Tijd!? Waar moet je het toch vandaan halen. Wij zijn de hele dag druk met van alles-en-nog-wat. Mailtjes controleren, telefoontjes plegen, die ene klant die maar blijft doorpraten en o ja….je moet ook nog jouw social-mediakanalen beheren. “How the h*ll ga ik dat doen,” denk je misschien wel eens.

Er zijn simpele oplossingen die het leven een stuk aangenamer maken. Benieuwd hoe je vele uren kunt besparen op social media? Neem dan snel dit artikel door en bespaar vandaag nog op je kostbare uren!

#1 Wees gewoon duidelijk

We zijn allemaal mensen en we zijn allemaal druk. Je kunt op iedere reactie via social media direct reageren, maar raad eens: dat hoeft helemaal niet! Natuurlijk maakt het uit hoe groot je bedrijf is, maar duidelijkheid naar jouw doelgroep is gewoon het belangrijkste. Wanneer ik kijk naar mijn “jongere zelf”, dan bestond mijn dag uit werken maar ook uit heel veel telefoontjes beantwoorden en mailtjes en social-mediaberichten lezen. Ik was van mening dat ik altijd direct moest reageren. Dat is eigenlijk helemaal niet nodig. Bij de meeste vragen (9,9 op de 10 keer) was het echt niet noodzakelijk om er direct op te reageren. Het boek “The 4-Hour Work Week” sloeg me als het ware in het gezicht en maakte me wakker. Het is namelijk van belang om gewoon duidelijk te zijn naar jouw doelgroep.

coolblue-social-media-reactie-policy

BENG! Lekker duidelijk toch van Coolblue? Via hun website, maar ook via hun social-mediakanalen maken ze duidelijk hoe snel ze reageren op berichten van hun fans. Eenvoudig om zelf over te nemen en tevens erg duidelijk richting jouw doelgroep. Uiteraard hoef je niet te reageren in 30 minuten zoals Coolblue dat doet, maar maak dan gewoon wel duidelijk naar jouw doelgroep in welke tijd jij wel reageert. Door duidelijk te zijn, voorkom je ergernissen. Willen ze snel antwoord? Laat ze jou dan bellen.

#2 Automatisch bericht via Facebook

Gesproken over duidelijkheid naar jouw doelgroep. Maak je al gebruik van Expresreacties en Messengerbegroeting via Facebook? Expresreacties zijn een goede manier om mensen te laten weten dat je hun bericht snel zult beantwoorden en begroeting kun je aanmaken voor mensen wanneer ze voor het eerst een gesprek met je starten via Messenger.

Door slim gebruik te maken van automatische berichten, laat je jouw doelgroep weten dat je het bericht hebt ontvangen en je geeft aan wanneer je verwacht te reageren op hun bericht. Ook dit scheelt je weer enorm veel tijd, want je hoeft niet continu Facebook te controleren op nieuwe berichten.

expresreacties-en-messenger-begroeting-facebook

#3 Maak gebruik van een socialmedia-contentkalender

Wanneer je mijn artikelen aan het doorspitten bent, zul je vaak zien dat mijn advies uitgaat naar een contentkalender. Nog te vaak zie ik bedrijven om mij heen die “ohhh zoveel tijd kwijt zijn aan social media”, omdat ze geen idee hebben waarover ze berichten moeten publiceren. Dit veroorzaakt enorm veel stress! Want wanneer je vandaag bedenkt dat je nog een bericht wilt publiceren, dan moet je eerst nog nadenken waar het bericht over moet gaan. Probleemoplosser = Socialmediacontentkalender.

Pak een vaste dag in de maand waarop je alvast de contentkalender samenstelt voor de volgende maand. Voorzie deze contentkalender van thema’s. Bijvoorbeeld:

  • Maandag: Tip van de week
  • Dinsdag: Blogartikel wat geplaatst is op de website
  • Donderdag: Inspirerende quote
  • Vrijdag: Promotie product / dienst
  • Zondag: Kijkje achter de schermen

Wanneer je de hele maand voorzien hebt van verschillende thema’s, ga je invulling geven aan deze berichten. Je zult zien dat door op deze manier te werken het je enorm veel tijd scheelt. Wanneer je namelijk in realisatiemodus bent, kom je in een flow waardoor het opzetten van berichten je veel makkelijker afgaat dan wanneer je iedere dag weer iets nieuws moet verzinnen.

