[info_box title=”TITLE”]Ben je de ondernemer die social media effectief wil inzetten, zijn doelstellingen wil behalen en zijn omzet wilt verhogen? Wil jij een degelijk social media plan/strategie realiseren waarmee je minstens een jaar vooruit kunt? Is je antwoord hierop ja? Dan raad ik jou aan om dit artikel te lezen over het realiseren van de social media strategie.[/info_box]

 In deel 1 van het realiseren van de social media strategie, hadden we het over de voorbereidingen. In deel 2 hadden we het over de beginfase van de social media strategie. In dit artikel gaan we het hebben over de eerste officiële stap van de social media strategie, namelijk ”Ik hoor je”.  Wil je de aankomende artikelen ook ontvangen? Zorg er dan voor dat je mijn NieuwsbriefTwitter Facebook kanalen goed in de gaten houdt. Daarnaast zou ik het leuk vinden als je een reactie wilt achterlaten met jouw mening.


Ik hoor je

Als je ‘s ochtends je winkeldeuren opent, dan zou je maar al te graag willen dat er honderden mensen voor de deur staan. Honderden mensen die geïnteresseerd zijn in de producten die jij verkoopt in de winkel. Maar wat als dat niet zo is? Wat als je de deuren opent en er staat niemand? Nou….dan heb je een slechte start! Een slechte voorbereiding! Een schaamtemoment!

Lege social media pagina

Ik heb goed nieuws

Na het lezen van dit artikel, weet jij precies hoe jij ervoor kunt zorgen dat mensen al wel voor de “deur staan” van jouw social media kanaal.

Social media vele fans voor jouw pagina

Richt je kanalen in

Niemand gaat in een leeg huis wonen, niemand komt binnen in een lege winkel oftewel niemand wordt fan van een pagina die helemaal leeg is. Zorg er daarom voor dat jouw kanalen zijn ingericht.

#1. Voorzie jouw kanalen van algemene informatie

Of jouw kanaal nou Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Instagram, Pinterest of een ander social media kanaal is, zorg ervoor dat jouw bedrijfsinformatie is ingevuld. Niet alleen maak je hiermee duidelijk wat je bedrijf doet, ook is het invullen van jouw bedrijfsinformatie goed voor de zoekmachines.

#2. Kleedt jouw kanalen aan

Zorg ervoor dat jouw huisstijl duidelijk zichtbaar is op de social media kanalen. Kleedt de pagina aan met de kleuren en afbeeldingen van jouw bedrijf/huisstijl. Als nieuwe fans op jouw pagina komen, dan willen ze het gevoel hebben dat zij zich bevinden op de juiste pagina. Ze willen niet twijfelen of onzeker zijn, want dan zullen ze al gauw je social media pagina verlaten.

Social Media Facebook Pagina RedLevens

#3. Schrijf je eerste bericht

Als jij een winkel bezoekt en er is geen medewerker, dan zul je al snel de winkel verlaten en op zoek gaan naar een andere winkel, die wel medewerkers in dienst heeft. Bij social media is het niet anders. Als jouw pagina nog helemaal leeg is dan zullen mensen al snel je pagina verlaten. Zorg daarom voor het volgende:

 #4. Schrijf een welkomstbericht

Begroet je nieuwe fans in het welkomstbericht. Stel ze op de hoogte van wat ze van jou kunnen verwachten op het desbetreffende social media kanaal. Wat voor informatie ga je delen? Kunnen ze exclusieve acties verwachten? Wat is de meerwaarde van jouw social media kanaal?

 #5. Laat vrienden en of collega’s reageren op jouw welkomstbericht

Voordat je de social media pagina officieel lanceert, zorg je ervoor dat vrienden en/of collega’s een reactie achterlaten. Hierdoor zul je zien dat nieuwe fans sneller het gevoel krijgen dat de pagina actief is. Nieuwe fans zullen namelijk reacties zien op de berichten en hierdoor ook gaan reageren. In jargon: maak jouw welkomstbericht social proof.

Activeer jouw huidige bereik

Ik zeg altijd:

Je kunt beter meenemen wat je al hebt dan starten vanaf het nulpunt.

Oftewel: zorg ervoor dat jij jouw huidige bereik meeneemt. Hoe je dit doet?

#1. Verwerk de social media iconen op jouw website

Ik ga er vanuit dat jij een website hebt waarop je veel bezoekers hebt. Om ervoor te zorgen dat jij het vertrouwen van de bezoeker wint, raad ik jou aan om de social media iconen hier te plaatsen. Mensen die namelijk meer te weten willen komen over jouw bedrijf, hebben de mogelijkheid om jou te volgen via de social media kanalen.

Zalando social media kanalen

 #2. Verwerk de social media iconen op jouw drukwerk

Visitekaartjes, briefpapier, brochures en andere vormen van drukwerk, dus laat mensen zien waar je nog meer te vinden bent. Geef mensen een kans om jou beter te leren kennen.

 #3. Overige vormen van social media promotie

  • Bierviltjes
  • Winkelruit
  • Kassabon
  • Menukaart
  • Handtekening e-mail

Social media bierviltjes

Waarom zijn de overige vormen van social media promotie erg effectief? Omdat wij mensen altijd kijken op een kassabon, een menukaart, in de handtekening van een e-mail of op een bierviltje als wij ons glas erop zetten.

[cta_box title=”TITLE”]Tip 1: Plaats de social media iconen op de plaatsen waar onze ogen het meest naartoe gaan.[/cta_box]

[cta_box title=”TITLE”]Tip 2: Verwerk niet alleen de social media iconen, maar ook de desbetreffende URL.[/cta_box]

[info_box title=”TITLE”] Ik ben erg benieuwd of jij de stappen van mijn vorige twee artikelen (artikel 1, artikel 2) al hebt uitgevoerd. Heb jij nog vragen en/of opmerkingen over dit artikel, laat hieronder dan een reactie achter! [/info_box]