Hoe kun je nou beter je verjaardag vieren dan tijdens SMC074! Op 18 mei deelden 2 geweldige sprekers het podium tijdens mijn verjaardag en beiden hadden een geweldig verhaal over Twittermarketing. Wie de sprekers waren? Herman Couwenbergh en Danny Steigerwald.

Warming-up ronde Twittermarketing

Hoe kan een bijeenkomst over Twittermarketing nou beter beginnen dan met een heerlijke warming-up door Herman Couwenbergh. We kennen allemaal wel Twitter, maar hoe zorg je er nou voor dat je daadwerkelijk goed op Twitter wordt? Het begint allemaal bij het inrichten van jouw Twitterprofiel vertelde Herman.

Een goed Twitterprofiel bestaat uit:

  • Aantrekkelijke / professionele omslagfoto
  • Twitternaam die mensen goed kunnen onthouden
  • Profielfoto die professioneel oogt
  • Duidelijke biografie
  • Vermelden van de locatie waar je vandaan komt
  • Link naar bijvoorbeeld je website of een social-mediakanaal

Wanneer je beter gevonden wilt worden door de zoekmachine maar tevens ook door andere tweeps, dan is het van belang dat je een duidelijke biografie maakt waarin je de woorden zet waar andere mensen op zoeken. Het hebben van een aantrekkelijke omslagfoto is ook erg belangrijk maar vaak gaan mensen hier nog de mist in. Het is namelijk zo dat de vertoning van jouw omslagfoto via de computer heel anders is dan via de tablet of smartphone. De oplossing? Maak gebruik van onderstaande methode zodat het belangrijkste gedeelte van de omslagfoto altijd in beeld is.

beste afmetingen Twitter omslagfoto

Oke, nu jouw Twitterprofiel is opgezet, is het tijd om te kijken hoe je het beste kunt communiceren via Twitter.

Communiceren via Twitter als een pro

Waar voorheen geadviseerd werd om een tweet niet langer dan 130 tekens te maken, zodat andere mensen de mogelijkheid hadden om de tweet te retweeten met daarbij een commentaar, kunnen we deze regel nu schrappen. Twitter heeft onlangs de vernieuwde manier van retweeten uitgerold waarbij de tweet als het ware ge-embed wordt in jouw eigen tweet. Hoe dit eruit ziet? Nou zo…

embedden van een tweet in een tweet

Door deze nieuwe manier van retweeten ben je enkel het aantal tekens kwijt voor de URL die verwijst naar de tweet die je wilt retweeten. Dat betekent dan ook dat je bij het retweeten niet enkel nog 10 tekens over hebt maar meer dan 100 tekens. Tel uit je winst 😉

Naast het retweeten is het het al een langere tijd mogelijk om afbeeldingen te gebruiken in jouw tweet. Ik adviseer je om daar gebruik van  te maken zodat je tweets meer opvallen. Hieronder een voorbeeld waarin je een tweet met en zonder afbeelding ziet. Welke valt voor jou het meeste op?

twitter tweet met en zonder afbeelding

De geweldige Twitter cards

Jazeker, als er iemand vol enthousiasme kan praten over de Twitter cards dan is het Herman wel. Wat je met een Twitter card kunt? Met een Twitter card tover jij jouw saaie tweet om tot een tweet met daarin een grafische link naar bijvoorbeeld jouw website, foto’s of producten. Een Twitter card wordt automatisch vertoond als je een tweet opmaakt met daarbij een verwijzing naar een website. Uiteraard moet deze optie wel ingesteld zijn door de beheerder van de website. Wanneer deze optie is ingesteld door de beheerder dan kan een saaie tweet met een link er opeens als volgt uitzien:

Twitter gallery card

Stel je voor dat je een fotograaf bent en mensen een websitepagina van jouw delen op Twitter en opeens de Gallery card wordt geactiveerd. Hierdoor zal de tweet eerder opvallen maar tevens krijgen mensen meer dan enkel 1 foto te zien.

En dan nu…twitteren is als een puppy

Wauw, gaan we opeens van Twitter cards richting twitteren is als een puppy? Jazeker, want na het boeiende verhaal van Herman, dat uiteraard vele malen uitgebreider was als bovenstaande punten, nam Danny Steigerwald de microfoon over. Danny, accountmanager bij Obi4wan, begon zijn interessante verhaal over het hondje Guus. “Munne moat Guus”, zoals Danny het zegt.

