Ik zie het nog zo vaak gebeuren: bedrijven die van mening zijn dat social media de wereld zijn. Nou, ik kan je vertellen dat het echt niet zo is. Door het alleen inzetten van social-mediamarketing voor jouw bedrijf ga je het niet redden. Misschien is social-mediamarketing zelfs wel helemaal niet weggelegd voor jouw bedrijf! “Hu? Wat zeg je nou?”, zul je misschien denken!

Ik wil jou door middel van dit artikel laten zien waar social-mediamarketing wel goed voor is en waar je rekening mee moet houden. Zo kun je aan het einde van deze maand vol enthousiasme terugkijken op een geslaagde maand.

Ik ging zo’n 6 jaar geleden de fout in

Als gepassioneerde social-mediafreak ging ik ongeveer 6 jaar geleden bedrijven adviseren op het gebied van social-mediamarketing. Social, jazeker dat moeten we gaan doen! Eerst druk bezig met het realiseren van de social-mediastrategie, dan de medewerkers trainen, contentkalender opzetten en daarna vol gas! Zo gezegd, zo gedaan. Het bedrijf ging aan de slag met het realiseren van waardevolle content en plukte zeker weten de vruchten van social-mediamarketing. Vruchten in de vorm van naamsbekendheid of verkoop? Nou, dit waren enkel de vruchten van naamsbekendheid, want we waren ons zo aan het focussen op social-mediamarketing dat we blind werden voor onze andere kanalen zoals onze website.

Wat gebeurde is dat we onze naamsbekendheid uitbouwden, maar dat mensen die vervolgens vanuit social naar onze website gingen, zich daadwerkelijk wild schrokken. De website was namelijk gedateerd, onoverzichtelijk en tevens hadden we geen referenties op de website om onze bezoekers ervan te overtuigen om met ons zaken te gaan doen. Het was dus een regelrechte flop zou je denken. Gelukkig was dit team zo gedreven dat we direct het probleem oppakten en tijd investeerden in een nieuwe website zodat de traffic die daarop volgde wel zorgde voor nieuwe bezoekers. Maar dat ik hier geluk bij had wil niet zeggen dat je zelf deze fout mag maken. Het is van belang dat je weet waar social-mediamarketing goed voor is.

[easy-tweet tweet=”Fouten bestaan niet. Wel leermomenten.” user=”wouterkleinsman”]

Ik herstelde mij 6 jaar geleden

Herstellen is misschien iets to much gezegd…, maar door mijn fouten leerde ik hoe ik het vanaf die dag beter kon doen. Wanneer je namelijk resultaten wilt boeken met social-mediamarketing, moet je ten eerste weten waarom je een kanaal wilt inzetten en eigenlijk nog veel belangrijker: voor wie? Mensen (jouw doelgroep) maken namelijk gebruik van social media om een reden. Ze zoeken jouw bedrijf op via social media om een reden. En wanneer je niet weet wat die reden is, dan is het ook nog niet gemakkelijk om te weten hoe je dit kanaal moet inzetten. Tijd om dus eerst achter die reden te komen.

Mensen maken gebruik van social-mediamarketing omdat…?

Weet jij het antwoord op deze vraag? Het kan per bedrijf veel verschillen en daarom is het goed dat we een snelle blik werpen op de dynamic customer journey.

Dynamic customer journey

Wat je hierboven ziet zijn de verschillende fases die jouw doelgroep doorloopt wanneer ze zaken gaan doen met een bedrijf. Iedere fase heeft zijn eigen manier van oriënteren, waarbij de doelgroep gebruikmaakt van verschillende kanalen die hem bijstaan in zijn oriëntieproces. Wat we vaak zien is dat jouw doelgroep social-mediamarketing inzet om uit te vinden (Fase 2: Pre-Commerce) wie jij als bedrijf nou daadwerkelijk bent, waar jullie je mee bezig houden, wie er werkzaam zijn en andere belangrijke informatie die hem helpt tijdens zijn oriëntatieproces.

Social media zijn dus interessant om in te zetten wanneer jouw doelgroep deze kanalen gebruikt om zich te oriënteren. Maar zoals je kunt zien, bestaat de customer journey uit meerdere fases. En hier gaat het bij bedrijven nou vaak fout omdat ze hun social-mediastrategie wel goed in orde hebben maar niet hun totale online-marketingstrategie. En je raadt het al…dat is nou juist belangrijk! Stop daarom met het denken dat social het gouden ei is.

