Klaar om een succesvol jaar te maken van 2017 op het gebied van social-mediamarketing? Social-media zijn niet meer weg te denken en de kans is groot dat jouw doelgroep hier ook actief op is. Maar hoe ga je het dit jaar goed aanpakken? Hoe zorg je ervoor dat je geïnvesteerde tijd en geld in social-mediamarketing, ook daadwerkelijk rendabel zal zijn?
In dit artikel de 10 belangrijke pijlers voor jouw social-media-activiteiten van 2017! Investeer 10 minuten van je tijd in dit artikel en ik beloof je dat je vol nieuwe inspiratie zit om een succes  te maken van dit nieuwe jaar!

#1 Zet een social-mediastrategie op

Met natte-vinger-werk kom je er niet. Het is van belang dat (wanneer je dat nog niet hebt gedaan) je een social-mediastrategie opzet voor dit nieuwe jaar. Overal op internet zeggen ze het immers…, maar dat is niet de reden waarom ik het jou adviseer.

Een social-mediastrategie is van belang zodat je weet waarom je de dingen doet die je aan het doen bent. In een social-mediastrategie maak je duidelijk wat je doelstellingen voor dit jaar zijn, hoe je deze meetbaar maakt op basis van KPI’s (Key performance Indicators), welke kanalen je gaat inzetten en hoe je dat gaat doen. Uiteraard is een social-mediastrategie meer dan enkel deze punten, maar het geeft inzicht in welke dingen daadwerkelijk ook iets opleveren.

Mijn advies: Investeer tijd of geld in een social-mediastrategie, wanneer je gebruikmaakt van social-mediamarketing.

#2 Zorg dat alles goed te analyseren is

Iets wat veel bedrijven tot op de dag van vandaag nog niet goed aanpakken, is het goed meetbaar maken van de social-media-activiteiten. De juiste settings en tools zijn vaak nog niet goed ingesteld, maar het bedrijf wil al wel beginnen met het inzetten van social-mediamarketing. Herken je dit bij jezelf ook? Neem dan even gas terug en zorg ervoor dat je de kanalen en tools zo inricht dat je vanaf dag 1 weet wat er daadwerkelijk gebeurt.

Door het goed meetbaar maken van je statistieken, kun je alles maandelijks goed analyseren en optimaliseren. Hierdoor heb je grip op je investeringen en kun je ook goede strategische keuzes maken om bijvoorbeeld meer de focus te leggen op het ene dan het andere social-mediakanaal.

Investeer enkel 30 minuten voor het meetbaar maken

Het meetbaar maken van je statistieken kost niet meer dan 30 minuten. Die investering haal je er dubbel en dwars uit, want het niet kunnen analyseren van je statistieken kan in de duizenden euro’s lopen qua schade / negatief rendement. Hoe je dit doet? Eenvoudig door onderstaande artikelen te lezen en je zult zien dat het inrichten nog geen 30 minuten kost:

#3 Werken met contentpersona’s

In social-mediamarketing staat niet voor niks social. Het gaat hierbij om het communiceren met jouw doelgroep en het centraal stellen van hen. Jouw product of dienst is niks zonder mensen, dus werk met contentmarketingpersona’s. Belangrijk bij deze contentmarketingpersona’s  is dat je inzichtelijk krijgt wie je doelgroep is en dat je weet tegen welke problemen zij dagelijks aanlopen. Ga niet communiceren via social media omdat je moet communiceren. Graaf diep in je doelgroep en voorzie je social-mediakanalen van waardevolle berichten.

Marketing gaat niet om verkopen, marketing gaat in deze tijd om het helpen van jouw doelgroep. Met het helpen van jouw doelgroep win je het vertrouwen en vanuit vertrouwen ontstaan nieuwe relaties. Heb je voor jezelf niet goed inzichtelijk waar jouw doelgroep ‘s nachts wakker van ligt? Heb je voor jezelf niet inzichtelijk op welke contentmarketingpersona’s jij je moet richten? Lees dan nu snel mijn beste artikelen over het opzetten van contentmarketingpersona’s.

Zet nu je contentmarketingpersona’s op

#4 Enkel social inzetten waar je doelgroep actief is

Of het nou het jaar 2017 is of het jaar 2030. Je wilt enkel social media inzetten wanneer jouw doelgroep er ook actief is. De redenen zoals: “Ja maar mijn concurrent is er ook actief”  of  “De kanalen zijn gratis dus waarom niet?” zijn allemaal redenen die niet kloppen. Het begint bij het luisteren naar je doelgroep en weten via welke social-mediakanalen zij actief zijn.