Waarom is Twitter nou als een puppy?

Een puppy leert in zijn eerste levensjaren hoe hij moet horen. Met commando’s zoals  af, lig en zit proberen wij duidelijk te maken naar de puppy wat hij moet doen. Een puppy zal het eerst horen en dan zal hij gaan luisteren omdat hij begrijpt wat er nou daadwerkelijk wordt bedoeld met deze woorden. Wanneer we kijken naar Twitter dan is dit proces geheel hetzelfde. Wanneer je Twitter effectief in wilt zetten, begint alles bij horen en vanuit daar ga je net zoals een puppy luisteren en daarna jouw mening delen. Dit ziet er als volgt uit:Twitter en het belang van luisteren

Waarom is bovenstaande methode nou zo belangrijk volgens Danny? De gemiddelde persoon reageert via Twitter vaak op een tweet die hij voorbij ziet komen zonder dat hij ook maar daadwerkelijk de tweet snapt. Door het uitvoeren van bovenstaande methode zorg je ervoor dat je daadwerkelijk goed kunt reageren op een tweet van een ander:

  • Horen: Je leest de tweet die voorbij komt.
  • Luisteren: Je begrijpt de tweet die zojuist voorbij kwam door te luisteren.
  • Instemmen, gehoorzamen: Doordat je nu de tweet begrijpt en begrijpt wat er aan de hand is, kun je jouw mening geven.

Wees geen WC-eend maar van meerwaarde

Hoe goed je ook kunt luisteren en hoe goed je ook bovenstaande methode kunt implementeren, je moet echt even weten dat: Nobody cares about you! Niemand wil jouw producten, mensen willen enkel een oplossing voor hun probleem. Stop selling and start helping is de marketing van deze tijd. Jay Baer schreef er een boek over genaamd Youtility en hierover schreef ik eerder een artikel.

Wanneer je een vraag voorbij ziet komen op Twitter ga dan eerst goed horen, luisteren en kom daarna met een oplossing voor het probleem. Maar zorg er uiteraard wel voor dat je eerst goed weet wat het probleem is, waar iemand naar op zoek is en probeer dan eerst om het probleem op te lossen zonder hem iets te verkopen.

Twitter helpen van mensen

Waarom is helpen nou zo belangrijk?

Zelf ben ik van mening dat wanneer je mensen helpt zonder hen iets te verkopen, dat je begint met het opbouwen van een relatie en tevens dat mensen jou beginnen te vertrouwen. In deze tijd begint alles bij vertrouwen en wanneer dat sterk genoeg is dan moet je pas beginnen met verkopen. Maar vaak is verkopen dan niet meer nodig. Omdat iemand jou vertrouwt en ziet dat jij hem kunt helpen, is de kans er al snel dat hij jou vraagt of je hem verder wilt helpen.

Dus vanaf nu altijd eerst luisteren

Zoals Danny het mooi zei: “Luisteren is het nieuwe roepen.” Ik ben het hier helemaal met hem eens. Wanneer je wilt verkopen, moet je eerst luisteren en problemen en vragen identificeren voordat je ook maar daadwerkelijk iemand kunt helpen. Iemand die zoekt naar een mobiele telefoon die werkt op Android, een klein scherm heeft en waterdicht is, is beter te helpen dan een persoon die enkel heeft gezegd dat hij zoekende is naar een telefoon. Wat ik hiermee bedoel te zeggen is, voordat je iemand ook maar iets wilt verkopen moet je precies weten wat hij wil hebben. Dus vanaf vandaag wanneer je inlogt op Twitter ga je eerst horen wat er gezegd wordt, luisteren naar de dingen die interessant zijn en vanuit daar jouw mening delen.

Interessant?

Wanneer je het bovenstaande artikel interessant vond, dan vind je de Slideshares die hieronder staan ook interessant. Dit zijn namelijk de Slideshares van de presentatie. Mocht je meer te weten willen komen over SMC074 of wil je bij de volgende bijeenkomst aanwezig zijn, klik dan hier.

wouter-uitgesneden

Klaar voor het inzetten van Twittermarketing?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het inzetten van Twittermarketing. Laat je reactie hieronder achter.