[info_box title=”TITLE”]Maak je al zakelijk gebruik van Facebook of nog niet? En als je zakelijk gebruik maakt van Facebook, heb jij je dan vooraf verdiept in jouw doelgroep? Vaak starten bedrijven een zakelijke Facebook-pagina, omdat ze de trein niet willen missen. Ze denken dat Facebook het gouden wapen is! Maar dat is niet altijd zo.[/info_box]

Welkom in mijn wereld: vandaag wil ik je helpen om te laten zien of jouw klanten wel of niet actief zijn op Facebook. Tijd verspillen is zonde want we hebben al zo weinig tijd! Dus investeer je tijd in het lezen van dit artikel en kom erachter of jouw klanten actief zijn op Facebook.

Klanten actief op Facebook? Zo kom je erachter

Ik ben een echte fan van Facebook-advertenties! Het werkt echt geweldig en de Facebook-advertentietool biedt het voordeel dat je eenvoudig en snel kunt zien of jouw klanten actief zijn op Facebook.

Om erachter te komen of ook jouw klanten actief zijn op Facebook, ga je naar pagina Facebook-advertenties. Je kunt ook op deze link klikken: https://www.facebook.com/advertising

Adverteren op Facebook

Klik nu op de groene knop een advertentie maken (kan niet missen).

Adverteren op Facebook

 

Tijd om te kijken of jouw klanten actief zijn op Facebook

Het bovenste gedeelte van de Facebook-advertenties hebben we niet nodig. Scroll een stukje naar beneden tot je het volgende ziet:

Facebook advertentie - kies je publiek

Welkom op het spannende gedeelte

Oke, dit ging best eenvoudig. Het is nu tijd om “misbruik” te maken van de Facebook-advertentietool.

Als het goed is ben je op het gedeelte aangekomen waar je jouw publiek kunt aangeven. Bij dit gedeelte kunnen we alle gegevens invoeren van onze doelgroep.

Locatie

Waar bevindt zich jouw doelgroep? In heel Nederland of alleen maar rondom een bepaalde plaats? Vul deze gegevens in en kijk hoeveel mensen nu worden aangegeven.

Facebook marketing advertenties

660.000 mensen! Dat is best een interessant bereik. Maar om ervoor te zorgen dat we nog preciezer onze doelgroep benaderen, vullen we de volgende gegevens in:

Leeftijd en geslacht

Weet je deze gegevens? Ik ga ervan dat je dit weet, anders moet je toch nog even bezig gaan met je businessplan om de doelgroep beter te omschrijven.

Facebook adverteren - leeftijd en geslacht

Ik heb hierboven gekozen voor de leeftijdscategorie tussen de 27 en 55 jaar. Zelf ben ik namelijk op zoek naar ondernemers die ik kan helpen op het gebied van online marketing.

340.000 mensen! Klinkt leuk, maar het is nog steeds niet concreet genoeg.

Precieze interesses en brede categorieën 

Dit is het beste gedeelte van de Facebook-adverentietool. In het veld Precieze interesses kun je aangeven waarin jouw doelgroep is geïnteresseerd. Afgelopen maand moest ik voor een sigarenzaak aan de gang en hierbij heb ik alle sigarenmerken ingevuld. Door het invullen van alle deze merken, zag ik precies hoeveel mensen daar interesse in hebben. Als ik mijzelf als voorbeeld erbij neem, dan ben ik op zoek naar mensen die geïnteresseerd zijn in:

  • Ondernemen
  • Ondernemingsplan
  • Ondernemerschap
  • Kamer van koophandel
  • Startup company
  • Entrepeneurship
  • Marketing
  • Frankwatching (Online marketing blog)
  • Digital marketing
  • Social media marketing
  • Etc…..

Door mij te verdiepen in mijn doelgroep, weet ik dat mijn doelgroep geïnteresseerd is in bovenstaande onderwerpen. In de praktijk heeft dit vele malen positief uitgepakt.

Facebook advertentie interesse

Brede categorieën

Het voordeel van brede categorieën is dat je nog dieper kunt filteren. Zo heb ik laatst een Facebook-advertentie gemaakt, waarbij ik alleen moeders die kinderen tussen de 0-3 jaar oud hebben, wilde bereiken

Facebook advertentie - categorieën

 Hoe komt Facebook aan deze gegevens?

Wij mensen delen via Facebook nagenoeg alles. Door het delen van al onze gesprekken kunnen marketeers het publiek nog beter bereiken. Facebook kwam zelfs een aantal maanden geleden met de update, zodat we nu ook op woorden kunnen targetten. Stel dat mensen laten weten dat ze binnenkort een kind krijgen, dan kunnen wij deze mensen ook benaderen.

Resultaat

Als je bovenstaande stappen hebt uitgevoerd, heb je als het goed is nu een duidelijke beeld van je doelgroep. Deze mensen zijn dus ook vrijwel allemaal je potentiële klanten. Uiteraard is het niet 100% secuur, maar het is beter dan gokken dat jouw doelgroep actief is op Facebook.

Mijn vraag

[info_box title=”TITLE”] Zou jij jouw resultaten hieronder willen achterlaten? Ik ben erg benieuwd of het jou is gelukt en mocht dit niet zo zijn, dan help ik jou graag! [/info_box]