Wanneer je weet dat ze actief zijn via social media, is het van belang om inzichtelijk te krijgen hoe ze gebruikmaken van deze kanalen en hoe jij als bedrijf invulling kunt gaan geven aan deze kanalen zodat je voor jouw doelgroep van meerwaarde bent. Makkelijk gezegd natuurlijk, maar om het ook daadwerkelijk eenvoudig voor jou te maken adviseer ik je onderstaand artikel te lezen zodat je precies weet waar jouw doelgroep actief is:

➜ Jouw doelgroep actief op social media? Je weet het in 15 minuten!

 #5 Werken met een social-mediacampagneplanning

Failing to plan is planning to fail. Een mooie quote en hij klopt ook nog eens helemaal. Het is ontzettend belangrijk dat je een planning opstelt voor je social-media-activiteiten en -campagnes. Niet alleen scheelt het je een hoop tijd en kopzorgen, een social-mediaplanning zorgt er ook voor dat je een duidelijke focus hebt over het hele jaar en dat je precies weet welke activiteiten plaats moeten vinden op welk moment en wat daarbij de verwachtingen zullen zijn.

Mijn klanten en tevens vele volgers maken gebruik van mijn social-mediacampagnekalender. Het gebruiken van deze campagnekalender en iedere maand minimaal 3 uur gaan zitten voor het opstellen van de berichten en campagnes, laten zien dat de resultaten erop vooruit gaan. Waarom? Continuïteit in je uitvoering is van belang en zal in de ogen van jouw doelgroep zorgen voor professionaliteit.

Aan de slag met de campagneplanning

Wil je af van al dat gestress en kopzorgen? Neem dan nu onderstaande artikelen door voor het opstellen van jouw social-mediacampagneplanning en je zult zien dat de tijdsinvestering minder wordt en het rendement beter:

➜ In weinig tijd scoren met social-mediacontent

➜ Contentmarketing: hoe bedrijven meer moeten gaan helpen

#6 Doelgroep centraal stellen en geen eenrichtingsverkeer

Social media zijn zeer geschikt om jouw doelgroep centraal te stellen. Wat je niet wilt via social media is eenrichtingsverkeer. Wat je juist wilt is de interactie aangaan met jouw doelgroep, vragen naar hun mening en ze activeren. Door het strategisch inzetten van social kun je op een snelle manier met meerdere mensen tegelijk een betere band opbouwen.

Mensen die zich aan het oriënteren zijn, maken vaak gebruik van de social-mediakanalen. Laat ze daar dan ook zien dat je klaar voor ze staat en ga niet enkel berichten lopen pushen. Het werkt immers ook tegen je wanneer je niet de interactie zoekt met jouw fans. Facebook bijvoorbeeld werkt met de edgerank die beoordeelt wie wel en niet jouw berichten te zien krijgt. Wanneer je dus zorgt voor interactie met je fans, zal je bereik ook vele malen groter worden en zul je ook meerdere mensen bereiken.

Aan de slag met doelgroep centraal stellen

Stel vanaf vandaag je doelgroep en je klanten centraal. Haal alles uit de kast om ze te verwonderen en te laten zien dat je voor ze klaarstaat. Wil je vanaf vandaag de eerste stap zetten tot meer interactie? Volg dan onderstaande artikelen op:

➜ Klant centraal stellen – 5 methodes hoe het niet moet

➜ 7 bewezen stappen voor community-building op YouTube 

#7 Focus op engagement niet op volgers en fans

Wauw, geweldig! Je hebt 10.000 fans! Eerlijk gezegd…, het doet me helemaal niks. Je bent niet succesvol als je 10.000 fans hebt en geen een van deze fans gaat met jou zaken doen. Stop daarom ook met het kijken naar het aantal fans en volgers wat je hebt. Ga voor engagement en ga voor fans die daadwerkelijk geïnteresseerd in jou zijn.

Winacties via social zorgen vaak voor vele fans die niet geïnteresseerd in jou zijn, maar enkel in de prijs die je weggeeft. Helaas zie ik het nog te vaak dat tv’s, mobiele telefoons en andere prijzen worden weggegeven. Of ze deze ook daadwerkelijk verloten? Geen idee eerlijk gezegd. Maar wanneer ze het wel doen, dan kunnen ze beter kiezen voor het stoppen met deze winacties en het geld investeren in doelgroepgericht adverteren.

Mijn advies is dus om te stoppen met het kijken naar het aantal fans dat je hebt. Kijk eerder wat deze fans daadwerkelijk voor jou doen. Gaan ze de interactie aan met je berichten? Klikken ze door naar je website? Doen ze een directe aankoop? Dit en andere doelen zijn vele malen interessanter dan enkel het verkrijgen van fans.

