Ben je als bedrijf al actief op social media? Ik ben ervan overtuigd dat deze vraag wel eens aan jou gesteld wordt. Waar wij voorheen vooral bezig waren met sms’en, zijn we nu verslaafd geraakt aan verschillende social-mediakanalen. De consument die voorheen enkel toegang had tot internet via zijn computer, is nu via zijn mobiele telefoon 24/7 connected met de online wereld. Ook wel de connected consumer genoemd.

Mobiele gebruikers voor social media en online marketing

Als je een bedrijf hebt, is het van belang dat je in verbinding blijft met deze zogeheten connected consumer. Om dit op een succesvolle manier aan te pakken, zet je een doordachte socialmedia-strategie op waarbij je niet focust op korte maar op een oneindige termijn.

[image_with_animation image_url=”5592″ animation=”Fade In From Left” img_link_target=”_self”]
[testimonial_slider][testimonial title=”Testimonial” id=”1431245985-1-33″ name=”Wouter Kleinsman” quote=”Social is here to stay: Social is geen kanaal maar een nieuwe manier van hoe wij communiceren”] Click the edit button to add your testimonial. [/testimonial][/testimonial_slider]

Aan de slag

Na een succesvolle publicatie van dit artikel in het magazine voor Yes Telecom heb ik dit artikel speciaal voor jou doorvertaald. Zet de koffie of thee dan ook maar klaar, want in de aankomende 10 minuten ga ik je stap voor stap uitleggen hoe je de social-mediastrategie voor jouw bedrijf opzet.

De social-mediastrategie

De compacte social-mediastrategie die ik ga behandelen bestaat uit 5 fases en is gebaseerd op het digitale looppad van jouw doelgroep. Dit wil zeggen dat we een social-mediastrategie gaan opzetten die een bezoeker omzet in een geïnteresseerde bezoeker en vanuit daar omzet in een klant en deze transformeert tot een loyale klant / ambassadeur.

Doelgroep

Termen zoals B2B of B2C zijn in mijn ogen verleden tijd. We hebben het over mensen die wij willen bereiken en niet over het bereiken van bedrijven. Vaak worden social media door bedrijven verkeerd ingezet omdat ze niet weten wie hun doelgroep is en via welke kanalen deze doelgroep zich oriënteert.

Luister daarom goed via de sociale kanalen en onderzoek aan de hand van jouw huidige klantengegevens en doelgroepomschrijving / demografische gegevens, via welke kanalen zij actief zijn.

Wanneer je een duidelijk beeld hebt van de kanalen waarop jouw doelgroep actief is, adviseer ik je om de 2 meest gebruikte kanalen in te schakelen

[image_with_animation image_url=”5592″ animation=”Fade In From Left” img_link_target=”_self”]
[testimonial_slider][testimonial title=”Testimonial” id=”1431245985-1-33″ name=”Wouter Kleinsman” quote=”Een klant die social media privé gebruikt, is in zijn achterhoofd altijd zakelijk actief”] Click the edit button to add your testimonial. [/testimonial][/testimonial_slider]

Doelstellingen & KPI’s

Bij alles wat je doet is het altijd van belang dat je duidelijk in kaart brengt wat jouw doelstellingen zijn. Met enkel een doelstelling zoals naamsbekendheid vergroten kom je er niet. Probeer aan deze doelstellingen Key Performance Indicators (KPI’s) te koppelen.

De KPI’s van naamsbekendheid kunnen zijn

  • aantal nieuwe connecties
  • hoe vaak wordt er over je gesproken
  • maandelijks bereik
  • aantal weergaven van berichten

Door maandelijks een rapportage te maken aan de hand van jouw doelstellingen en KPI’s, kun je goed in de gaten houden of jouw social inzet daadwerkelijk resultaat oplevert.

social media key performance indicators

Content-marketingmissie

Het plaatsen van foto’s van puppy’s is verleden tijd. Jouw doelgroep heeft hoge verwachtingen als zij jouw bedrijf gaan volgen via de sociale kanalen. Stel daarom jezelf de volgende vragen:

  1. Welk probleem los ik voor mijn doelgroep op?
  2. Wat voor soort berichten helpen hierbij?
  3. Op wat voor manier wordt de doelgroep er beter van als ze ons gaan volgen?

Content marketing missie

Door het beantwoorden van deze 3 vragen heb je richtlijnen voor de berichten die je gaat plaatsen via jouw sociale kanalen.

[button open_new_tab=”true” color=”accent-color” hover_text_color_override=”#fff” size=”medium” url=”http://wouterkleinsman.nl/social-mediamarketing/realiseer-in-4-stappen-jouw-social-content-marketingkalender” text=”> Het opzetten van een Content-marketingstrategie” color_override=””]

Aandachtsfase

Zonder het winnen van de aandacht van jouw doelgroep kom je nergens. Daarom is het van belang dat jij jouw doelgroep ervan bewust maakt dat je actief bent op social media. Je hebt hierbij 3 mogelijkheden.

  1. Eigen media; alle media-uitingen waar je nu al gebruik van maakt. Verwerk bijvoorbeeld de social iconen op jouw huidige drukwerk en of website.
  2. Betaalde media; inzetten van socialmedia-advertenties om jouw doelgroep te bereiken.
  3. Verdiende media; mensen die jouw berichten gaan delen met hun eigen sociale netwerk. Belangrijk hierbij is dat je altijd duidelijk maakt naar je doelgroep wat de meerwaarde van jouw sociale kanalen is.