social-media-contentkalender

[button open_new_tab=”true” color=”accent-color” hover_text_color_override=”#fff” size=”medium” url=”http://eepurl.com/6JTaD” text=”> Download de Social Media Content Kalender” color_override=””]

 #4 Plan je berichten in

Zo’n 6 jaar geleden, toen ik begon met het opzetten van social-mediaberichten voor mijn klanten, was het vrijwel niet mogelijk om berichten in te plannen. Gelukkig kwam ik al snel achter een mogelijkheid waarmee dat wel kon. Zag je het immers al voor je? Alle berichten die je deelt via social media… publiceren met de hand? Nou mij echt niet gezien! Ik hoop dat jij het op dit moment niet zo doet. Doe je het wel? Dan volgt hier de oplossing.

Er zijn verschillende mogelijkheden om je berichten in te plannen. Zo kun je op Facebook, wanneer je een bericht hebt gemaakt, eenvoudig aangeven wanneer het gepubliceerd moet worden. Uiteraard zijn er ook verschillende handige tools:

Bufferapp

Wil je op tijden posten dat je zelf niet online bent, kies dan voor Bufferapp. Met Bufferapp programmeer je vooraf tweets, Facebookupdates of berichten op Linkedin. Je maakt een tijdspatroon aan dat aansluit op de online-aanwezigheid van je publiek.

Social-mediatool - Buffer voor social media

CoSchedule

Ben jij, net als ik, maandelijks druk bezig met het schrijven van artikelen via jouw website? Dan is het uiteraard van belang dat zoveel mogelijk mensen jouw artikelen lezen. De promotie van jouw berichten kan veel tijd kosten wanneer je handmatig voor ieder social-mediakanaal het bericht moet klaarzetten en versturen. De oplossing is CoSchedule. Via deze tool kun je onder andere al jouw berichten inroosteren op verschillende dagen. Met een minimale investering van $ 15 per maand heb je een krachtige tool in handen!

Social media tool - Coschedule

 

SproutSocial

Gebruik je meer dan één socialplatform, bekijk dan eens Sprout Social. Hoewel social media gratis zijn, kan het monitoren van verschillende platformen tijdrovend zijn (en dus geld kosten). Met een minimale investering van $ 59 heb je een geweldige tool met heel veel mogelijkheden!

social media tool - Sprout social

Meer handige tools

Ik kan zo nog wel uren doorgaan, maar ik maakte eerder dit overzicht van meer handige socialmedia-tools.

#5 Zet je mobiel uit

Hu…wait…no way! Mijn mobiel uitzetten? Oké, misschien iets te veel gevraagd. Maar kijk eens goed naar de instellingen van alle social-mediakanalen op jouw mobiele telefoon. Wil je daadwerkelijk de hele dag lastig worden gevallen met meldingen van mensen die je berichten retweeten, liken, reacties plaatsen en noem het maar op. Ik wilde het zelf eerst wel. Superhandig toch? Een melding krijgen wanneer iemand iets plaatst op jouw social-mediakanalen. Super handig maar niet erg effectief! 

Uit verschillende onderzoeken is immers gebleken dat iedere keer wanneer jij jouw mobiele telefoon controleert het minstens 10 minuten duurt voordat je weer terug in je workflow bent. Vermenigvuldig dat maar eens met het aantal keer dat jij jouw mobiele telefoon aanraakt. Niet handig hé? Daarom is tip 1 in dit artikel ook superbelangrijk en om het voor jezelf nog eenvoudiger te maken, plan je gewoon tijden in op de dag dat je jouw mobiele telefoon controleert.

En nu, aan de slag!

De tips in dit artikel zijn eenvoudig in te voeren en kunnen je heel wat uren besparen in de week / maand. Uiteraard is het van belang om voor jezelf te kijken hoe groot jouw bedrijf is. Wanneer er 50 mensen op de  klantenservice werken, dan kun je al heel wat puntjes wegstrepen. Ben je een zelfstandige ondernemer of heb je geen online-marketingbureau in dienst dat je ontzorgt? Kijk dan welke tips voor jou van belang zijn. Ik ben er van overtuigd dat alle 5 de tips dan erg belangrijk voor jou zijn.

Succes!

wouter-uitgesneden

Klaar voor het besparen van jouw tijd via de social-mediakanalen?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het het besparen van jouw tijd via de social-mediakanalen. Laat je reactie hieronder achter.