PS. Met deze tip aan de slag?

Wanneer je niet meer wilt kijken naar het aantal fans en volgers, dan heb ik 2 superinteressante artikelen voor jou. Met behulp van deze artikelen ga je daadwerkelijk kijken naar de belangrijkste activiteiten van social media in plaats van enkel de nieuwe en verloren fans:

➜ 5 statistieken die veel belangrijker zijn dan social-mediamarketingfans

➜ Data verzamelen via de social-mediakanalen: waarom en hoe

 

#8 Reserveer minimaal € 600 advertentiebudget

Raad eens…social media zijn niet gratis! Niet nee? Nee, social media zijn echt niet gratis! Ten eerste moet je redelijk wat uren investeren in social-mediamarketing en daarnaast is adverteren via social media een echte pre.

Door de vele bedrijven die zich begeven op social media, wordt de concurrentie op aandacht hoog. Iedereen wil aandacht, maar we krijgen het vaak niet. Dit heeft er vaak simpelweg mee te maken dat veel mensen van jouw doelgroep en tevens klanten niet weten dat je actief bent op social media. Wanneer je net begint met het inzetten van social media heb je weinig tot geen volgers en fans. Social-media-mond-tot-mond-marketing is nog nihilOm op een snelle manier de aandacht te winnen van jouw doelgroep is het daarom van belang om te investeren in social-media-adverteren. Met een minimale investering van € 50 euro per maand kun je al heel wat mensen binnen je doelgroep bereiken en ook je bestaande klanten.

“Wouter, wat als ik geen advertentiebudget heb?” Antwoord: Dan kan het veel tijd kosten om je social-mediapagina en tevens het bereik te vergroten. Denk jij dat social media je niks opleveren en wil je daarom niet investeren, dan is mijn vraag aan jou: “Waarom zit je dan op social media?”

Investeer in social-media-advertenties

Wanneer je op een snelle manier wilt groeien via social media, adviseer ik jou echt om minimaal € 600 euro te reserveren voor dit jaar voor social-media-advertenties. Stel voor jezelf daarbij duidelijke doelen waarom je social media gaat inzetten en wat de
€ 600 euro moet gaan opleveren. Daarbij adviseer ik jou om onderstaand artikel te lezen zodat je het maximale uit jouw investering haalt:

➜ 5 technieken: de juiste doelgroep bereiken met Facebookadverteren

 

#9 Blijf op de hoogte van belangrijke informatie

De veranderingen op het gebied van social-mediamarketing gaan razendsnel. Jij als ondernemer bent hoogstwaarschijnlijk veel te druk met jouw eigen passie, waardoor het nog niet zo eenvoudig is om alle veranderingen op het gebied van social-mediamarketing te volgen. Er is iemand die de ontwikkelingen op de voet volgt… en dat ben ik!

Iedere week deel ik met meer dan 13.000 abonnees waardevolle informatie op het gebied van online-marketing, social-mediamarketing en mediapsychologie. Ik doe dit via mijn gratis online-marketing round-up, via dit blog en sinds vorig jaar ook via mijn YouTube-kanaal. Ik wil je heel graag helpen om jouw doelgroep op een strategische manier te benaderen. Wil je dus up-to-date blijven en geen enkele belangrijke kans missen? Meld je dan nu snel aan via onderstaand formulier en dan beloof ik jou dat je geen belangrijke informatie meer misloopt.

Oeps! We konden je formulier niet vinden.

#10 Laat je team inspireren en activeren

Ik hoop dat ik je met bovenstaande tips heb geïnspireerd om over te gaan tot actie! Wat heel belangrijk is (en dat zul je zelf ook weten), is dat jouw team ook geïnspireerd dient te zijn om er samen één groot succes van te maken. Iedereen dient dezelfde kant op te kijken, zodat iedereen weet waar ze het voor doen. Wanneer je wilt dat jouw team klaar is voor het nieuwe jaar, maak ik graag met jou een afspraak voor het opzetten van een inspirerende sessie op het gebied van online-marketing, social-mediamarketing of mediapsychologie. Met meer dan 7 jaar verzorgen van sessies tijdens verschillende congressen, incompany trainingen, gastcolleges en meer ben ik een ervaren spreker.

Wil je geïnspireerd worden? Klik dan hier en laten we een kop koffie drinken.

Wat is jouw focus in 2017?

Bedankt voor het lezen van dit artikel. Voordat je mijn website gaat verlaten heb ik twee vragen aan jou:

  1. Op welke van bovenstaande punten ga jij je focussen in 2017?
  2. Heb ik een belangrijke pijler gemist? Welke wil jij dan nog graag delen?