Maak jij al gebruik van de social en online advertentiemogelijkheden? Door het inzetten van advertenties kun je op een snelle manier jouw potentiële doelgroep bereiken. Belangrijk hierbij is wel om te weten hoe je een advertentie opzet die de aandacht trekt van jouw doelgroep. Benieuwd hoe? In dit tweede artikel geef ik je de belangrijkste tips voor het optimaliseren van jouw Facebook-advertentie. In het eerste artikel gaf ik je de belangrijkste tips voor het optimaliseren van jouw Adwords-advertentie.

 

Inleiding

Online adverteren is niet alleen interessant voor bedrijven met een groot marketingbudget. Tegenwoordig kunnen ook bedrijven die een klein budget hebben zich prima online presenteren. Voor het mkb is het voornamelijk interessant om via de social-mediakanalen (lees Facebook) aanwezig te zijn met een pakkende advertentie. Voor midden- en grootbedrijven is de combinatie social en online adverteren de beste keuze. Belangrijk hierbij is wel dat er voldoende tijd wordt gestoken in het realiseren van deze advertenties. Rekening houden met de tips die ik jou in dit artikel geef, is dan ook een echte pre.

Verschillende Facebook-advertentiemogelijkheden

Binnen Facebook heb je verschillende advertentiemogelijkheden voor het bereiken van jouw doelgroep. Zo kun je ervoor kiezen om aan de rechterkant van Facebook te adverteren of in het nieuwsoverzicht zelf. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar het adverteren via het nieuwsoverzicht omdat deze advertentiepositie via alle devices, computer, tablet en smartphone, zichtbaar is.

Facebook advertentie plaastsen

Tevens laat Smart Insights zien dat in 2015 meer mensen gebruikmaken van de mobiele telefoon dan van hun computer. Maar staar jezelf niet blind op deze statistieken. Zet eerst voor jezelf de Facebookadvertentiestrategie op die onder andere bestaat uit: doelgroep, doelstellingen en via welke devices deze campagne beschikbaar is. Aan de hand van deze gegevens kun je pas bepalen via welke devices je wilt dat je advertentie zichtbaar is.

Mobiel vs pc gebruikers statistieken 2015

Aantrekkelijke afbeelding

Wanneer je duidelijk in kaart hebt gebracht wat jouw doelgroep is, zoek je een aantrekkelijk afbeelding die de aandacht trekt. Onderstaande tips zorgen dat jouw Facebook-advertentie een succes wordt.

#1 Vrolijke mensen en positie van kijken

Wanneer je de aandacht wilt trekken van jouw doelgroep, kun je het beste gebruik maken van vrolijke mensen. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat een afbeelding met vrolijke mensen erop eerder de aandacht trekt dan een afbeelding waarop mensen niet lachen. Belangrijk is dat de mensen op de afbeelding in de camera kijken of dat ze naar een plek kijken waar je wilt dat de ogen van de doelgroep naar toe gaan. Hieronder staan 2 voorbeelden van een baby.

Voorbeeld 1

Baby eye tracking

Doordat de baby op bovenstaande afbeelding in de camera kijkt, kijken mensen eerst naar de ogen van de baby en daarna pas naar de rest van de afbeelding.

Voorbeeld 2

Baby eye tracking 2

Ook op deze foto kijken wij eerst naar de ogen van de baby en daarna kijken wij direct door naar waar de ogen van de baby naar kijken.

#2 De juiste kleuren

In mijn artikel over de psychologie en invloed van kleurenmarketing vertel ik hoe belangrijk het is om de juiste kleuren te gebruiken om de boodschap over te brengen. Bij een Facebook-advertentie is dit uiteraard niet anders. Omdat Facebook gebruikmaakt van de kleuren blauw en wit, kun je het beste kiezen voor andere kleuren in jouw advertentie. Wanneer je namelijk een advertentie hebt die veel blauw gebruikt is de kans groot dat onze ogen deze afbeelding overslaan. Zorg er daarom voor dat je kleuren gebruikt die opvallen en die voldoen aan de emotie die je bij jouw doelgroep wilt oproepen.

body-en-fitshop-facebook-advertentievriendenloterij-facebook-advertentie

Kijkend naar bovenstaande twee afbeeldingen zien we dat zowel de Vriendenloterij als Body en Fitshop gebruikmaken van de kleur blauw. Hierdoor vallen deze advertenties via Facebook al een stuk minder op. Echter doordat Body en Fitshop 3 verschillende kleuren mixers in de afbeelding heeft verwerkt, valt de afbeelding weer meer op. Tevens maken ze slim gebruik van de rode en oranje kleur. Dit zijn twee kleuren die vaak geassocieerd worden met aanbieding / korting. Meer hierover in het artikel kleurenpsychologie.

#3 Maak gebruik van je logo

In het boek Brainfluence van Roger Dooley, maakt Roger duidelijk hoe belangrijk het is om altijd consistent jouw logo te gebruiken in alle advertentie-uitingen, zowel offline als online. Door consistent gebruik te maken van jouw logo werk je aan je naamsbekendheid. Door met jouw logo vaker in beeld te zijn bij jouw doelgroep, ga je in hun onderbewustzijn werken aan likeability. Door te werken aan je likeability is de kans groter dat mensen in een later stadium zaken met jou gaan doen omdat ze jouw logo al kennen. Tevens goed om te weten: aanwezig zijn met jouw advertenties, zelfs op momenten dat jouw doelgroep er geen aandacht aan geeft, werkt alsnog beter dan het totaal niet laten zien van jouw advertentie. Uit onderzoek en na het lezen van het boek Brainfluence, zie je dat ook als mensen geen aandacht geven aan jouw advertentie, dat ze hierdoor toch wel enkele beelden van jouw advertentie opslaan in hun hersens.

