Wil jij dat de interactie op de berichten die jij online of via social media publiceert toeneemt? De lengte en opmaak van je berichten spelen daarin een belangrijke rol. In dit eerste artikel geef ik je de ideale lengte voor jouw social-mediaberichten. Volgende keer geef ik je tips voor een goede opmaak en de ideale afmetingen voor de vormgeving van jouw social-mediakanalen.

Inleiding

We gaan steeds meer online communiceren met ons netwerk. Bedrijven doen er goed aan waardevolle berichten te delen met hun doelgroep om die te helpen in hun oriëntatiefase, tegelijk zorgt het voor een betere ervaring. Denk maar eens aan Coolblue die de klant tips geeft hoe die het beste gebruik kan maken van zijn aankoop. Of een accountancybureau dat tips geeft over hoe je het beste jouw bankzaken regelt. In mijn artikel: Youtility: Creëer meerwaarde en wees nuttig voor jouw doelgroep” geef ik hierover meer tips.  Om te zorgen voor een optimaal resultaat, staan hieronder richtlijnen van SumAll die je kunt gebruiken voor het opzetten van jouw social- en onlineberichten.

De ideale lengte Facebookbericht

Met een gemiddelde van 250 vrienden per Facebookgebruiker worden wij dagelijks via ons Facebooknieuwsoverzicht overspoeld met berichten, foto\’s en video\’s. Die overvloed maakt het noodzakelijk dat we filteren. Om jouw kans op interactie te verhogen, is het van belang om maximaal 40 tekens te gebruiken voor jouw Facebookberichten. Berichten met 40 tekens ontvangen 85% meer interactie dan berichten met meer tekens.facebook-ideale-bericht-lengte

De ideale lengte Twitterbericht

De gemiddelde Nederlandse twitteraar heeft 47 volgers en volgt zelf 89 accounts. Vergeleken met Facebook is dit aantal een stuk lager maar de berichtenstroom via Twitter gaat vele malen sneller. Om jouw kans op interactie te verhogen is het van belang om maximaal 100 tekens per tweet te gebruiken. Berichten met 100 tekens ontvangen 17% meer interactie dan berichten met meer tekens. Naast het aantal tekens is het ook aan te raden om niet meer dan 2 hashtags per tweet te gebruiken om de interactie hoog te houden. Berichten met maximaal 2 hashtags ontvangen 21% meer interactie dan tweets met meer hashtags.ideale-twitter-berichten-lengteAantal hashtags twitter bericht

De ideale lengte LinkedInbericht

De gemiddelde LinkedIngebruiker heeft 190 connecties waarvan hij de berichten voorbij ziet komen in zijn nieuwsoverzicht. Net zoals bij Facebook leren wij te filteren welke berichten ons wel en geen meerwaarde bieden. Als je in B2B zit, dan is het aan te raden om maximaal 16 – 25 woorden per bericht te gebruiken. Wanneer je in B2C zit dan raad ik je aan om tussen de 21 – 25 woorden per bericht te gebruiken.

Ideale lengte linkedin bericht

De ideale lengte Google+bericht

Naast de populaire social-mediakanalen, zijn er zonder dat je het misschien weet ook mensen actief op Google+. Als je de aandacht van jouw doelgroep wilt winnen, dan kun je het beste gebruik maken van een pakkende titel van maximaal 60 tekens. Google+ geeft je de mogelijkheid om 60 tekens per regel te gebruiken. Maak voor jouw titel ook altijd gebruik van de “*” “*”  zodat deze tekst dik gedrukt wordt en daardoor meer opvalt.google-ideale-lengte-berichten

De ideale lengte YouTubevideo

Steeds vaker maken wij gebruik van YouTube om waardevolle informatie te verzamelen. Via mijn eigen YouTube-kanaal deel ik zelf handige tips op het gebied van social-mediamarketing en online-marketing. Als je als bedrijf ook gebruik wilt gaan maken van video\’s, dan adviseer ik je om rekening te houden met een video van maximaal 3 minuten. Met mijn eigen video\’s zit ik vaak boven deze 3 minuten en ik  hoorde al enkele keren van mensen uit mijn netwerk dat ze de video als te lang ervaren.ideale-lengte-youtube-bericht

De ideale lengte blogartikel

Mensen die zich aan het oriënteren zijn of hun kennis willen ontwikkelen, maken vaak gebruik van diverse blogs om informatie binnen te halen. Als je als bedrijf het maximaal aantal lezers wilt behalen dan kun je het beste uitgaan van maximaal 1600 woorden. Gekeken naar alle artikelen die gelezen worden is 74% van de artikelen te lezen in minder dan 3 minuten en 94% van de artikelen te lezen onder de 6 minuten.ideale-lengte-blog-post

Klik hier voor meer handige tips over hoe je moet bloggen

De ideale lengte e-mailonderwerp

Wij Nederlanders maken al vele jaren gebruik van e-mail voor het binnenhalen en verzenden van berichten. Door de tijd heen neemt daardoor ook het aantal inschrijvingen voor nieuwsbrieven toe. Als je als bedrijf wilt opvallen tussen alle e-mailberichten die de doelgroep dagelijks binnenkrijgt, kun je het beste tussen de 28 – 39 tekens gebruiken voor jouw e-mailonderwerp. Een e-mailonderwerp tussen de 28 – 39 tekens heeft een gemiddelde openratio van 12.2% en 4% klikratio.ideale-lengte-e-mail

Klik hier om het uiterste uit je e-mailmarketingcampagnes te halen 

Persoonlijke mening

Of bovenstaande lengtes helpen? Dat is geheel afhankelijk van jouw doelgroep maar ook van andere factoren zoals onder andere de tijd van plaatsen en de vormgeving van het bericht. Test daarom voor jezelf wat de meest ideale lengte voor jouw artikelen is. Probeer bovenstaande lengtes uit maar test ook eens wat een bericht met meer tekens opbrengt.

Het complete overzicht

Persoonlijke mening

Klaar voor het optimaliseren van jouw social- en onlineberichten?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het optimaliseren van jouw social- en onlineberichten. Laat je reactie hieronder achter.