaberichten voor mijn klanten, ben ik sinds kort een echte fan geworden van Canva.

Canva is een gratis webbased programma, waar je eenvoudig mooie afbeelding mee kunt ontwerpen zonder ook maar enige kennis van designen nodig te hebben.

Via de website kun je aangeven voor welk social-mediakanaal jij het ontwerp wilt opmaken. Door het maken van de juiste keuze zorgt Canva er al gelijk voor dat de juiste afmetingen worden meegenomen. Hierdoor zijn jouw social-media-afbeeldingen altijd volledig te zien voor jouw volgers. Nadat je hebt gekozen voor het juiste social-mediakanaal heb je de mogelijkheid om al bestaande afbeeldingen te gebruiken of je kunt jouw eigen afbeeldingen importeren en daarmee aan de slag gaan.

Benieuwd hoe Canva eruit ziet? Hieronder zie je een voorbeeld.

Social media tool en vormgeving Canva

#10 Tweetdeck

Deze social-mediatool mag uiteraard niet ontbreken in deze lijst van social-mediatools.

Met Tweetdeck kun je realtime alle Twitterberichten in de gaten houden. Je kunt het dashboard precies zo inrichten als je zelf wilt. Denk hierbij aan: mensen die je volgt, interessante lijsten en hashtags die voor jou van belang zijn. Tweetdeck is de echte must-have tool voor als je gebruikmaakt van Twitter en je geen geld wilt investeren in een betaalde social-mediamanagementtool.

Waarom geen HootSuite? Het nadeel van HootSuite is dat ze gebruikmaken van hun eigen shortlink ‘Ow.ly’. Hierdoor kun je enkel via HootSuite de statistieken opvragen van de tweets die je verstuurde. Tweetdeck zelf maakt gebruik van de algemene ‘bit.ly’-link. Deze shortlink is via vele verschillende social-mediatools te analyseren.

Social-mediatool Tweetdeck

wouter-uitgesneden

Van welke gratis social-mediatools maak jij gebruik?

Ik ben erg benieuwd van welke gratis social-mediatools jij gebruikt maakt. Laat je reactie hieronder achter.