Wil je aan de slag gaan met het inzetten van social-mediamarketing, maar weet je niet via welke kanalen jouw doelgroep online is? In dit artikel laat ik je zien hoe je er op een eenvoudige en snelle manier achter kunt komen op welke social-mediakanalen jouw doelgroep aanwezig is.

Zorg dat je niet handelt zoals vele andere bedrijven doen. Wat ik hiermee bedoel, is dat nog te veel bedrijven zonder onderzoek verschillende social-mediakanalen inzetten. Ze kijken bij het kiezen van kanalen voornamelijk naar hun concurrent of gaan op hun onderbuikgevoel af. Herken jij jezelf hier in? Of twijfel jij over welk kanaal geschikt is? Lees dan nu verder.

Het begint allemaal bij jouw doelgroep

Soms schrik ik er nog wel eens van wanneer ik een social-mediatraining of keynote-sessie geef en erachter kom dat vele van de aanwezigen niet goed inzichtelijk hebben wie hun doelgroep is. Ik bedoel, hoe wil je nou daadwerkelijk jouw doelgroep online bereiken, als je niet weet wie jouw doelgroep is? Bij de bedrijven waar ik de online marketing uitvoer beginnen we altijd met te kijken naar wie de doelgroep is: geslacht, leeftijd, functie, werkzaamheden e.d. Deze informatie heb je altijd nodig om gericht marketing in te zetten. Wanneer je voor jezelf duidelijk hebt wie jouw doelgroep is, dan kun je kijken via welke kanalen zij actief zijn.

Onderzoeken is eenvoudig

Wist je dat onderzoeken waar jouw doelgroep aanwezig is, erg eenvoudig is? Het kost je nog geen 15 minuten om voor jezelf helder te krijgen met welke social-mediakanalen je jouw doelgroep ook echt bereikt. Mijn techniek om hier achter te komen? Door eenvoudig gebruik te maken van de advertentiemodules, zonder ook maar daadwerkelijk te gaan adverteren. Benieuwd hoe dat eruit ziet? Here we go!

Facebook en Instagram doelgroep bepalen

Met meer dan 9 miljoen Nederlanders op Facebook en 2 miljoen op Instagram zijn deze platformen potentiële kanalen. Toch mag je dit niet zomaar aannemen, want het gaat niet om de populariteit van een kanaal maar om het feit of jouw doelgroep daar daadwerkelijk actief is.

Bepalen op basis van demografische gegevens

Wat ik jou wil vragen is om naar Facebookadverteren te gaan. Dit kan via www.facebook.com/ads of uiteraard via de Power Editor. Wanneer je hier bent aangekomen, maak dan een advertentieset in een nieuwe campagne aan. Wanneer je deze nieuwe advertentieset hebt aangemaakt, open je deze advertentieset en scroll je naar de informatie van “doelgroep”.

Facebook adverteren - doelgroep omschrijven

 

Net zoals je in de afbeelding hierboven ziet, maak je een omschrijving van jouw doelgroep door aan te geven waar ze vandaan komen, welke taal ze spreken, leeftijd, geslacht en uiteraard gedetailleerde belangrijke doelgroepinformatie zoals functies. Wanneer je dit hebt gedaan, wordt er direct aangegeven hoeveel mensen er actief zijn via Facebook en Instagram. Voilà, hoe eenvoudig kan het zijn?

Bepalen op basis van remarketing of datalijsten

Vind je het lastig om jouw doelgroep te onderzoeken op basis van demografische gegevens? Maak dan slim gebruik van het opzetten van een remarketinglijst of importeer huidige klanteninformatie zoals 06-nummers of e-mailadressen. Via Power Editor kun je dit eenvoudig doen door naar het tabblad doelgroep te gaan. Hier kun je dan kiezen voor doelgroep maken. Wanneer je hiervoor hebt gekozen, heb je de mogelijkheid om een lijst te maken van jouw huidige websiteverkeer of een klantenlijst te uploaden op basis van e-mailadressen of 06-nummers. Maak je gebruik van MailChimp? Dan kun je deze er ook aan koppelen. Bij het importeren van e-mailadressen of 06-nummers kun je binnen enkele minuten al zien hoeveel mensen van deze lijst actief zijn op Facebook. Bij websitelijsten wordt deze aangevuld wanneer iemand op jouw website komt.