Eigen, betaalde en verdiende mediaOriëntatiefase

Wanneer je de aandacht van jouw doelgroep hebt gewonnen, begint de doelgroep aan zijn oriëntatiefase. Focuspunten in deze fase zijn:

  • ontdekken
  • informeren
  • autoriteit

Het is aan jou om berichten te plaatsen waarbij jij duidelijk maakt naar jouw doelgroep

  • wat je doet
  • hoe je dit doet
  • waarom zij bij jou moeten zijn

Denk hierbij aan het delen van berichten met betrekking tot

  • de problemen die jouw doelgroep ondervindt
  • hoe zijzelf deze problemen oplossen
  • case studies over hoe je deze problemen hebt opgelost
[image_with_animation image_url=”6052″ animation=”Fade In From Left” img_link_target=”_self”]
[testimonial_slider][testimonial title=”Testimonial” id=”1431245985-1-33″ name=”Zig Ziglar ” quote=”Stop met verkopen, Start met helpen”] Click the edit button to add your testimonial. [/testimonial][/testimonial_slider]

[button color=”accent-color” hover_text_color_override=”#fff” size=”medium” url=”http://wouterkleinsman.nl/content-marketing/youtility_creeer_meerwaarde_en_wees_nuttig_voor_jouw_doelgroep” text=”> Creëer meerwaarde en wees nuttig voor jouw doelgroep” color_override=””]

Evaluatiefase

Dankzij internet heeft jouw doelgroep toegang tot alle benodigde informatie om te evalueren of zij al dan niet zaken willen doen. Zij halen deze informatie binnen via vrienden, klantenbeoordelingswebsites (bijvoorbeeld Trustpilot) of door eenvoudig een vraag te stellen via de sociale kanalen.

Belangrijk is daarom dat je klaarstaat voor jouw potentiële klanten wanneer zij een vraag hebben en dat je jouw huidige klanten tevreden houdt (zie ervaringsfase) zodat zij zorgen voor een positieve mond-tot-mondmarketing.

Houd hierbij jouw sociale kanalen en bedrijfsnaam goed in de gaten en behandel de klant als koning. Het opstellen van communicatieregels voor jouw medewerkers is raadzaam en zorgt voor eenvoud in de communicatie. Maak tevens via de sociale kanalen duidelijk binnen welke tijd je reageert op vragen.

Coolblue en de reactie policy via Facebook

[image_with_animation image_url=”5695″ animation=”Fade In From Left” img_link_target=”_self”]
[testimonial_slider][testimonial title=”Testimonial” id=”1431245985-1-33″ name=”Jay Baer” quote=”Jouw doelgroep doorloopt de marketingfunnel voor 70% door middel van eigen oriëntatie”] Click the edit button to add your testimonial. [/testimonial][/testimonial_slider]

Aankoopfase

Waar veel bedrijven in de social-mediamarketingfunnel geen rekening mee houden is de aankoopfase. Want hoe zorg je er nou daadwerkelijk voor dat je jouw potentiële klant omzet naar een klant. Zonder een duw in de rug is de kans groot dat jouw doelgroep zal blijven steken in de oriëntatiefase.

Belangrijk is het daarom dat je maandelijks kijkt welke social-mediacampagnes je kunt opzetten voor jouw doelgroep om ze daadwerkelijk ook binnen te halen als klant. Denk hierbij aan exclusieve socialmedia-acties of crossmediale acties.

Ook dankzij alle informatie die jouw doelgroep deelt via de sociale kanalen is er een enorme databron waardoor je selecties kunt maken in je doelgroep. Alles op basis van data-targeting is mogelijk via social media.

Ervaringsfase

De belangrijkste maar helaas nog meest onderschatte fase is de ervaringsfase. Wanneer je doelgroep heeft gekozen om met jou zaken te doen, is het van belang dat je focust op klanttevredenheid. Jouw doelgroep heeft immers zojuist een product van je gekocht en de kans is aanwezig dat hij tegen een probleem aanloopt.

Belangrijk daarom is om in kaart te brengen tegen welke problemen jouw doelgroep kan aanlopen en dat je oplossingen gaat ontwikkelen.

Denk hierbij aan video-instructies en artikelen over hoe jouw doelgroep bijvoorbeeld het beste zijn mobiele telefoon kan installeren. Door jouw klant tevreden te houden neemt de kans toe dat hij een loyale klant of zelfs ambassadeur wordt. Deze mensen zijn uiteindelijk de personen die fase 1 “aandacht” overnemen in de vorm van positieve mond-tot-mondmarketing.

[button open_new_tab=”true” color=”accent-color” hover_text_color_override=”#fff” size=”medium” url=”http://wouterkleinsman.nl/marketing/coolblue-en-de-transformatie-van-klant-naar-ambassadeur/” text=”> Coolblue en de transformatie van klant naar ambassadeur ” color_override=””]

Aan de slag met de stappen

Aan de hand van bovenstaande stappen kun je eenvoudig maar effectief jouw compacte social-mediastrategie opzetten. Ik adviseer je om klein te beginnen en vanuit daar jouw strategie uit te bouwen. Vergeet hierbij niet om eerst duidelijk jouw doelgroep te omschrijven en vanuit daar goed te kijken van welke kanalen deze gebruikmaakt.

Door maandelijks consistent aan de slag te gaan met het uitvoeren van jouw social-mediastrategie en tevens deze maandelijks te optimaliseren waar nodig, ben ik ervan overtuigd dat je succes gaat boeken bij het bereiken van jouw doelgroep via de social-mediakanalen.

wouter-uitgesneden

Klaar voor het realiseren van de social-mediastrategie?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het realiseren van de social-mediastrategie. Laat je reactie hieronder achter.