Bedrijven zien social als het gouden ei

How, ben ik nu aan het overgeneraliseren? Yes misschien wel! Maar wat ik je duidelijk wil maken, is dat te veel bedrijven vergeten dat hun doelgroep naast social media nog andere kanalen nodig heeft (zoals ik hierboven al vertelde) voor het nemen van zijn beslissing en het uiteindelijk doen van zijn aankoop. Kanalen zoals jouw website, toonaangevende blogs, forums, klantbeoordelingwebsites en noem-het-maar-op-andere-kanalen! Ik maakte 6 jaar geleden dezelfde fout omdat ik dacht: “wanneer we social media inzetten zal onze klant wel direct kopen.” Maar dit is natuurlijk niet zo en dat probeer ik jou dus duidelijk te maken met dit artikel.

Social media kunnen supereffectief zijn voor jouw bedrijf en ik kan het weten. Ik heb verschillende succesverhalen waarmee ik je kan aantonen dat het daadwerkelijk veel geld kan opleveren, mits je weet waar social media staan in jouw totale online-marketingstrategie. Zorg er daarom voor dat social media bijdragen aan jouw totale strategie en dat je doelstellingen en Key Performance Indicators (KPI’s) opstelt zodat je maandelijks ook jouw resultaten kunt meten.

[easy-tweet tweet=”Social media kun je alleen goed inzetten als je weet hoe jouw doelgroep er gebruik van maakt.” user=”wouterkleinsman”]

Dus waar staat social in jouw totale strategie?

Dit is de vraag waar je eerst antwoord op moet zien te geven. Misschien kom je er namelijk wel achter dat social media helemaal geen bijdrage leveren aan jouw marketingstrategie. En wanneer ze dat wel doen, hoe maak je deze bijdrage dan daadwerkelijk meetbaar? Heb je voor jezelf doelstellingen en meetbare KPI’s, zodat je iedere maand kunt kijken of je op schema loopt? Enkel een doelstelling hebben zoals meer naamsbekendheid gaat je niet verder helpen. Je moet deze doelstellingen onderbouwen door KPI’s te pakken die bij de social-mediakanalen horen die je wilt inzetten. KPI’s kunnen bijvoorbeeld zijn:

social-media-key-performance-indicators-kpi's

Bron: socialmediamodellen

Door het goed onderbouwen van jouw doelstellingen met bijbehorende KPI’s kun je dus maandelijks goed de groei in de gaten houden en erachter komen of jouw social-mediainzet daadwerkelijk ook dat oplevert wat het zou moeten opleveren. Ik neem KPI’s ook altijd mee in de social-mediatrainingen die ik verzorg, omdat te weinig ondernemers maandelijks hun geïnvesteerde tijd in social media daadwerkelijk analyseren.

[easy-tweet tweet=”Goede social-mediadoelstellingen bestaan uit meetbare Key Performance Indicators ” user=”wouterkleinsman”]

So be like me!

Oké… ben niet zoals ik door nu ook een blauw jasje te kopen en sneakers aan te trekken 😉 Maar ben zoals ik door goed te kijken waarom je nou daadwerkelijk social media moet inzetten voor jouw bedrijf. Tel tot 86.400 (dat is het aantal seconden in een dag) en neem die tijd om het looppad van jouw doelgroep (customer journey) in beeld te brengen en kijk wat de rol van social media is in deze journey. Misschien kom je erachter dat social media helemaal geen rol spelen en dan is het goed om niet je tijd te investeren in social media maar juist in de andere kanalen die wel van belang zijn. Dat is pas je doelgroep centraal stellen!

En nu aan de slag!

Wil je vanaf vandaag bewust aan de slag gaan met social-mediamarketing? Download dan mijn gratis werkboek wat bij dit artikel hoort. Uiteraard kun je ook gewoon nogmaals het artikel doornemen, aantekeningen maken en dan aan de slag gaan, that’s up to you! 🙂 Maar voordat je dan dit artikel afsluit wil ik je vragen “wanneer je iets aan dit artikel hebt gehad” om het te delen.

Mijn doel is om alle ondernemers te helpen bij het strategisch bereiken van hun doelgroep. Help je mij mee bij dit doel door het artikel te delen? Alvast bedankt, you rock! 🙂

Download het gratis werkboek dat bij dit artikel hoort

Oeps! We konden je formulier niet vinden.

[divider line_type=”No Line” custom_height=”40″]

wouter-uitgesneden

Klaar voor het inzetten van social-mediamarketing?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het strategisch inzetten van social-mediamarketing. Heb je vragen, dan kun je die altijd stellen door hieronder een reactie achter te laten of door contact met mij op te nemen.

PS. Ik zou het fijn vinden als je dit artikel deelt. Ik help jou en alle andere ondernemers in Nederland graag bij het strategisch bereiken van de doelgroep.