Facebook en Instagram adverteren Remarketinglijst en websiteverkeer

LinkedIndoelgroep bepalen

Het onderzoeken van jouw LinkedIndoelgroep is niet veel verschillend van het onderzoek dat je hiervoor hebt gedaan voor Facebook of Instagram. Ook hier wil ik jou vragen om naar www.linkedin.com/ads te gaan. Bij het aanmaken van een nieuwe LinkedInadvertentie heb je de mogelijkheid om een omschrijving te maken van jouw doelgroep. Omdat LinkedIn een echt zakelijk social-mediakanaal is, kun je hier heel gericht een zakelijke doelgroepomschrijving maken.

LinkedIn adverteren doelgroep omschrijven

Wanneer je net zoals in het bovenstaande voorbeeld jouw doelgroep hebt omschreven, zie je direct hoeveel mensen in deze doelgroep actief zijn via LinkedIn. Eenvoudig, vind je ook niet?

Twitterdoelgroep bepalen

Benieuwd of je doelgroep actief is op Twitter? Hoogstwaarschijnlijk raad je het al, ook hier gaan we gebruikmaken van Twitter-adverteren om erachter te komen. Ga hiervoor naar ads.twitter.com. Als je hier voor de eerste keer bent, moet je een advertentieaccount aanmaken. De volgende stap is het selecteren van het soort advertentie dat je wilt aanmaken, hier kun je er gewoon één selecteren, waarna je wordt meegenomen naar het volgende scherm.

Twitter adverteren doelgroep omschrijving

Wanneer je jouw doelgroep hebt omschreven, net zoals ik hierboven heb gedaan, zie je direct zien hoeveel mensen aanwezig zijn op Twitter. Wanneer je deze methode vergelijkt met die van Facebook of LinkedIn, zie je dat je daar gerichtere informatie kwijt kunt dan via Twitter zelf. Daarom kun je er ook voor kiezen om een remarketing-lijst binnen Twitter aan te maken. Mensen die op jouw website komen en tevens gebruik maken van Twitter, zullen dan worden opgeslagen in deze remarketinglijst waardoor je na enkele weken kunt zien of jouw websitedoelgroep ook actief is via Twitter.

SnapChat, YouTube en andere social-mediakanalen

Helaas is het in Nederland nog niet mogelijk om te adverteren via Snapchat. Ook vele andere social-mediakanalen bieden deze optie nog niet, waardoor je mijn methode nog niet kunt uitvoeren voor deze kanalen. Wanneer deze social-mediakanalen wel advertentiemogelijkheden gaan bieden, kun je hoogstwaarschijnlijk bovenstaande controlemethode uitvoeren om erachter te komen of jouw doelgroep daadwerkelijk ook actief is via die kanalen.

YouTube biedt wel de mogelijkheid tot adverteren en het omschrijven van jouw doelgroep. Echter vermeldt deze helaas niet hoeveel mensen actief zijn van de door jou omschreven doelgroep. Daarom is de methode van het gebruikmaken van de  advertentietool van YouTube niet handig.

En nu aan de slag!

Ik hoop dat je aan de hand van dit artikel eenvoudig kunt onderzoeken of jouw doelgroep daadwerkelijk actief is via de verschillende social-mediakanalen. Naast deze methode zijn er uiteraard verschillende andere manieren om erachter te komen waar jouw doelgroep actief is. Denk hierbij aan het verzenden van een enquête naar huidige klanten of andere onderzoeken om erachter te komen waar jouw doelgroep zich beweegt. Voor meer informatie lees mijn artikel over: het opzetten van de online-marketingstrategie.

Veel succes!

 

wouter-uitgesneden

Klaar om te onderzoeken of jouw doelgroep aanwezig is via de social-mediakanalen?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het onderzoeken of jouw doelgroep aanwezig is via de social-mediakanalen. Laat je reactie hieronder achter.