#4 Maak het leuk / entertain

Wanneer je aan het adverteren bent via Facebook, moet je rekening houden met een doelgroep die actief is op dit platform in hun vrije tijd. Probeer daarom de afbeelding ook zo aantrekkelijk en zo leuk mogelijk te maken. Zo win je eerder de aandacht van jouw doelgroep. Een afbeelding die leuk is, heeft een grotere kans om gedeeld te worden door de doelgroep. Hierdoor bereik je niet alleen een nieuw netwerk op basis van adverteren maar ook door het organisch delen.

#5 De juiste afmetingen

Ik wilde de juiste afmetingen eerst verwerken in tip 4, maar bedacht me toen dat deze tip meer aandacht verdient. Vaak zie ik namelijk via Facebook advertenties die van lage kwaliteit zijn of waarvan maar de helft zichtbaar is. Facebook maakt gebruik van verschillende afmetingen voor verschillende soorten advertenties. Aan de hand van onderstaande advertentietemplate kun je kijken welk formaat ervoor zorgt dat je advertentieafbeelding altijd voor de volledige 100% in beeld is.

facebook-advertentie-afmetingen

Klik op de afbeelding voor alle afmetingen.

Aantrekkelijke tekst

Met enkel alleen een goede afbeelding kom je er niet. De tekst is van belang om de doelgroep snel te informeren en te activeren. Belangrijk hierbij is om jezelf te onderscheiden ten opzichte van de concurrentie en om woorden te gebruiken waar je doelgroep gevoelig voor is.

#1 Overtuigende tekst

Wanneer jij de aandacht wilt winnen van jouw doelgroep is een tekst die inspeelt op de emotie van de doelgroep van belang. Maak daarom gebruik van onderstaande beïnvloedingstechnieken en lees het artikel: De 6 geheimen van het online overtuigen van jouw doelgroep.

  • Urgentie: Deze aanbieding is nog maar 2 dagen geldig
  • Schaarste: Nog maar 10 tickets beschikbaar
  • Exclusiviteit: Deze deal is enkel voor jou als Facebookfan
  • Social-proof: Al meer dan 500 mensen gingen jou voor.

#2 Activerende tekst

Wanneer je de aandacht van je doelgroep hebt gewonnen, is het nu van belang om je doelgroep aan te zetten tot actie. Zonder actie zal je advertentie alleen maar zichtbaarheid opleveren en verder niks. Maak daarom gebruik van één van onderstaande methodes:

  • Overtuigende tekst met call to action: Er zijn nog maar 10 tickets beschikbaar. Klik hier en claim de ticket -> www.hierkomtdeticket.nl
  • Facebook call to action button: Binnen Facebook-advertenties is het mogelijk om gebruik te maken van een “aanzet tot actie”. Hierbij kun je kiezen uit 5 verschillende acties: Boek nu, Downloaden, Meer informatie, Shoppen of Registreren. Uit onderzoek van AdRoll is gebleken dat deze buttons zorgen voor een 2,85 hogere CTR.

 

Facebook advertentie CTA button statistieken

Uit onderzoek van Adroll is gebleken dat de CTA button zorgt voor 2.85x hogere CTR

A/B testen en optimaliseren

Enkel door het opzetten van verschillende versies van je advertentie en minimaal een week data verzamelen, kom je erachter welke advertentie het meest geschikt is voor jouw doelgroep. Op dat moment schakel je de advertenties die het slechtst presteren uit en ga je verder met de advertenties die het beste presteren. Uiteraard ga je die wel optimaliseren. Wees nooit tevreden met de behaalde resultaten. Een andere kleur, tekst of call to action kunnen ervoor zorgen dat je advertentie nog beter gaat presteren.

Onlangs sprak Reza Schott van Coolblue tijdens de eerste bijeenkomst van Social Media Club Hengelo. Daar liet hij weten dat Coolblue meer dan 7 verschillende advertenties aanmaakt en deze advertentie tegen elkaar laat strijden.

Advertentievariabelen Coolblue

  • Specificaties vs. Specialist
  • Blauwe vs. witte achtergrond
  • Wel vs. geen Coolblue-logo
  • Wel vs. geen prijs
  • 2 specificaties vs. 3 specificaties
  • Een producttype vs. productlijn

Persoonlijke mening

Een al eeuwenoude gezegde, meten = weten, is nog altijd van toepassing. Bovenstaande tips implementeren in jouw huidige advertenties is handig, maar je moet je er niet op blindstaren. Probeer verschillende tips uit en combineer deze met elkaar. Analyseer wekelijks de campagnes om erachter te komen wat wel en wat niet werkt voor jouw doelgroep. Enkel op deze manier zorg je ervoor dat je in de loop van de tijd steeds beter je doelgroep leert kennen, waardoor de kwaliteit van je advertenties kan toenemen.

Key-takeaways

  1. Begin met het opzetten van de advertentiestrategie.
  2. Maak in je vormgeving gebruik van: vrolijke mensen, juiste kleurgebruik, logo, leuk en/of entertaining en juiste afmetingen.
  3. Maak gebruik van overtuigende en activerende tekst door middel van beïnvloedingstechnieken.
  4. Analyseer en optimaliseer wekelijks je Facebook-advertenties zodat je de doelgroep beter leert kennen en de kwaliteit daardoor zal blijven toenemen.

Dit is erg belangrijk!

Door de vele aanvragen heb ik een video advertentie video cursus opgezet. Klik hier en ga direct aan de slag.