Loop jij ook tegen het probleem aan dat je niet weet wat voor berichten je moet plaatsen via de social-mediakanalen? Dan is de kans groot dat jij geen content-marketingkalender voor jezelf hebt opgezet. In dit artikel laat ik je zien hoe je in 5 stappen de social content-marketingkalender realiseert.

Inleiding

Veel bedrijven gaan nog steeds de fout in door het niet hebben van een social content-marketingkalender. Hierdoor zie je vaak dat bedrijven via de social-mediakanalen berichten delen waarbij er geen rekening wordt gehouden met hun doelgroep. Een gemiste kans via social en daarnaast is het verspilde tijd want je komt geen stap verder. Als dit ook jou bekend in de oren klinkt, dan heb ik hieronder de oplossing.

#1 Content-marketingmissie

Alles begint met een content-marketingmissie. Of je nou een content-marketingplan opstelt, gaat bloggen of social-mediamarketing inschakelt, zonder missie weet je niet welke kant je op moet gaan en hoe jij door middel van content-marketing jouw doelgroep gaat helpen. Je moet het namelijk zo zien; alle vormen van communicatie moeten voldoen aan jouw content-marketingmissie.

Voor het opstellen van jouw content-marketingmissie, moet je de onderstaande 3 vragen beantwoorden:

  • Wie is jouw doelgroep?
  • Wat lever je aan jouw doelgroep?
  • Wat is de uitkomst voor jouw doelgroep?

Content marketing missie

#2 Content-marketingthema’s

Nu je weet wat jouw content-marketingmissie is, ga je een content-marketingthemalijst opstellen. Deze themalijst heb je nodig wanneer je gaat communiceren met jouw doelgroep. Door met jouw berichten in te spelen op de verschillende thema’s, is de kans groter dat je de aandacht trekt van een grotere doelgroep. Vergeet immers niet dat social-mediamarketing ook gaat om een stukje entertainment.

Verwerk onderstaande punten in jouw content-marketingthemalijst

  • Seizoenen
  • Feestdagen
  • Vakanties
  • Overige (dierendag, dag van de leraar e.d.)

#3 Onderwerpen

Nu je weet wat jouw content-marketingmissie is en je een content-marketingthemalijst hebt gemaakt, is het tijd voor het kiezen van onderwerpen. Hierbij stel jij jezelf de vraag: Wat voor soort berichten wil ik verspreiden via de social-mediakanalen? Door jezelf deze vraag te stellen en door het verzinnen van verschillende onderwerpen, heb je voor jezelf richtlijnen voor het soort berichten dat je maandelijks wilt gaan delen.

Onderstaande afbeelding omvat verschillende ontwerpen

content-marketing-onderwerpen

 

#4 Content-marketingkalender

Nu je bovenstaande 3 stappen hebt uitgevoerd, ben je klaar voor het opzetten van jouw content-marketingkalender. Bij het opzetten van deze kalender, houd je rekening met bovenstaande punten. In de content-marketingkalender maak je voor jezelf een duidelijk overzicht op welke dagen je gaat communiceren met jouw doelgroep. Ik adviseer je om minimaal 1 maand vooruit te werken zodat je maandelijks een goed overzicht hebt van alle activiteiten.

Content marketing kalender voorbeeld

Er zijn verschillende manieren voor het opzetten van jouw content-marketingkalender. Om jou hierbij te helpen kun je hieronder (door jouw e-mailadres achter te laten) mijn eigen social-contentkalender downloaden.

Download de social-contentkalender

Oeps! We konden je formulier niet vinden.